Austrijska građevinska tvrtka Strabag podnijela je Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) žalbu na odluku Hrvatskih cesta da posao gradnje Pelješkog mosta s pristupnim cestama povjeri kineskom konzorciju predvođenim tvrtkom China Road and Bridge Corporation (CRBC).
Otkako su Hrvatske ceste 12. siječnja ove godine donijele odluku o odabiru kineske ponude za gradnju Pelješkog mosta u iznosu od 2,08 milijardi kuna tekao je rok mirovanja od 15 dana u kojem su tvrtke čije ponude nisu odabrane imale pravo na podnošenje žalbe. U drugom krugu natječaja za gradnju Pelješkog mosta ponude su poslala tri konzorcija. Uz Kineze, to su bili još Strabag s ponudom od 2,6 milijardi kuna te talijansko-turski konzorcij Astaldija i Ictasa s ponudom teškom 2,5 milijardi kuna. Ponuda konzorcija Astaldija i Icatasa nije ni razmatrana zbog neodgovarajućih bankarskih garancija. Strabagova žalba pak znači da će se cijeli postupak ugovaranja radova za Pelješki most oduljiti i dva mjeseca jer DKOM-u nekad treba i toliko da donese odluku, pogotovo u složenim i vrijednim nabavama kao što su radovi na gradnji Pelješkog mosta. Strabagova žalba već je peta na natječaju za gradnju Pelješkog mosta – piše Večernji.hr.
U samoj žalbi Strabag se u najvećoj mjeri žali na činjenicu da Hrvatske ceste kao naručitelj nisu ispitale, kako kažu, izuzetno niske ponuđene cijene, a što je obveza prema odredbama Zakona o javnoj nabavi i direktivi Europskog Parlamenta i Vijeća. U žalbi se tako navodi kako je kineski konzorcij ponudio nerealnu i neuobičajeno nisku cijenu u pojedinim stavkama. Kineski konzorcij ponudio je da će most Pelješac s pristupnim cestama izgraditi za 2,08 milijardi kuna bez PDV-a, dok je Strabag isti posao ponudio za 2,62 milijarde bez PDV-a, što je razlika od 20,64 posto. U Strabagu su pomno analizirali kineske stavke troškovnika te su utvrdili kako su neke cijene i više desetaka puta manje od njihovih.
U žalbi se tako navodi 13 stavki koje po mišljenju Strabaga jasno pokazuju da je riječ o dampingu.
Primjerice, CRBC je za iskop unutrašnjosti pilota ponudio cijenu od 13,2 milijuna kuna, dok je Strabag ponudio 60,5 milijuna kuna. Dakle, 5 puta manju cijenu. Isto tako navode da su Kinezi “Odvoz i odlaganje tla iskopanog iz pilota” ponudili 26 puta nižu cijenu od njihove. U ovom slučaju navode kako ponuđena cijena kineskog konzorcija ne pokriva ni troškove pogonskog goriva za prijevoz iskopanog materijala do odlagališta. Stoga tvrde da je ponuđena cijena neodrživa. Prema njihovu izračunu na troškovničkim stavkama za donji ustroj mosta kineska je ponuda 24,39 posto jeftinija od njihove.
Izvođač ima obvezu i izrade izvedbenog projekta, a u Strabagu tvrde kako je kineska cijena suprotna Pravilniku o standardu usluge projektiranja koju je izdala Hrvatska komora inženjera jer iznosi tek 0,51 posto cijene projekta, dok prosječni trošak izrade projektne dokumentacije iznosi između 1,5 i 3 posto – donosi Jutarnji.hr.