Aktualno

ŠTO JE NA VAŠEM STOLU? Krivotvorenje hrane i pića predstavlja sve prisutniju prijetnju i rizik

spenza hrana butiga kosarica kosara

Povodom Svjetskog dana borbe protiv krivotvorina, Ured Europske unije za intelektualno vlasništvo (EUIPO) pokrenuo je kampanju Što je na vašem stolu?, upozoravajući na zabrinjavajuću pojavu krivotvorene hrane i pića diljem EU-a. Inicijativa je pokrenuta nakon što su nedavna izvješća pokazala da krivotvorenje u sektoru hrane i pića predstavlja sve prisutniju prijetnju i rizik. Uz zdravlje potrošača, na udaru su i europska gospodarstva, radna mjesta i kulinarsko nasljeđe.

Iako javnost često povezuje krivotvorene proizvode isključivo s luksuznom robom ili sektorom odjeće i mode, stvarnost je znatno ozbiljnija. Prema Istraživanju o procjeni prijetnje kaznenih djela protiv intelektualnog vlasništva (OCTA) iz 2022. godine, prehrambeni proizvodi – posebno kolačići, tjestenina, čips i slatkiši – bili su druga najzaplijenjenija kategorija proizvoda na vanjskim granicama EU-a 2020. godine.

Izvješće Europola o procjeni prijetnje od ozbiljnog i organiziranog kriminala Europske unije za 2025. godinu (SOCTA) naglašava da je rast e-trgovine krivotvoriteljima omogućio nove načine distribucije lažnih prehrambenih artikala, što potrošačima sve više otežava prepoznavanje autentičnih proizvoda. Krivotvoritelji manipuliraju oznakama i pakiranjima hrane te prilagođavaju proizvodne procese, ciljajući na proizvode visoke vrijednosti. Izvješće SOCTA za 2021. otkriva da lažni prehrambeni proizvodi sadrže opasne tvari poput metanola, žive, fipronila i raznih insekticida ili pesticida.

Operacije policijskih snaga na terenu također su razotkrile razmjere problema. Zajednička operacija Europola i Interpola OPSON, koja se provodi svake godine, u prošlog godini je rezultirala zapljenom krivotvorenih i nekvalitetnih prehrambenih proizvoda u vrijednosti od 91 milijun eura, od toga 22 000 tona hrane i 850 000 litara pića. Operacija je također rezultirala razbijanjem 11 kriminalnih mreža i prijavom 278 osoba pravosudnim tijelima. EUIPO pruža podršku operaciji kroz stručnost u području intelektualnog vlasništva, obuku i suradnju s tijelima za provedbu zakona.

-Krivotvorena hrana i piće velika su briga za javno zdravlje. Cilj naše kampanje je opskrbiti potrošače znanjem kako se zaštititi, a istovremeno podržavati zakonite tvrtke koje podržavaju standarde kvalitete EU-a. Ovo je bitka koju moramo voditi zajedno: vlasti, proizvođači i potrošači podjednako – rekao je João Negrão, izvršni direktor EUIPO-a.

Vino, jaka alkoholna pića i izgubljeni milijuni

Krivotvorenje pića, a posebice alkoholnih pića, i dalje je značajan problem, a organizirane kriminalne skupine koriste sofisticirane metode za prevaru potrošača. Krivotvoritelji često ponovno koriste originalne boce ili ispisuju lažne naljepnice za postavljanje na prazne boce, što potrošačima i nadležnim tijelima otežava razlikovanje između legitimnih i lažnih proizvoda.

Prema podacima EUIPO-a, sektor vina i žestokih pića bio je jedan od najpogođenijih krivotvorenjem u razdoblju od 2013. do 2017. godine. Ukupno je zbog krivotvorenja godišnje izgubljeno 2 289 milijuna eura u prodaji i uništeno gotovo 5 700 radnih mjesta u EU. Gubitak poreznih prihoda od tih proizvoda također je bio znatan i iznosio je 2 068 milijuna eura.

Među najčešće prijavljenim zemljama podrijetla krivotvorene hrane i pića zaplijenjenih na vanjskoj granici EU-a 2019. i 2020. godine bile su Kina i Turska.

Oznake zemljopisnog zemljopisa više su od etikete

Industrija hrane i pića kamen je temeljac gospodarstva EU-a koji značajno pridonosi regionalnom razvoju, zapošljavanju i stvaranju radnih mjesta, a u središtu borbe protiv krivotvorenja su i oznake zemljopisnog podrijetla (GI) – znakovi koji potrošačima jamče autentičnost i kvalitetu proizvoda, a istovremeno pomažu proizvođačima da bolje plasiraju svoje proizvode na tržište. Oznake štite nazive proizvoda koji potječu iz određenih regija i posjeduju kvalitete ili karakteristike koje su u osnovi posljedica tog zemljopisnog okruženja.

Sustav zemljopisnog podrijetla EU-a uključuje oznake zaštićene oznake izvornosti (PDO), zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla (PGI) i zajamčeno tradicionalnog specijaliteta (TSG). Ovi certifikati čuvaju bogatu europsku kulinarsku baštinu i potrošačima daju jamstvo autentičnosti i kvalitete. Trenutačno Europska unija ima preko 3600 proizvoda registriranih kao oznaka zemljopisnog podrijetla. Francuska, Italija i Njemačka prednjače u proizvodnji i potrošnji proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla, pri čemu samo Francuska čini gotovo 32% prodaje proizvoda s oznakom zemljopisnog podrijetla u EU-u. Vino čini 54% ukupne potrošnje EU-a s oznakom zemljopisnog podrijetla, što ga čini posebno osjetljivim na krivotvorenje, a krivotvorenjem su uvelike pogođeni i maslinovo ulje, pivo, meso, sir i mliječni proizvodi.

Naslovna fotografija ilustrativne je naravi

Pročitajte još

[FOTOGALERIJA] Predivna ‘Lipanjska rapsodija’ u Kazalištu Marina Držića

Dulist

PREPAID PLATFORMA I DALJE U PROBLEMU Iako najavljen, sustav još uvijek ne funkcionira

Dulist

OBAVIJEST ELEKTROJUGA Evo tko je u petak bez struje

Dulist