Kultura

RAZGOVOR SA ZAČETNIKOM NOVE APSTRAKCIJE U HRVATSKOJ LIKOVNOSTI Dubrovčanin Izvor Pende o vrhuncu svoje karijere u Lijepoj našoj

GLAVNA Izvor Pende Boris Berc 7

Dubrovački slikar Izvor Pende je u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu otvorio vrata svoje izložbe ‘Odgovor’. Kako je kustos Branko Franceschi zapi­sao, ‘izložba obuhvaća daljnji razvoj njegovog slikarstva u slikama izvede­nim u postbijenalnom razdoblju, od 2018. godine do danas’. Slike, tumači, nadahnute su dijelom i dogovorom za izlaganjem u nacionalnom muzeju koji čuva i izlaže najbolje slike hrvat­ske umjetnosti nastale u prethodnim dvama stoljećima, ali isto tako i ponu­dama inozemnih galerija. S umjetni­kom smo porazgovarali o nastanku same serije kojom se predstavio te koja je uopće poruka njegovog slikarstva.

Kako se rodila suradnja s Naci­onalnim muzejom moderne umjetnosti?

Ravnatelj Nacionalnog muzeja za modernu umjetnost Branko Frances­chi prati moje umjetnički rad već i više od jednog desetljeća. Bio je orga­nizator moje prve samostalne izložbe u Hrvatskoj u Meštrovićevom paviljonu u Zagrebu, također kustos pro­jekta ‘Swimming together’ – izložbe na kojoj sam izlagao s priznatim njemač­kim umjetnikom Danielom Richterom koja je bila prezentirana u tri hrvatska muzeja – u Galeriji umjetnina Split 2017., u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu 2018. te u Muzeju za suvre­menu i modernu umjetnost u Rijeci, a za koju je između ostalog dobio i nagradu za najbolju izložbu u Hrvat­skoj. Na Venecijanskom bijenalu 2019. gdje se prvi put predstavio takozvani ‘Dubrovački paviljon’, Branko mi je predložio da sljedeći projekt bude moja samostalna izložba u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti ne skrivajući oduševljenje dubrovačkim projektom. Njegov osvrt na Dubrovački paviljon je uistinu bio impresivan te je konstatirao da se radi možda o jednoj od najboljih prezentacija hrvatskih umjetnika na Bijenalu do sada. ­

Postav se sastoji od Vaših trideset recentnih, koloristički snažnih ulja velikog formata. Na njima se primjećuje svojevrstan odmak od Vaših dosadašnjih radova.

Radi se o novom ciklusu slika koji je nastao tijekom prošle dvije godine, dijelom planiranom za samu izložbu. Riječ je o poprilično velikoj produk­ciji. Smatram da je izlaganje u Naci­onalnom muzeju svojevrsni vrhunac karijere u zemlji. Izložba nosi naziv ‘Odgovor’. Za mene je slikarstvo način razmišljanja. Pristup, odnosno način gradnje slike, naravno uz samu kom­poziciju čine bit mog slikarstva. Sama boja ima isključivo svrhu da graniči, odnosno ispunjava formu te naglašava kontrast koji naravno utječe na kompo­ziciju. Bilo kakvo drukčije tumačenje boje te spominjanje samog ‘kolorizma’ je zapravo promašaj – krivi pristup. Boja služi kao alat u slikarstvu! Ne postoje boje koje ne korespondiraju zajedno. U svakom novom ciklusu slika postavljam sebi nova pitanja, tj. probleme na koje mogu dati odgovor u samom procesu slikanja te dalje razvijati svoj stilski izričaj. Slike su apstraktne te nemaju utjecaj iz stvar­nog svijeta. Ja bih ih opisao kao odre­đenu, moju specifičnu, predmetnu apstrakciju.

Tu dolazimo do onog vječnog pita­nja – umjetnost zbog umjetnosti ili publike?

Umjetnost je ovisna o publici, također vjerujem i obratno. Ja na to gledam kao na tri faze procesa. Prvi i svakako naj­značajniji je proces nastajanja radova u svojevrsnoj izolaciji u studiju. Drugi je mogućnost predstavljanja publici te primjećivanje reakcije, kao i funkcioni­ranje radova u izložbenom prostoru te treći, možda najmanje interesantniji je tržište, koje također ima važnu egzi­stencijalnu ulogu umjetnika te utječe na samu produkciju. Osvrt i mišljenje kustosa i kritike na samu izložbu ostav­lja određeni utjecaj. Izjava na konfe­renciji za medije povodom otvorenja izložbe ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti i kustosa Branka Franceschija koja me opisuje kao začet­nika nove apstrakcije u hrvatskoj likov­nosti je svakako motivirajuća kritika, kao i određena odgovornost u daljnjem radu. Svakako, vjerujem da se umjet­nost ne radi u svrhu samoga sebe, nego postoji i prirodna potreba da je umjet­nik dijeli, što mu je zapravo i dužnost te ga čini umjetnikom.

Dojma sam kako u ovom Gradu ‘ispod radara’ prolaze oni umjetnici koji se ne vode mišlju – količina i svidljivost širim masama, odnosno estetska vrijednost ispred pristupa. Slažete li se?

Promatrajući slikarstvo i općenito umjetnost s estetske strane je zapravo kriv pristup te se već tu može primije­titi određeni nedostatak svijesti druš­tva o važnosti i utjecaju suvremene umjetnosti na društvo. U Hrvatskoj još uvijek ne postoji kritična masa koja je otvorena i zainteresirana za suvremenu umjetnost i upravo nas to čini kulturno izoliranim. Pritom želim naglasiti da edukacija u nekom stručnom smislu nije ta koja će nešto izmijeniti, to se zapravo više odnosi na kulturne radnike koji bi trebali profesionalnije poznavati materiju. Kod publike se traži otvorenost, inte­res i redovito posjećivanje izložbi gdje sam promatrač postepeno gradi svoj ukus. Radi se o dugoročnim proce­sima koji se razvijaju od rane mladosti. Vrlo teško mi je razumjeti da u našem Gradu koji se uvijek diči kulturnom tradicijom i umjetnošću, publika ne daje toliku važnost i nema zadovolja­vajući interes za umjetnost njezinog vlastitog vremena. Nažalost, iz toga se može konstatirati da i u tom vrlo važ­nom segmentu društva zapravo živimo u prošlosti.

Složit ćete se kako ipak umjetnost ‘nije sport’ za svakoga?

Slikarstvo je jako lijepa, ali također vrlo zahtjevna profesija. Umjetnik se mora cijeli predati svom poslu i kon­stantno se konfrontirati s novim iza­zovima. Vjerujem da umjetnik ima i stanovitu vrstu odgovornosti prema društvu. Ako bi slikarstvo uspoređivao sa sportom, onda bi se radilo o mara­tonskoj disciplini za koju je potrebno puno truda da bi se došlo do rezultata.

Dugo vremena živjeli ste u Njemač­koj gdje ste i završili i dovršili svoje školovanje na Umjetničkoj akade­miji u Düsseldorfu. Koja je sredina poticajnija za stvaranje? Kad biste se morali odlučiti biste li odabrali Njemačku ili Hrvatsku?

S profesionalne strane gledano jedna i druga imaju svoje vrline i mane. Nje­mačka je jedna od najrazvijenijih i soci­jalno osviještenih zemalja u svijetu s velikim tržištem i ogromnim intere­som za sve umjetnosti, pogotovo za suvremenu umjetnost. Iz tog kuta ih je teško i pokušati uspoređivati. Među­tim, profesionalni umjetnici u Hrvat­skoj uživaju određene beneficije i značajnu potporu same države kroz zajednicu samostalnih umjetnika koje sam i sam član, dok su kolege u Njemačkoj ovisne isključivo o tržištu. Treba napomenuti da samo 10 posto umjetnika u svijetu može živjeti samo od svoje umjetnosti. Umjetnik je dužan sam se izboriti za mjesto na umjetnič­koj sceni kao i za samo egzistencijalno pitanje. Moj odgovor je svakako Nje­mačka i Hrvatska.

Razgovarala Iva Dedo, Foto: Boris Berc, arhiva umjetnika

Iz tiskanog izdanja DuLista od 23. veljače 2022.

Pročitajte još

‘Prekid preko veze’ publiku nasmijao do suza

Dulist

Vizualni identitet 75. Igara „Horizont“ osvojio glavnu nagradu za dizajn vizualnih komunikacija

Dulist

JAVNI POZIV Pridružite se Udruzi primijenjenih umjetnika Konavala Baština!

Dulist