Kultura

REDATELJ VIKTOR RIŽAKOV ‘Obični ljudi’ su nositelji kulture

Viktor Rizakov Intervju

Priznati ruski redatelj Viktor Rižakov rado je viđen gost Dubrovnika – i ne samo zbog DAF-a, Dubrovnik Art Foruma, već i zbog činjenice kako mu je naš grad drag.

U njemu ljetuje već godinama, točnije u Trstenom. Kazališni redatelj i pedagog, umjetnički voditelj Centra Mejerholjd, profesor u Školi-studiju MHAT… Mnogo se zanimljivih stvari vezuje uz Rižakova, no on sam je vrlo jednostavan. Kaže, u Trstenom mu je najdraže družiti se s lokalcima! Što je za njega značilo ‘nulto’ izdanje DAF-a, kakva je situacija u Rusiji s kazalištima, ali i hoće li se vratiti ‘u istom sastavu’, otkriva za DuList, između radionica i predstava, koncerata i ruske kulture uopće…

– Svoj ljetni odmor već više godina provodim u Trstenome, i tamo se družim sa mjesnim ljudima. Na taj način kroz druženje dobivam informaciju kako oni žive. Kultura su ljudi. ‘Obični ljudi’ su također nositelji kulture, a družim se i s ljudima koji su dio ‘zagrebačke inteligencije’, pa i kroz njih upoznajem vašu kulturu – ističe Rižakov o tome kako se kroz godine upoznavao s našom kulturom. Dodaje:

– Mogu gledati slike preko knjige, ali sve ono što ja mogu pojmiti i dobiti je od ljudi, to je jedna živa slika duše i kulture. I kada ne bih imao takvo iskustvo ne bih mogao zavoljeti ovo mjesto – ističe. No, na svijetu je, kaže, puno lijepih mjesta, a ovo mu je, kaže, prvi radni posjet Dubrovniku.

-Na svijetu ima puno lijepih mjesta, radim takav posao da puno putujem, a ovo mi je prvi ‘radni posjet’ Dubrovniku. Dobivamo jako pozitivne reakcije od publike u Dubrovniku, upravo je važna ta energija koja proizlazi iz gledatelja za vrijeme predstave. Kada bismo imali više vremena na raspolaganju sigurno bismo vidjeli potpuno popunjeno kazalište, no nama to i ne smeta jer mi igramo i ako je samo 10 ljudi u teatru. Za mene je teatar umjetnost komunikacije, prije svega to je ljudsko odnošenje, upravo je važna izmjena energije. Tako se ja družim sa svijetom – napominje Rižakov, osvrćući se pomalo i na stanje kulture u Rusiji.

-U Rusiji imamo puno kazališta koji trebaju mlade i talentirane ljude, i svi naši mladi glumci nađu svoje mjesto, naš trend zapošljavanja mladih glumaca je pozitivan. Moja kulturna misija je da se moji glumci otvore prema svijetu. Umjetnik zamjenjuje ono što fali u svijetu, ako negdje nešto nedostaje umjetnik popunjava prazninu. Umjetnik nema nacionalnost jer on razmišlja o svijetu – ističe Rižakov.

S obzirom kako je ovo prva godina, odnosno ‘nulti’ DAF, na kojme je sudjelovalo jako puno mladih ruskih umjetnika, mahom studenata Akademija, Rižakov je odgovorio i na pitanje njihove budućnosti.
-Ova družina će se nakon završetka fakulteta imati program od tri godine gdje će u ovakvom postavu biti kazališna družina, a što će biti kasnije život će pokazati. Čovjeku ne treba pokazati mjesto i reći mu kako će tu raditi cijeloga života, umjetnik treba biti slobodan. Pokazat će se kako će to biti kroz tri hoće li nastaviti zajedno ili će otići svojim putem – zaključuje Rižakov, koji će kaže, svakako rado opet doći ‘radno’ u Dubrovnik.
-Ako nas opet pozovu u Dubrovnik, rado ćemo doći s ovim istim postavom glumaca ali i nečim sasvim novim. Vjerojatno da ih nećete ni prepoznati, jer kroz godinu dana svašta se može promijeniti – zaključuje ovaj veliki ruski umjetnik za DuList.

Biografija:
Viktor Rižakov završio je studij na Institutu za kazališnu umjetnost B.V. Ščukina, a poslijediplomski studij na Ruskoj akademiji kazališne umjetnosti GITIS. Od 1991. godine radio je Moskovskom kazalištu mladih gledatelja pod rukovodstvom učitelja G.N. Jankovske i K.M. Ginkasa. Od 1995. do 2001. umjetnički je voditelj Kazališta drame i komedije na Kamčatki. Od 2002. godine direktor je Kazališnog festivala A. M. Volodina “Pet večeri” u Sankt Peterburgu. Zajedno sa Ivanom Viripajevim osnovao je pravac “Kislorod” (Kisik).
Režirao je mnogobrojne predstave u Rusiji i inozemstvu. Sudionik je i voditelj međunarodnih stvaralačkih laboratorija i radionica (master class). Dobitnik je mnogobrojnih premija i nagrada na kazališnim festivalima: “Zlatna Maska” (Inovacija), “Nova Drama” (Grand prix), “Kontakt” Poljska (Grand prix), “Novi teatar” Poljska (najbolji redatelj), “POST” Mađarska (najbolja predstava i najbolji redatelj), “Tekstura” (najbolja predstava) itd. Dobitnik je nagrade Olega Tabakova i Mihaila Careva. Dobitnik je nagrade Stanislavskog za doprinos kazališnoj pedagogiji.

Od 2012. godine umjetnički je voditelj Centra Mejerholjd, gdje je zajedno sa kazališnom kritičarkom Elenom Kovaljskom razvio i implementirao trogodišnji projekt “Škola kazališnog lidera”, usmjeren na modernizaciju ruskog kazališta. Voditelj je glumačke i redateljske radionice Škola-studij MHAT Nemirovič-Dančenko A.P.Čehova.

Fotografije: Dino Avdić

Pročitajte još

PRVI SIMFONIJSKI KONCERT ORKESTRA Monika Leskovar razgalila prepun Knežev dvor

Dulist

Dubravka Tullio, dubrovačka umjetnica predstavila je svoja dijela na izložbi ‘Neopipljivo’

Dulist

DUBROVAČKE LJETNE IGRE Jazz poslastica na Lovrjencu

Dulist