Lučka uprava Dubrovnik zadovoljna je poslovanjem u dosadašnjem dijelu 2024. godine. Bilježi se porast broja ticanja brodova na kružnim putovanjima, ali i broja putnika, što je jasan pokazatelj oporavka kruzing turizma. Prema riječima ravnatelja Lučke uprave Dubrovnik Blaža Peza, doseći će se brojka od 400 ticanja, što će biti na razini prošle godine, ali će broj putnika biti veći za 10 posto.
Želimo imati održiv kruzing turizam
-Više sam puta naglašavao kako ne jurimo za brojkama budući da želimo imati održiv i prihvatljiv kruzing turizam. Mislim da će se svi složiti da ove godine gosti s kruzera nisu stvarali gužve na gradskim prometnicama, a ovdje svakako treba naglasiti kako smo u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu danas na 200 tisuća putnika manje. Nastojimo broj ticanja u srpnju i kolovozu maksimalno smanjiti kako bismo dolaske brodova na kružnim putovanjima disperzirali tijekom cijele godine, točnije na pred i post sezonu kada su i gužve u gradu manje. Tako smo nekih 80-ak ticanja u srpnju i kolovozu smanjili na njih nešto malo više od 50. Na taj način ovaj segment turizma držimo održivim, ali i rentabilnim. Naime, ne trčimo za brojem ljudi radi profita, nego pokušavamo kvalitetno upravljati ovom turističkom granom. Grad Dubrovnik ima izuzetan potencijal, potražnja za našom destinacijom je na kruzer tržištima izuzetno velika te je upravo stoga i najveći izazov kako cijelom tom pričom upravljati kvalitetno, kako rasporediti dolazak svih brodova i svih kompanija, svakome izaći na neki način ususret pridržavajući se vlastitih normi – rekao nam je Blaž Pezo te naglasio kako se maksimalno produljilo vrijeme boravka brodova u našoj destinaciji. Minimalno zadržavanje je osam sati, s tim da je ove godine to još više postroženo. Naime, prije se osam sati boravka računalo od dolaska na pilotsku stanicu, a od ove godine od trenutka kad je brod vezan za rivu. Na taj način gosti s brodova na kružnim putovanjima mogu upoznati i vidjeti ne samo Grad, već i brojna izletišta u našoj okolici, od Konavala do Primorja i Stona. Disperzijom gostiju rasterećuju se i gradske prometnice, a od duljeg boravka gostiju korist ima zapravo cijela destinacija.
Izgradnja terminala
Ravnatelj Pezo dotaknuo se i početkom ove godine usvojenih izmjena i dopuna Urbanističkog plana uređenja ‘Gruški akvatorij’, koje su dale nove razvojne mogućnosti.
-Time se napokon stvorio preduvjet za izgradnju terminala. U dogovoru s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture te Ministarstvom financija radimo preduvjete za izmjenu ugovora o prvenstvenoj koncesiji između Luke Dubrovnik i Lučke uprave Dubrovnik kako bi danas, sutra Luka Dubrovnik imala otvoren prostor za gradnju terminala. Mislimo da je to dobar put budući da je Luka Dubrovnik danas praktično gradska tvrtka koja je prešla 70 godina svoga postojanja, a na taj način bi cijela ova priča ostala praktički u gradskim rukama – ističe ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik Blaž Pezo.
Spomenuo je potom i projekt opskrbe brodova električnom energijom.
-Kako se brodovi moderniziraju i kako razmišljaju sve više o ekološkoj komponenti, tako i luke moraju pratiti te trendove. Stoga razvijamo projekt opskrbe brodova električnom energijom. Preduvjet za to jest nova moderna trafostanica velike snage, a cijeli projekt razvijamo s Elektrojugom, HEP-om te ministarstvima mora i gospodarstva – ističe Pezo te dodaje kako će razvojem tog projekta brodovima biti omogućen priključak na električnu energiju za vrijeme boravka na vezu. Na taj način smanjit će se i zagađenje. Rokovi za pripremu i realizaciju ovog projekta su do 2030. godine.
Batahovina u funkciji lokalnog prometa
Pred Lučkom upravom Dubrovnik jest i realizacija projekta Batahovina II. Nova operativna obala na tom području koristila bi se za privez trajekata dužobalnih i lokalnih linija.
– Za taj projekt nikako ne možemo zatvoriti financijsku konstrukciju, ali moram spomenuti kako su se na području naše županije u zadnjih nekoliko godina sufinancirali brojni projekti ulaganja u luke kao što su Cavtat, Ubli na Lastovu, Polačište, Kalamota i dr. Stoga mislim da će u novom programskom razdoblju doći red i na financiranje Batahovine koja će biti u funkciji lokalnog prometa. Tamo mislimo prebaciti trajekte i kompletan dužobalni promet te linije koje spajaju naše otoke – ističe Blaž Pezo
te napominje kako naši sugrađani ne trebaju strahovati da će se na Batahovinu preseliti i Postira, odnosno brod koji spaja Elafite s gradom.
– Postira i mul Petka će uvijek biti poveznica za naše Elafite, koji su dio Grada Dubrovnika tako da taj dio nikad neće doći u pitanje. To je naša gradska linija i mora dolaziti tu, u središte grada – naglasio je naš sugovornik te napomenuo kako će Batahovina biti dobar servis svim našim otočanima, a za njihove potrebe napravit će se i mali terminal.
-Realizacijom ovog projekta i taj dio luke će biti napokon uređen i primjeren Dubrovniku. No, moram naglasiti kako će se njime povećati i sigurnost pomorskog prometa jer će se njegov dio izmaknuti prema Rijeci dubrovačkoj. Gruški zaljev je poprilično zagušen prometom jer imamo kruzere, dužobalne linije i linije za otoke, izletničke brodove, komunalnu i nautičku lučicu, Orsan i VK Neptun… Poprilično je toga u gruškom zaljevu tako da će ovo biti i dobra sigurnosna priča -smatra ravnatelj Lučke uprave Dubrovnik.
Nova pumpa za opskrbu plovila
Uz Batahovinu se vezuje još jedan za Dubrovnik i Dubrovčane itekako potreban projekt. Riječ je, naravno, o novoj benzinskoj postaji i to za opskrbu plovila.
-S obzirom na poremećaje na tržištu fosilnih goriva koji su uzrokovani ratom u Ukrajini, imali smo zastoj kod realizacije projekta benzinske postaje na Batahovini, ali i to se sad pokrenulo. Ishodovali smo od Ministarstva prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine dozvolu da se ide u faznu gradnju, s tim da bi prva faza bila upravo pomorska pumpa, a u drugoj bi se radila cestovna. Koncesionar, Adria Oil je spreman za tu investiciju – objašnjava naš sugovornik te ističe kako Lučku upravu Dubrovnik u sljedeće tri do četiri godine očekuje val investicija na lučkom području.
-To će za nas biti organizacijski izazov uz sve redovne djelatnosti koje imamo kao što su dolasci brodova na kružnim putovanjima i dužobalne linije, koje moramo servisirati, ali to je zalog da ćemo u budućnosti imati kvalitetnu infrastrukturu i standard kakav Dubrovnik zaslužuje. To će sutra biti morska recepcija grada s novim terminalom, odnosno ulaz u grad s morske strane koji će biti na razini na kojoj je oduvijek i trebao biti – zaključuje.