Politika

Tko će sniziti cijene, a tko graditi garaže!?

parking2284

Promet općenito, posebno onaj u mirovanju, dubrovačke su rak rane, koje se kvalitetno ne rješavaju već desetljećima. Istina, uvedena je naplata uličnog parkiranja još u doba mandata Dubravke Šuice, kad je sagrađena i jedna jedina dubrovačka garaža – ona na Ilijinoj glavici. No, i njena je sudbina danas neizvjesna.

Svaka nova vlast sa sobom donosi i nove ideje i vizije kako riješiti ove goruće dubrovačke probleme, no uglavnom sve stane na promjeni modela naplate već postojećih uličnih parkirališta, a posebno se to odnosi na povećanje cijena. Najveći korak napravio je gradonačelnik Andro Vlahušić uvevši naplatu parkiranja od 0 do 24 sata! Toga nema ni u hrvatskoj metropoli, Vlahušićevom uzoru u mnogočemu.

Uveo je Vlahušić i ljetne, odnosno zimske cijene parkiranja, proširio zone naplate i na naselje Montovjerna, a naplaćuje se i neasfaltirani Gradac. No, malo toga je napravio za riješiti financijske dubioze jedine dubrovačke garaže, koja je trenutno pred stečajem. Nije uspio realizirati ni gradnju novih garaža, čak ni onih manjih u suradnji s građanima kao privatnim ulagačima.

Kako su nam izbori blizu, upitali smo sve kandidate za gradonačelnike (one službene, dakako) kako bi riješili promet u mirovanju, uključujući i javnu garažu. Uz izuzetak aktualnog gradonačelnika, koji ispred HNS-a ide u utrku za drugi mandat, kojega smo pitali je li zadovoljan postojećim stanjem te planira li uvesti kakve novosti.
On se se u svom odgovoru poziva, naravno, na toliko spominjanu, a konačno i izrađenu prometnu studiju.

Vlahušić bi širio naplatu
 
– Promet u mirovanju u Dubrovniku dio je cjelovitog pristupa prometu unutar Grada. Smjernice za uređenje ovog segmenta cestovnog prometa dala je Prometna studija Grada Dubrovnika. Sve odluke gradske uprave vodit će se dugoročno smjernicama iz prometne studije – naveo je Vlahušić, dodavši kako ista sugerira proširenje I zone, te izgradnju garažne kuće u toj istoj zoni s povlaštenim ugovornim kartama za sve mjesece u godini za stanare gradskog kotara Grad, koji su povećanjem I zone izgubili mogućnost kupnje mjesečne pretplatne karte za II zonu.

– Provedba smjernica ovisit će o financijskim mogućnostima i spremnosti prostorno-planske dokumentacije. Gdje god postoji dodatni prostor, poput onog pored Stadiona u Lapadu ili platoa ispod zgrada HRVI u Mokošici i dalje ćemo graditi nova parkirališta. Također, promotivnim cijenama i drugim pogodnostima nastojimo poticati korištenje javnog prijevoza – ističe gradonačelnik Vlahušić, koji smatra kako će daljnja ulaganja u pješačke koridore potaći Dubrovčane na pješačenje kao efikasan i siguran način kretanja kroz Grad.

– Gradnja garaža u vlasništvu stanara poput one u Ulici Stjepana Cvijića i dalje će imati najveću moguću potporu gradske vlasti kroz oslobađanje od komunalnog doprinosa i drugih davanja tijekom gradnje. Planira se i uvođenje parkinga s vremenskim ograničenjem na području Ulice Ante Starčevića i Obale Ivana Pavla II – Vlahušićevi su planovi, dok za garažu na Ilijinoj glavici kaže:

– Preuzimanjem dubrovačke javne garaže pod okrilje Sanitata želimo postići njenu bolju popunjenost tijekom cijele godine, čime će se popraviti njena financijska bilanca, ali i automobili ukloniti s uličnih parkirnih mjesta.

Šalja protiv stečaja garaže

S dijelom Vlahušićevog odgovora podudara se i onaj zamjenika mu u aktualnom mandatu, SDP-ovog kandidata za gradonačelnika Nika Šalje. Posebno u dijelu proširenja zona naplate parkirnih mjesta te gradnje malih garaža u suradnji s privatnim investitorima kroz oslobađanje od plaćanja komunalnog doprinosa. Ustalom upravo je to trebao biti njihov zajednički projekt u ovom mandatu, no nije se baš i ostvario.

– I u ovom mandatu sam se zalagao za model, koji iz objektivnih i subjektivnih razloga nije uspio do kraja zaživjeti, a riječ je o izgradnji malih garaža zajedničkim snagama Grada i privatnih investitora. Primjer za to je garaža u Ulici Stjepana Cvijića, koja je pri kraju. To je jako dobar model kojega ćemo intenzivirati, ali on će riješiti samo dio problema – mišljenja je Niko Šalja, koji smatra kako i dalje treba širiti zone naplate.

– Promjena se mora dogoditi na način da građani plaćaju što manje, a gosti i posjetitelji što više. Naime, u nekim se razmišljanjima vodim za planom da svaki automobil u Gradu plaća mjesečno 100-njak kuna, a pri tome mislim i na ljude iz susjednih općina, koji bi se na taj način mogli svugdje parkirati. S druge bi strane cijene satnog parkiranja, pogotovo u zoni povijesne jezgre, trebale biti puno veće. Na taj način bi se dio tereta prebacio na goste – smatra Šalja. Kad je riječ o javnoj garaži, njegovo mišljenje u potpunosti je oprečno gradonačelnikovom stavu o stečaju.

– Ključni faktor u rješavanju prometa u mirovanju svakako jest garaža na Ilijinoj glavici, gdje je stanje danas jako loše. S aktualnom situacijom uopće nisam zadovoljan. Izričito sam protiv stečaja garaže, jer će se u tom slučaju ona i zatvoriti. Protiv sam scenarija kojega gura gradonačelnik, jer se rješenje moglo naći ranije uz minimalne troškove grada – kategoričan je Niko Šalja, koji je jedno vrijeme kao Vlahušićev zamjenik vodio pregovore s Midia Grupom oko rješavanja svih dubioza koje se odnose na ovaj objekt.
No, kako je pukla ljubav na relaciji Vlahušić-Šalja, tako je glavnu riječ preuzeo upravo Vlahušić.

Bupić ne želi naplatu 24 sata dnevno

Rješavanje prometa u mirovanju jedan je od ključnih stavki u predizbornom programu Hrvatskih laburista-Stranke rada i njihovog kandidata Matka Bupića.
– Budući da smo svjesni, kako iz vlastitog iskustva tako i iz svakodnevnih razgovora s građanima, da ima dosta problema oko parkirnih mjesta – od naplate parkiranja na neoznačenim mjestima po uličicama, neuređenim površinama, pa čak i jedva vidljivim proširenjima uz cestu, analizirat ćemo cjelokupni sustav parkirališnih mjesta i poduzeti prikladne mjere. Namjeravamo napraviti i više parkirališnih zona, jer sada postoji samo ekskluzivna zona na Pilama i pored Radio Dubrovnika, pristupna zona Gradu, a sve ostalo je jedna te ista zona. Namjeravamo ukinuti naplatu parkinga 24 sata i svesti je u realnije okvire, po primjeru drugih gradova. Hoće li to biti od 7 do 21 sati ili od 6 do 22 sata ili ćemo to mijenjati u sezoni i izvan nje, to ćemo tek vidjeti – obećao je Matko Bupić.

A evo i njegovog mišljenja o garaži na Ilijinoj glavici:
– Ona je očiti primjer kako je radila vlast koja ju je napravila – mnogo pitanja i nepoznanica, niz afera i skandala, te enormna financijska šteta za Grad. To je veliki gradski problem. Kada nam budu dostupni svi dokumenti o projektu i sve relevantne informacije, koje sada ne znamo, tražit ćemo rješenja. Pri tome ćemo tražiti i odgovornost svih koji su upleteni u ovaj skandalozni projekt – zaključio je ovu temu Bupić.
 
Raguž želi garažu pod gradom
 
Stečaj javne garaže, uz mogućnost da istu kupi Grad Dubrovnik podržava HSS-ov kandidat za gradonačelnika Željko Raguž, koji naglašava kako promet u Dubrovniku općenito nije dobar.

– Jedino ispravno rješenje za garažu, koja trpi enormne gubitke, jest stečaj. U tom bi slučaju, naime, Grad imao pravo prvokupa. U protivnom će garaža i dalje trpjeti enormne gubitke i smatram da je takvo stanje dugoročno neodrživo. U slučaju kad bi garaža postala gradska, u suradnji s prometnom policijom dogovorio bih tijekom ljetnih mjeseci da se promet pred garažom regulira uz pomoć policijskog službenika. Njegov zadatak bi bio propuštanje prema povijesnoj jezgri isključivo automobila s dubrovačkim registracijama, te stranaca s vaučerima, kojima bi dokazivali da su u nekom hotelu ili privatnom smještaju na tom potezu. Ostali bi se preusmjeravali u javnu garažu, odakle bi autobusima ili taksijima kretali prema Gradu – mišljenja je Raguž, koji se zalaže i za ukidanje naplate parkiranja na mjestima na kojima za to nema pravnog temelja kao što su Gradac i Montovjerna.

– Zalagao bih se i za gradnju poslovno-garažnog centra na Buži čime bi ljudima u povijesnoj jezgri konačno omogućili normalno parkiranje – smatra Raguž.

Vićan brani Vlahušića, ali…

– Aktualni gradonačelnik Vlahušić iskazao je velik interes i napor kako bi riješio pitanje prometa u gradu, a nije ga lako dugoročno riješiti. Ublažio je neke probleme i neke stvari je dobro riješio i pogodio, ali neke stvari nisu dobro riješene. Osobno mislim da na Pošti Lapad kružni tok nije dobro rješenje i ubuduće taj problem treba nastaviti rješavati. Male garaže jesu rješenje tamo gdje je to moguće, ali to nije svugdje moguće napraviti. Prema tome, treba razmišljati o novoj velikoj garaži koja će biti izgrađena na drukčijim principima nego je sagrađena ova koja stoji kao bomba u gradskim njedrima – mišljenja je kandidat Dubrovačkog demokratskog sabora Pero Vićan, te aktualni Vlahušićev koalicijski partner.

Vićan bi novu garažu smjestio u blizini Bolnice, a 'ozbiljno bi trebalo razmisliti i o prostoru ispod budućeg stadiona u Lapadu'.

Do mišljenja HDZ-ovog kandidata za gradonačelnika Tea Andrića nismo uspjeli doći. Andrić, naime, svoj predizborni program predstavlja za desetak dana, kad će biti poznato njegovo mišljenje o ključnim problemima Grada, a do tada se ne želi osvrtati na pojedinačne teme i upite.

Pročitajte još

Igor Legaz nije na listi kandidata za predsjednika Hrvatske

Dulist

PLENKOVIĆ ‘Afektivno sam zaljubljen u Ninu kao ministricu’

Dulist

GONG ‘Oni koji ne poštuju Ustav, ne mogu biti njegovi čuvari’

Dulist