Broj očeva koji koriste plaćeni roditeljski dopust za očeve je u porastu, no je li taj trend ‘zahvatio’ i Hrvatsku?
Jesmo li više skloni patrijarhalnom razmišljanju ili je prihvatljivo da muškarac ode na roditeljski dopust ako partnerica zarađuje više istražio je portal MojPosao. Naime, prema Zakonu o rodiljnim i roditeljskim potporama, muškarac ima pravo na plaćeni roditeljski dopust nakon što majka iskoristiti obavezni rodiljni dopust u trajanju od šest mjeseci od rođenja djeteta. U nedavnom istraživanju koje je na uzorku od 400 ispitanika portal MojPosao proveo u suradnji s Udrugom Roda i Centrom edukaciju, savjetovanje i istraživanje (CESI), čak 80 posto ispitanika upoznato je sa postojanjem roditeljskog dopusta za očeve, dok ih petina (20 posto) priznaje da nema informaciju.
Iako je u pitanju roditeljski za očeve, žene su prema rezultatima istraživanja informiranije o Zakonu o roditeljskom dopustu za očeve nego muškarci. Čak 82 posto žena navodi da su upoznate sa zakonom o roditeljskom dopustu, dok isto navodi 76 posto muškaraca. Obzirom na obrazovanje, u roditeljski dopust za očeve najviše su upućeni ispitanici s visokom stručnom spremom – njih 84 posto zna za zakonske regulative roditeljskog dopusta za očeve. Najmanje su upućeni ispitanici s višom stručnom spremom (70 posto).
Po pitanju visine naknade za roditeljski dopust za očeve vlada poprilično neznanje – čak 77 posto ispitanika priznaje da ne zna koliko iznosi naknada. Tek malo više od petine ispitanika (23 posto) točno su informirani o iznosu te vrste naknade i veliki ih broj u svojim komentarima navodi maksimalni iznos naknade od 2.660 kuna. Ispitanici smatraju da je najveća prednost odlaska muškarca na roditeljski dopust povezivanje s djetetom (85 posto), zatim financijska isplativost ako partnerica zarađuje više (61 posto) te odmor od posla (38 posto).
Po pitanju najveće prednosti, povezivanja s djetetom, muškarci i žene su složni, no njihovi stavovi razilaze se po pitanju financijske isplativosti kao prednosti odlaska na roditeljski dopust – 67 posto žena navodi tu stavku kao prednost, dok je istog mišljenja 49 posto muškaraca.
– Ne moraju sve obveze pasti na majku pogotovo jer je ženama puno teže naći i zadržati posao pa s te strane je njoj bolje da ode raditi čim dijete ojača, a muškarac preuzima dalje. Ujedno tim se doprinosi većem razumijevanju i povezanosti među partnerima – objašnjava jedan ispitanik prednosti roditeljskog dopusta.
Kao najveći motiv za odlazak na roditeljski većina muškaraca navodi želju za provođenje vremena s djetetom (76 posto). Slijedi financijska isplativost (44 posto), zatim želja da izađu svojoj partnerici u susret jer se ona nalazi u nezgodnijem poslovnom položaju (39 posto) te odmor od posla (31 posto). No kao i sve, roditeljski dopust za očeve ima i svoje negativne strane. Prema mišljenju ispitanika, najveće mane su financijska neisplativost (53 posto) i degradacija pri povratku na posao (51 posto). Zastoj u karijeri navodi 37 posto ispitanika, dok ih 34 posto smatra da su negativne reakcije okoline najveća mana odlaska na roditeljski.
Između spolova nema značajnijih razlika u mišljenju po pitanju negativnih strana odlaska na roditeljski. Muškarci su osim navedenih negativnih strana, dodali i prestanak dojenja djeteta te gubitak ‘muškosti’. Skoro polovica ispitanika (46 posto) smatra da bi poslodavac negativno reagirao na zahtjev oca za korištenje roditeljskog dopusta. Predodžbu o reakciji poslodavaca nema 37 posto ispitanika, dok ih 17 posto navodi da bi odnos ostao isti.
Zanimljiv je podatak da se negativnih reakcija poslodavca najviše pribojavaju visokoobrazovani muškarci – čak 59 posto muškaraca s visokom stručnom spremom navodi da bi poslodavac negativno reagirao na roditeljski dopust za očeve. Također muškarce u većoj mjeri ‘brine’ poslodavčeva reakcija, nego što je to slučaj kod žena. S obzirom da u Hrvatskoj, prema posljednjim podacima, roditeljski dopust za očeve koristi tek 2 posto muškaraca, iznenađujuće je što čak 61 posto ispitanika navodi da poznaje muškarca koji se odlučio za roditeljski dopust.
Skoro sve žene, njih 96 posto, podržale bi kolegu koji bi odlučio otići na roditeljski dopust. Niti jedna ispitanica nije negativno odgovorila, a tek 4 posto ih je navelo da ne zna kako bi postupilo.
Muški ispitanici također podržavaju roditeljski dopust za očeve – njih čak 82 posto podržava tu opciju i koristili bi i sami roditeljski dopust, kao i 13 posto onih koji također podržavaju, no ne bi ga koristili. Svega 3 posto muškaraca nije razmišljalo o toj opciji, a 2 posto ih priznaje da ne podržava roditeljski dopust za očeve.
O samom odlasku partnera na roditeljski dopust razmišljalo je 73 posto žena, dok ih je 14 posto bilo protiv toga. O toj opciji nije razmišljalo 13 posto žena. Skoro polovica muškaraca (48 posto) prva je potaknula razgovor s partnericom o mogućnosti odlaska na roditeljski dopust, dok njih 27 posto nije ‘načelo’ tu temu. Četvrtina muškaraca (25 posto) nije razmišljala o roditeljskom dopustu. Kod muškaraca koji su razgovarali s partnericom o odlasku na roditeljski dopust zatraženo je da navedu do kojih su zaključaka došli. Prema komentarima ispitanika roditeljski dopust je ‘sasvim u redu, nema nikakvih problema, a dijete se brzo navikne na oca’. Jedan ispitanik zaključuje da su ‘muškarci nedovoljno obaviješteni o svojim pravima kao roditelji’.
Ujedno kada struka to omogućava partneri se mogu dogovoriti za podjelu radnog vremena:
„Uzet ćemo roditeljski dopust svaki po pola radnog vremena kao bi oboje ostali u toku sa poslovnim obavezama i kontaktu s djetetom. Posao (IT struka) nam omogućuje fleksibilno radno vrijeme.“
Više od polovica žena (54 posto) inicirale su razgovor sa svojim partnerima o mogućnosti njihovog odlaska na roditeljski dopusta pri čemu su partneri podržali tu ideju. O roditeljskom dopustu sa svojim partnerom nije razgovaralo 38 posto žena, a 8 posto je razgovaralo, no partner nije bio sklon toj ideji.
Rezultati istraživanja pokazuju da su partneri žena s visokom stručnom spremom skloniji mogućnosti odlaska na roditeljski dopust za očeve u odnosu na partnere žena nižeg stupnja obrazovanja.