Sve aktivnosti započeli smo u Dubrovniku 2004. godine, prvenstveno iz obiteljskih i sentimentalnih razloga jer je majka gospara Darka Pervana iz Dubrovnika. Tako da u 2019. slavimo malu obljetnicu – 15 godina poslovanja Pervanova u Hrvatskoj. Sjedište Pervanovo grupacije nalazi se upravo u Dubrovniku, odakle upravljamo svim našim aktivnostima i tvrtkama u Hrvatskoj, bilo da se radi o nekretninskom, turističkom ili drvno-prerađivačkom biznisu. Dakle, Pervanovo d.o.o. majka je tvrtka svih drugih tvrtki u Hrvatskoj s kojima radimo, a Dubrovnik je head-quarter odakle vodimo i kontroliramo financije te projektne zadatke. Također, još jedan od brojnih razloga zbog kojeg je Dubrovnik izabran za sjedište nosi veliku simboliku. Naime, najvrjedniji drvni sortiment u drvno-prerađivačkoj industriji je hrast, a po njemu je Dubrovnik dobio ime. U Gradu je gospodin Pervan stvorio grupu ljudi kojima je udijelio ogromno povjerenje. Jer, nije jednostavno nadzirati poslovanje i sudjelovati ako sjedite dvije tisuće kilometara dalje – ističe nam Dubrovčanin Stjepan Vojinić, CEO tvrtke Pervanovo d.o.o. te direktor svih aktivnosti Pervanovo grupe za Hrvatsku. Nazivaju ga desnom rukom Darka Pervana, no prije će reći da je ‘netko kome je gospodin Pervan povjerio poslove u Hrvatskoj’.
— S njime surađujem već 12 godina i počašćen sam tom suradnjom – rekao je. U razgovoru za DuList otvoreno govori je li Pervan prepoznat u dubrovačkoj sredini, kakvu sezonu bilježe u elitnim nekretninama, postoje li određeni apsurdi hrvatske birokracije te kakav je Franjo Pašalić kao susjed.
Ne ističete se baš u dubrovačkoj javnosti niti u medijskom prostoru.
Ne ističem se jer nemam vremena, ali i nisam tip koji se voli eksponirati. Slobodno vrijeme koje imam, nastojim što kvalitetnije provesti s obitelji, a posao je ‘broj 1’ aktivnost.
Na kojim relacijama živite?
Dubrovnik, Ogulin, Zagreb, Bjelovar, Vinkovci, Švedska, Italija, Njemačka, Austrija, Kina… Riječ je o velikoj odgovornosti i poslu koji se ne odvija od ‘8 do 4’. Samo u Hrvatskoj imamo šest tvornica na tri lokacije te ukupno 850 zaposlenika. Puno je izazova te prostora za učenje novih stvari. Radimo u grupaciji koja je orijentirana na inovacije i patente zbog čega je potrebno biti fleksibilan i otvoren. Korporacija smo koja gaji moral i fair play u poslovanju. Dakle, nešto što je drugima dozvoljeno i dopušteno, nama nije i ne želimo da jest.
O čemu točno govorite?
Gajimo poslovanje u kojemu se ne smije nanositi šteta konkurenciji na tržištu. Odnos prema radnicima mora biti ljudski i korektan. U našem poslu, pokušavamo se ne persirati. Pokušavamo stvoriti okruženje gdje smo svi jednako važni, samo što imamo različite uloge, funkcije i odgovornost. Ne bismo se smjeli razlikovati u kontekstu ljudskosti i komunikacije. Ne želimo da ljudi idu s ‘gropom’ u želucu na posao.
Što točno obuhvaćaju Vaše aktivnosti?
Aktivnosti Pervanovo grupacije podijeljene su u dvije skupine, od kojih se jedna izvršava u Dubrovniku i okolici gdje se bavimo nekretninskim biznisom i turizmom, dok se drugi dio aktivnosti veže uz drvno-prerađivačku industriju. U posljednjih 15 godina na dubrovačkom području vršili smo aktivnosti kupnje objekata, najčešće ruševina, dvoraca i ljetnikovaca, vila, novih apartmanskih jedinica i kuća u povijesnoj jezgri. U našem portfelju imamo zavidan broj projekata koje smo uredili i stavili u turističku svrhu. Najpoznatiji je zasigurno Hotel Kazbek s 5 zvjezdica na Lapadskoj obali koji je prije djelovao kao elektrotehnička škola, ali i osnovna škola. Posjedujemo i Vilu ‘Kuća starog kapetana’ pored Copacabane i Vilu ‘Franica’ pored plaže Mandrač. Poviše kampa Solitudo, nalazi se naselje od deset urbanih vila u kojima imamo dvadesetak apartmana. Također, u povijesnoj jezgri posjedujemo tri kuće – ‘Domino’, zatim vila koju zovemo ‘Celenga’ u Ulici Svetog Josipa te palaču ‘Sunce’, u blizini pravoslavne crkve. Vilu ‘Tereza’ u Čilipima kupili smo od gospođe Tereze Kesovije. U poslovnom centru Grada u vlasništvu smo dijela poslovne zgrade. U Dubrovačkom primorju, točnije u Slanome imamo predivnu kamenu kuću na rivi koju zovemo ‘Vila Riva’, a koja se prostire na 1400 kvadrata s 12 apartmana i bazenom. No, tu su još određeni projekti koji su u tijeku.
Koji?
U Slanome smo 2006. godine kupili i dvorac Ohmučević koji je sad u završnoj fazi uređenja s posjedom od 14 tisuća kvadrata gdje smo, među ostalim, posadili masline, vinovu lozu, voćke… U isto vrijeme u Slanome radimo na projektu hotela s 82 sobe i podzemnom garažom. Za potrebe izgradnje kupili smo građevinske parcele iza te ispod franjevačkog samostana. Sve je u fazi projektiranja. Nadamo se da ćemo do kraja 2019. godine ishoditi građevinske dozvole, a u 2020. početi graditi projekte s ciljem završetka radova za Uskrs 2021. godine. Ali, ne brinemo se ako se svi rokovi ne ispoštuju. Naš primarni cilj uvijek je kvaliteta, a ne brzina izvedbe koja za sobom onda nosi rizike. Također, u Banićima posjedujemo građevinsko zemljište na kojem planiramo izvedbu projekta 18 vila s bazenima. U industrijskoj zoni Banića pokrenuli smo projekt u kojem ćemo smjestiti našu praonicu za sve naše aktivnosti te centralno skladište.
Prema svemu sudeći, dosta ste se usmjerili i ulažete u Dubrovačko primorje.
Tako je. Fokus smo prebacili na Dubrovačko primorje koje zaslužuje priliku razvitka. To je i jedan mali doprinos zajednici. Možda se netko zbog ovakvih projekata odluči na ulaganje u Primorje. U Dubrovnik i okolicu smo jako puno uložili i kad završimo sa svim ulaganjima i investicijama, približit ćemo se konačnom iznosu od 100 milijuna eura. Računamo da bismo do 2022., odnosno 2023. godine trebali završiti sve projekte te da bismo tako imali zaokružen turističko-nekretninski biznis u Dubrovniku. Mislim da ćemo se tu zaustaviti za jedno dogledno razdoblje.
Zašto?
Okrenuli smo se drvno-prerađivačkoj industriji koju sam i naveo kao drugim dijelom aktivnosti Pervanovo d.o.o.. To je zapravo core-business Pervanovo grupe, a kojim se gospodin Darko Pervan počeo baviti prije pedesetak godina. Godine 1977. bio je na čelu tima koji je izmislio, izumio i stavio na tržište laminat. Zatim je 1993. plasirao na tržište klik spoj podnih obloga, također od laminata do parketa. U tom se biznisu ističe vodeća tvrtka Valling Inovation. To je ‘R&D’ centar, odnosno najveći istraživački centar za podnu industriju i uopće drvno-prerađivačku industriju smješten u Vikenu, malom gradu kraj Helsinborga u Švedskoj. U posjedu smo preko dvije tisuće patenata koji se ne tiču samo podne industrije. Jedan od posljednjih patenata je i ‘klik namještaj’. Uz to što je gospodin Pervan sa svojim timom uspio napraviti vodoravni mehanički spoj, tako su u posljednjih nekoliko godina napravili i ‘izbacili’ na tržište okomiti mehanički spoj. Budućnost namještaja i namještajne industrije će biti zasigurno u ‘klik’ spoju, ne rabeći ljepila i šarafe.
Kad ste ušli na tržište drvno-prerađivačke industrije u Hrvatskoj? Jeste li Vi osobno imali iskustva u ovoj industriji?
Godine 2016. godine ušli smo na tržište drvno prerađivačke industrije Republike Hrvatske, odnosno proizvodnje podnih obloga i gornjih slojeva lamela za podne obloge, a zadnja akvizicija koju smo napravili je kupnja tvornice ‘Furnir Otok’ kraj Vinkovaca prošle godine u ovo vrijeme. Gospodin Darko mi je 2015. godine, kad smo počeli o ovome raspravljati, dao ponudu za sudjelovanje u postupku ulaska Pervanovo grupacije na hrvatsko tržište drvno-prerađivačke industrije. Te sam godine, mogu reći, bio amater po pitanju industrijskog biznisa, bilo koje vrste. Rekao sam da ću pokušati pomoći u prvoj akviziciji 2016. godine tvrtke Tehno-drvo koju smo i uspješno proveli. Promijenili smo naziv tvrtke u ‘Bjelin’, koja je izvedena iz imena gradova BJElovar i OguLIN u kojima se nalaze pogoni. Sudjelovao sam i vodio financijsko i organizacijsko restrukturiranje i na kraju sam se uključio u pitanje proizvodnje, a sve uz veliko mentorstvo gospodina Darka i pomoć ljudi koje smo zatekli u tvrtki. Uz trud i učenje, uspio sam, ako ne s pozicije ‘autoriteta znanja’, sudjelovati u raspravama i pružiti znanje za donošenje odluka. To je jedna velika priča koja se razvija i tek će se razviti i zaokružiti 2022. godine.
Koliko je dosad obitelj Pervan uložila u dubrovačko područje? A koliko u Hrvatsku?
U dubrovačko područje u ovih smo 15 godina investirali oko 58 milijuna eura, odnosno oko 400 milijuna kuna. U ostatak biznisa u Hrvatskoj uložili smo 75 milijuna eura. Dakle, oko milijardu i 100 milijuna kuna smo dosad uložili u Lijepu našu. Važno je napomenuti da smo jedna od rijetkih grupacija koja su ‘dept free’. Ne radimo s novcem investitora ili banaka. Obitelj Pervan svoju kompletnu dobit reinvestira. Ne zadržava ju za sebe, nego ulaže u nove pogone, tvornice ili izume.
Koliko je gospodin Pervan prepoznat u dubrovačkoj sredini?
Iskreno govoreći, nije uvelike prepoznat. Ali to nije njegova intencija. Zbog životnog stila kojeg vodi, kao i njegova obitelj, ne traži prepoznavanje. No, u Dubrovniku je prisutan u zajednici te pomaže koliko možemo. U ostatku Hrvatske je prepoznat, a bio je proglašen i poduzetnikom godine.
Kakvom opisujete turističku sliku Dubrovnika?
Dubrovnik je jedan ogroman brend. Uzdignut je na turističkom pijedestalu u Hrvatskoj i uopće na Mediteranu. Njegujemo turističku sliku dugi niz godina. Netko tko priča negativno o našem Gradu, po pitanju turizma, ide u krivom smjeru.
U zadnjem valu megalomanije, grade se nove zgrade u kojima će se nalaziti veliki broj apartmana. Kako gledate na to, obzirom da ulažete u dubrovačku okolicu? Treba li Dubrovniku to?
Zakon dopušta i Zakon je dao da privatni stanovi mogu biti pretvoreni u apartmane. Takve je stvari teško zaustaviti i ograničiti. Dubrovnik ima jedan veći problem.
Koji?
Problem u regulaciji prometa. Jako je teško iznaći nova prometna rješenja. Primjerice, samo jedan je izlaz s Babina kuka koji je sad već pun stambenim jedinicama. Ograničeni smo u suštini i zadanim prostorom.
Postoje li novi trendovi u turizmu te u nekretninskom biznisu?
Svi trendovi uvijek ovise o gospodarskim pokazateljima u svijetu. Gospodarstvo, odnosno ekonomija jedna je teška kategorija koja ovisi o percepciji i psihološkim trenucima. Kad se priča da Njemačka ulazi u recesiju, ‘pada’ gospodarstvo Zapadne Europe te odmah počinju određene tenzije. No, važno je primijetiti kako Dubrovnik, u ovoj posljednjoj krizi koju smo imali od 2008. do 2010., u nekretninskom dijelu biznisa nije puno ‘propatio’. U primjerima Španjolske, Grčke, Portugala cijene nekretnina pale su do 80 posto. U Dubrovniku se dogodio pad od tek 15 posto i dosta je stabilno sve prebrodio, ali možemo reći da je sve to i dobro iskoristio.
Je li Dubrovnik elitno odredište?
Dubrovnik je definitivno elitno odredište, ako ga stavljamo u relacije Hrvatske i Mediterana. Jer, pojam elitnog odredišta se razlikuje. Mi smo i dalje početnici i imamo mjesta za razvitak. Takva vrsta gostiju kod nas može dobiti nenadmašno iskustvo. Dakle, mi svakako jesmo elita u turizmu i jedinstvenom ugođaju.
Bilježi li Vaša ‘uzdanica’ Hotel Kazbek dobre brojke? Kakva je sezona?
Odlična! Kazbek je mali hotel koji ima 13 jedinica te nema niti jednu komparativnu prednost u odnosu na druge hotele, a stalno se izmjenjuje na prvom ili drugom mjestu TripAdvisora. Otvoreni smo od 1. travnja do 1. studenog te od 210 mogućih radnih dana imamo punu popunjenost od 195 dana. Ova godina bit će identična s prošlogodišnjom sezonom. Rasta nema jer se jednostavno nema gdje dogoditi. Imamo zadanu vrijednost u jedinicama i prihodima. Biti bahat pa povećavati cijene… To bi nam se obilo od glavu. Došli smo do vrhunca cijene i popunjenosti, ali uvijek idemo naprijed po pitanju ponude. Moram reći kako uvijek postoje određeni utjecaji koji će oblikovati sezonu – od svjetskih prvenstava do početka škole. Međutim, govoreći za Hrvatsku i Dubrovnik, ova sezona je bila izvanredna. Zračna Luka Dubrovnik je u prvih osam mjeseci imala 2,1 milijun korisnika. To je nevjerojatno za jedan grad od 40 tisuća stanovnika. Prema zadnjim statističkim brojkama za prvih osam mjeseci, Dubrovnik je i dalje broj jedan po posjećenosti i po broju noćenja. Tko hoće biti negativan, uvijek može tražiti i naći negativnosti.
Jeste li imali problema s pronalaskom radnika, što je zaista izraženo u posljednjih nekoliko godina?
U Dubrovniku imamo 55 zaposlenika i za većim brojem djelatnika zaista nemamo potrebe. Njih je 80 posto stalno zaposleno zbog čega nemamo nervozu prije početka sezone. Jako dobro smo posloženi. Nakon toliko godina rada, stvorena je jedna obiteljska atmosfera. Pitanje zaposlenika laganiji je dio poslovanja.
Postoje li određeni apsurdi hrvatske birokracije i realnosti zbog čega ste Vi, ali i gospodin Pervan možda ostali iznenađeni, odnosno razočarani?
Treba biti fer i iskren te reći kako ne postoji idealno društvo u kojem uvijek teče med i mlijeko, u svim segmentima poslovanja i gospodarstva. Važno je istaknuti da je poslovanje, za razliku od prije dvadeset godina, itekako promijenjeno. Republika Hrvatska je ulaskom u Europsku uniju stvarno počela drukčije funkcionirati na jednoj većoj organizacijskoj razini. Naime, bili smo svjedoci biznisa koji se odvijao u sivoj zoni. Dio biznisa se vodio kroz utaje i neprijavljivanje prometa. Scenom su dominirali ljudi za koje je narod znao reći: ‘Snašao se’. Danas je prostor sve uži za takvu vrstu poslovanja. Poslovna atmosfera je jako blizu poslovne atmosfere zapadnog svijeta. Naravno, puno ljudi je razočarano. Ljudi očekuju više jer žele brže doći do nekih zadanih ciljeva, od onih osobnih do onih koji se tiču zajednice i države. Događaju se apsurdi, ali stvaraju ih ljudi koji nedovoljno profesionalno shvaćaju svoj posao. No, mislim da je ipak više pozitivnih slučajeva što se poslovanja tiče. Da bi naši trgovački sudovi mogli biti ažurniji – mogli bi. Da bi sudski procesi mogli biti brži – mogli bi. Ali ni vi ne možete doći u Švedsku i dobiti građevinsku dozvolu za mjesec dana. Puno idealiziramo tuđe, a malo smo ponosni na sve ovo naše što smo stvorili u malo vremena.
Kakva je u konačnici gospodarska klima u Hrvatskoj?
Potezi trenutne Vlade donijeli su brojne novosti među kojima se ističe ona kojom gospodarski subjekti od 1. veljače mogu investirati u solarnu energiju, a s kojom se proizvodi struja za vlastite potrebe, bez potrebe natječaja za određene kvote! To je fenomenalan potez, ali koji je trebao biti donesen prije dvadeset godina. Jer ako je ikome dano sunce, to smo mi. To je veliki korak naprijed koji trenutno mogu istaknuti. Naša tvrtka posjeduje na desetine tisuća kvadrata krovova koje ćemo iskoristiti za proizvodnju energije za poslovne potrebe. U suštini je dobra ekonomska klima. Sami pokazatelj je što imamo jako puno stranih investitora, ne samo u turizmu, već i u financijama te u proizvodnji – od autoindustrije, prehrambene industrije, poljoprivrede, drvoprerađivačke te iT industrije. Nismo ni svjesni zapravo što sve naša iT industrija može pružiti. To je odlična gospodarska grana koja će se snažno razvijati u idućim godinama. A što se tiče, primjerice, autoindustrije, svi pričaju o Mati Rimcu. S pravom, no u ovoj se grani trebaju istaknuti i brojni hrvatski proizvođači dijelova za automobile. Pa tu je i Končar koji je pojam elektro-industrije. O njima se također treba više pričati.
‘MARINA FRAPA JE SAD REALNOST’
U javnosti se u više navrata moglo čuti da je gospodin Pervan bio zainteresiran za kupnju Marine Frapa. Jesu li to bile samo glasine? Kako gledate na ‘prvog susjeda’ koji je ove sezone počeo raditi?
Marina Frapa nam nikad nije bila ponuđena na prodaju. Da je bilo ponude, ne mogu vam reći odgovor bismo li ju prihvatili ili ne. Iskreno govoreći, mi o tome nikad nismo razgovarali niti smo na tome inzistirali. Naš susjed Franjo Pašalić je dobar susjed. Nismo s njime imali velikih problema. Marina Frapa je sad realnost, treba se nositi s time i iz toga izvući maksimum. Grad Dubrovnik sad treba pružiti pomoć uređenjem Lapadske obale. Ljudi koji tamo žive trebaju imati normalan pristup svojim kućama. Lapadska obala treba biti na ponos Grada, a ne da se o njoj samo priča za vrijeme velikih kiša kada pukne cijev. Sigurno je kako će se Marina Frapa bolje ukomponirati u ovaj dio Grada kad se uredi Lapadska obala. Grad je najavio da s prvom fazom uređenja, od Batale do Ekonomskog fakulteta, kreće ove jeseni.
OGROMNA KONKURENCIJA
Osvojili ste nagradu Expedia za Celenga apartments kao drugi najbolji smještaj – na svijetu. Jeste li ostali iznenađeni i jeste li osvojili još neke nagrade?
Nagradu za drugi najbolji smještaj dočekali smo s iznenađenjem jer je to mala kuća s tek 5 apartmanskih jedinica. Tu je i nagrada koju je osvojio gospodin Pervan za ‘Poduzetnika godine 2017. godine’. Naša tvrtka kći Valinge Innovation AB u zadnjih je 15 godina deset puta bila proglašena za najuspješniju izvoznu tvrtku u Švedskoj. To je jedna velika čast jer je konkurencija ogromna, od IKEA-e, Volva do Ericssona.
HIJERARHIJA
Vodeća kompanija Valinge Innovation AB
Vlasnik tvrtke Pervanovo d.o.o. sa sjedištem u Dubrovniku je Pervanovo Invest ab iz Švedske, a koja je dio ‘majke’ tvrtke Pervan Holding u vlasništvu obitelji Pervan. Vodeća kompanija u grupaciji je Valinge Innovation ab iz Švedske koja je ujedno i vodeća R&D tvrtka u svijetu u podnoj industriji i industriji namještaja sa 170 tvrtki nositelja licenci. Osim u Hrvatskoj, Pervanovo grupa je također prisutna u industrijskom, nekretninskom i turističkom poslovanju u Švedskoj.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 18. rujna 2019. godine