Općina Župa dubrovačka ove nedjelje, 26. svibnja obilježava svoj Dan, ali i 32. obljetnicu oslobođenja. Prilika je to za ‘protresti’ aktualne teme s načelnikom Silviom Nardellijem. Je li zadovoljan predsezonom, koji će projekti obilježiti ovu godinu, ali i ima li pomaka u realizaciji još uvijek neobnovljenih hotelskih kuća, neke su od tema kojih smo se dotaknuli.
Prošle godine ste na svečanoj sjednici Općinskog vijeća rekli kako su svi projekti nevažni ako djeci ne osigurate dobre uvjete u vrtićima, školama i sportu. Potpisan je ugovor za projektiranje novog vrtića u Kuparima, kao i sporazum o zajedničkom ulaganju u OŠ Župa dubrovačka. Zbog čega su to važni projekti za ovu općinu i možemo li govoriti o rokovima njihove realizacije?
Ostajem pri tom kako su svi projekti nevažni ako djeci ne osiguramo dobre i kvalitetne uvjete i na tome intenzivno radimo. Naime, sa Studiom 3LHD iz Zagreba smo potpisali ugovor za izradu projektne dokumentacije za izgradnju i opremanje novog dječjeg vrtića u Kuparima. Iza nas su dva sastanka s izrađivačem dokumentacije, na kojima su nam predstavili sve ono što su dotad napravili te dogovorili tehničke detalje. Očekujemo da će vrlo skoro sam projekt biti završen te predan Općini kako bismo mogli pokrenuti postupak ishođenja građevinske dozvole. Podsjetit ću kako smo putem Ministarstva znanosti i obrazovanja već ranije dobili 2,3 milijuna eura bespovratnih sredstava za novi vrtić koja moramo iskoristiti do lipnja 2026. godine. No, taj iznos neće biti dostatan za izgradnju i opremanje novog vrtića te će Općina morati ili iz vlastitih proračunskih sredstava ili putem kreditne linije osigurati ostatak novaca, u trenutku kad budemo imali procijenjenu vrijednost. Kad je riječ o osnovnoj školi, s Dubrovačko-neretvanskom županijom smo krenuli u izradu projektne dokumentacije dogradnje zgrade OŠ Župa dubrovačka na Mljekari te je nedavno potpisan i ugovor o njenom zajedničkom financiranju. Ono što nas očekuje jest odabir izrađivača dokumentacije.
Što će ta dva projekta donijeti Župi?
Osigurat će dugoročno kvalitetnije uvjete te upis sve djece u vrtić. Njega danas pohađa 540 djece, a u školi imamo preko 900 učenika. To su iznimno veliki brojevi. Riječ je o najvećoj županijskoj školi i unatoč svemu još uvijek uspijevamo, za razliku od drugih općina, osigurati jednosmjenski rad. Uz to, učenicima prvih i drugih razreda osiguran je i produženi boravak, kojega financiramo sa Županijom. Kad realiziramo projekt dogradnje škole, osigurat ćemo normalne uvjete za rad te će se nastava moći odvijati u jednoj zgradi.
Koje važne investicije planirate u ovoj godini?
Groblje Dubac ide svojim tijekom i trenutno se rade grobnice. U projekcijama proračuna za iduće godine i mi i Grad Dubrovnik nosimo i sredstva za izgradnju svih ostalih pratećih sadržaja. Još uvijek izgrađene grobnice nisu predane korisnicima, ali je osigurana mogućnost privremenog ukopa pokojnika do trenutka završetka gradnje i predaje grobnica osobama koje su kupile pravo korištenja grobnih mjesta. Nažalost zbog nedostatka radne snage, kao i na svim drugim projektima, stvari idu dosta sporije nego što je to planirano. U svakom projektu je tako. Malo je građevinskih tvrtki koje se javljaju na natječaje, nedostaje im radne snage i to je nešto što nas u svakom projektu muči. Od ostalih projekata moram istaknuti kako ćemo do kraja godine početi izgradnju kanalizacijske mreže Čibača. S Gradom Dubrovnikom i susjednim općinama dobili smo sredstva iz ITU mehanizma u visini od 22 milijuna eura, od čega je 2,1 milijun eura namijenjen izgradnji Sportsko rekreacijskog centra Čibača. Riječ je o prostorima koje sada koristi NK Župa dubrovačka gdje će se raditi dodatni sadržaji zahvaljujući upravo ovim sredstvima. Moram spomenuti i izgradnju dječjih igrališta. Završili smo igralište u Mandaljeni, a trenutno je u izgradnji ono u naselju Čibača. U proračunu nosimo i sredstva za izgradnju dječjeg igrališta u naselju Gornji Brgat. Prošle godine smo završili prvu fazu ulaganja u pomorsko dobro na potezu Srebreno – Kupari, zahvaljujući planiranim sredstvima Županije i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, a ove godine smo osigurali sredstva i krećemo s drugom fazom kojom će se urediti kompletna šetnica između lukobrana u Srebrenom do ulaska u turističku zonu Kupari. U prošloj je godini završeno i značajno ulaganje Hrvatskih cesta na više lokacija, a riječ je o izgradnji nogostupa uz državnu cestu u naseljima Plat, Mlini – Trgovište te Popolica gdje je pješački spojena županijska i državna cesta. Za ovu godinu smo započeli izradu projektne dokumentacije za postavljanje dodatnih pješačkih prijelaza uz semaforsku signalizaciju na tri lokacije. To su Trgovište, Soline i Plat, s tim da će se u Solinama morati rekonstruirati i ugibalište za autobuse. Tu je i niz projekata na županijskim i lokalnim cestama, rješavanje oborinske odvodnje u pojedinim naseljima, ali i pitanje vodoopskrbe.
Predsezona na dubrovačkom području značajno je bolja nego prošle godine, a tome su svakako pridonijeli i letovi niskotarifne kompanije Ryanair. Kakva je situacija na području Župe i jeste li zadovoljni ostvarenim?
Možemo biti zadovoljni. I na području Župe dubrovačke imali smo dobru predsezonu, ali značajni kapaciteti Hotela Astarea nisu u funkciji radi rekonstrukcije. Već postoje određena kašnjenja te možemo očekivati kako će ostvarenja noćenja u dijelu sezone u tom hotelu biti znatno niža nego prijašnjih godina. No, stanje je u privatnom smještaju i ostalim hotelskim kućama jako dobro. Možemo biti zadovoljni brojem noćenja i dolazaka, s obzirom na jako rani početak sezone.
Spomenuli ste obnovu Hotela Astarea, međutim na području Župe dubrovačke imamo neobnovljenih hotelskih kapaciteta, od Kupara preko Hotela Župe do Hotela Plat. Ima li pomaka?
Kupari su nam prioritet te smo prije nekoliko dana imali sastanak s predstavnicima Ministarstva graditeljstva, HEP-a, Vodovoda, investitora i projektanata. Trenutno treba riješiti dva značajna projekta, a to je dovođenje struje iz TS Plat te rješavanje vodoopskrbe turističke zone klasičnim cjevovodom te izgradnjom nove vodospreme. Optimist sam i mislim da će se ta problematika vrlo skoro riješiti. Investitor je u visokoj fazi izrade dokumentacije, a s usvajanjem izmjena i dopuna Urbanističkog plana uređenja Kupari I ovog utorka investitor može pokrenuti postupak dobivanja lokacijske dozvole.
Nakon toliko vremena, nezahvalno je govoriti o rokovima, ali postoje li naznake kad bi se moglo konačno početi s gradnjom?
Ne mogu odgovoriti na to pitanje, ali investitor je podnio zahtjev i za početak rušenja postojećih objekata, međutim to se ipak neće dogoditi kroz ovu turističku sezonu. Očekujem da će se s tim krenuti nakon izdavanja lokacijske dozvole i tad praktično počinju prve aktivnosti u toj turističkoj zoni.
Što je s Hotelima Plat?
Više godina Hoteli Plat su bili predmet prodaje. U konačnici je Karisma postala njihov većinski vlasnik te su nam nedavno poslali tri idejna arhitektonsko urbanistička rješenja za budući hotelski kompleks. Općina je imenovala Povjerenstvo za odabir najpovoljnijeg rješenja te će se nakon odabira investitoru omogućiti pokretanje postupka izrade projektne dokumentacije i dobivanja lokacijske dozvole. I tu se stvari kreću nabolje, investitor je zainteresiran za krenuti u projektiranje.
Sezona je počela ranije nego inače, što je dovelo do gužvi na cestama. Brza cesta neće tako lako, očito, budući da su Hrvatske ceste zbog niza primjedbi povukle Studiju utjecaja na okoliš. Razmišlja li se o alternativama?
Hrvatske ceste su zaustavile daljnju izradu Studije utjecaja na okoliš s obzirom na sve primjedbe koje su dane kako iz Župe dubrovačke tako i iz Grada Dubrovnika, prvenstveno vezano za planiranu trasu iznad Omble. Očekujem da će se vrlo skoro krenuti u novu proceduru utvrđivanja nekog novog varijantnog rješenja. Nikad svi nećemo biti zadovoljni s odabranim rješenjem, ali se ono odabrati mora. Stanje je neizdrživo, posebno nama u Župi dubrovačkoj. Mi trpimo najveće nedaće tog prometa. Mora se presuditi, odnosno donijeti odluka i napraviti najmanje moguće zlo za prostor kojim prolazi trasa. Ta se priča mora konačno završiti i raditi nova studija koja će utvrditi to konačno rješenje kako bi što prije krenula realizacija.
A dotad?
Dotad vadimo kestene iz vatre. Sve naše aktivnosti usmjerene su ka tome da koliko, toliko poboljšamo sigurnost u prometu. U tu svrhu planiramo i spomenute nove pješačke prijelaze na D-8 uz semaforsku signalizaciju jer nama je uistinu promet postao ogroman uteg. Cesta se praktično ne može prijeći te iz tog razloga ovo sve skupa i radimo da bismo kako, tako izdržali to vrijeme do izgradnje brze ceste i osigurali sigurnost svih sudionika u prometu, ali posebno pješaka. Prelazak ceste je postala nemoguća misija.