Jasmina Runje, splitska je slikarica s dubrovačkom adresom. Naime, nakon završene likovne akademije na Širokom Brijegu, posao, ali i ljubav, pred više od desetljeća potaknuli su je da pomiri vodenje života na dvjema lokacijama – ispod Srđa i Marjana. Mada je u posljednje vrijeme često mijenjala kućni broj, reći će, dvije stvari u njenom životu umjetnice su konstanta – rad s djecom i svakodnevno neumorno umjetničko stvaranje. Prvo joj je nakon angažmana u Majčinom selu, ustanovi za predškolski odgoj i socijalnu skrb u Međugorju, potom u udruzi za Down sindrom Dubrovačko-neretvanske županije, ali i Umjetničkoj galeriji Dubrovnik te Privatnoj gimnaziji Dubrovnik, prošle godine donijelo stalno zaposlenje u Domu Marina Držića u svojstvu muzejske pedagoginje. Nepuštanjem svog ‘alata’ iz ruke pak je ostvarila likovne uratke kojima je teško izračunati broj. Iza sebe stoga ima mnoge zajedničke te samostalne izložbe, a što je trenutno predmet njenog interesa te što se ‘krčka’ u kreativnoj kuhinji njene matične ustanove, ispričala je za čitatelje DuLista.
Epidemija koronavirusa osobito težak udarac zadala je kulturnjacima. No, Vama je za rukom pošlo ostvariti i nekoliko uspješnih izložbi.
U posljednje vrijeme moj interes pobudili su imaginarni međuprostori, prostori u kojima boravimo kada prebiremo po vlastitim mislima ili gdje naprosto samo bivamo. Arhitektura koju prikazujem u novom ciklusu mjesto je gdje boravi podsvijest, lutaju misli, mjesto na kojem smo prvi put, no izgleda nam kao da smo ondje već boravili… Iz toga svega je proizašla i potreba za većim proučavanjem stvarnih arhitektonskih ostvarenja pa su nastale slike Murmanski most, Sibirski Vektor, Bunker spavač, Crveni paviljon, Stakleni grad… Slike su rađene kombiniranom tehnikom na platnima većih formata. Ciklus je bio izložen u Galeriji likovnih umjetnosti Slavko Kopač u Vinkovcima ove godine, zasad su potvrđene izložbe u Gradskom kulturnom središtu u Metkoviću i Sveučilišnoj galeriji Vasko Lipovac u Splitu. Nadam se njihovoj uspješnoj realizaciji.
Na čemu trenutno radite?
Trenutno radim na ciklusu crteža ‘Gdje je duša’. Ciklus je inspiriran mitskim bićima, sirenama, marionetama, lutkama, krletkama, dahom… radim ga tehnikom tuša na papiru, kao i prethodne crteže. Djelomično je dosad izložen, u Hrvatskoj matici iseljenika Podružnica Dubrovnik na skupnoj izložbi ‘Začarana šuma’, na skupnoj žiriranoj izložbi ‘One su tu’ u Galeriji likovnih umjetnosti Slavko Kopač u Vinkovcima koja je imala cilj umjetnost žena prikazati vidljivijom očima javnosti, na skupnoj žiriranoj izložbi ‘Animus’ u sklopu manifestacije ‘Splitski cvit’ povodom Dana žena u Staroj gradskoj vijećnici u Splitu, propitujući različite aspekte osobnosti koji se javljaju kroz umjetnički put.
U tijeku su dogovori s jednim prostorom u Zagrebu gdje bi ih voljela izložiti, no vidjet ćemo zbog ove situacije kako će se sve skupa razvijati. Planiram nastaviti s ovim ciklusom na većim formatima.
Crtež me nosi, u procesu rada suočavam se s vlastitom nutrinom i boravljenje unutar sebe na takav način smatram blagoslovom.
Unutar Međunarodnog dana muzeja i Europske noći muzeja sudjelovala sam sa slikom ‘Putujuća snoviđenja’ na žiriranoj izložbi pod temom ‘Muzeji za različitost i uključenost’ koja se održala u Franjevačkom muzeju i galeriji Široki Brijeg, a može se pogledati do 14. prosinca.
Međuprostor, iz ciklusa Arhitektura, kombinirana tehnika na platnu
Razlikuju li se ovi uratci od onih s početka Vaše akademske karijere?
Raniji crteži su nadrealističkog prizvuka, otkrivaju narativni svijet preplavljen silinom detalja u zajedničkom univerzumu postojanja. Hermafroditi, različiti ljudski i životinjski likovi, imaginarni gradovi, brežuljci i pejzaži koji se provlače pozadinom ne odaju nikakvu specifičnost. Sam crtež je simbol i igra. Inspiriran je djetinjstvom, bajkama, slavenskom mitologijom, prikazi gradova odraz su fascinacije i svojevrsni hommage umjetnicima naive koji u njima nikada nisu bili, ali su ih vješto prikazivali na način kako su ih u svojoj mašti vidjeli. Što više toga sam htjela ‘ispričati’, od veselja u staklenoj kugli, idiličnog prizora berbe čaja, putovanja anđeoskim graškom, leta iznad Pariza, bajke Željezni Henrik, života začaranog sela, prikazima čempresa u mom Mediteranu… Automatizmom u podsvjesnom stanju pletem rad nižući crtice jednu za drugom.
Slike iz ranih faza statične su ‘teške’, melankolične atmosfere i zagasitog kolorita. Intimne priče također su pune detalja, ispričane infantilnim jezikom odišu prolaznošću i sjećanjima, odraz su upozorenja o istom i traganje za onostranim, transcendentalnim. Figure su deformirane, groteskne, iluzionističke, čest je prikaz čovjeka-ptice ili pak nekog drugog neodređenog stvorenja.
Kao većina dubrovačkih umjetnika suočeni ste s izazovom neadekvatnog radnog prostora. Kako uspijevate tome doskočiti?
Atelje u Dubrovniku je prostor u kojem živim, dok je atelje u rodnom Splitu u obiteljskoj kući gdje sam zbog većeg prostora slobodnija. Prednost rada i življenja u istom prostoru je konstantan suživot s radovima, svakodnevno su oko vas, gledate ih, dišete i živite zajedno. Kada mi je potreban odmak okrenem ih ili prenesem u drugu prostoriju tako da vratim određenu dozu objektivnosti, pri čemu mi pomaže suprug Ivan Perak, također akademski slikar. Vrijeme definitivno smatram dragocjenim i pod prednošću bih svakako istaknula njegovu uštedu u smislu odlaženja do ateljea i nazad. Naravno da bi veći prostor dobro došao, posebice zbog velikih formata koje oboje radimo, kao i zbog skladištenja radova. Oni su kao i mi, stalno na relaciji Split-Dubrovnik. Vjerujem da rad donosi plodove sukladne uloženom trudu, vidjet ćemo kroz budućnost smatra li život isto.
Split naspram Dubrovnika ima znatno veći kulturni krug, a tim su i zbivanja bogatija. Izostanak dijaloga u gradu osobito je do izražaja došao sada.
Kulturna zbivanja su rjeđa i odvijaju se po do sada neuobičajenim okolnostima što naravno otežava općeljudsku komunikaciju. Volim dijalog i druženje s kolegama, toga svakako nedostaje u ovo vrijeme. Topliji dani koji su iza nas omogućavali su druženje ispred galerija, u vrtu, atriju… Prilagođavajući se situaciji kakva je, voljela bih da se, kad sve ovo prođe, ipak ne vratimo na isto. Nadam se boljem. Kao što se Zemlja iscijelila i napokon barem malo odmorila od nas ljudi, nadam se da ćemo joj se vratiti i obnavljajući nju, iscijeliti i sebe.
Putujuća snoviđenja, kombinirana tehnika na platnu, odabir iz starijih radova
Iz istih razloga izvedbe brojnih programa u Domu Marina Držića su odgođene za neka bolja vremena. Ipak, nastojali ste svoju publiku održati ‘budnom’.
Neočekivane negativne situacije često su okidači za promjene. Sukladno našim afinitetima, na nama je odluka u kojem smjeru želimo ići, sve ostalo se po mom mišljenju svede na trud i ulaganje energije za ostvarenje istog. Pandemija koja nas je zatekla onemogućila je poneke programe koje je Dom Marina Držića planirao, ali je iznjedrila i nove projekte koji su nastali prilikom prilagođavanja novonastaloj situaciji.
Na samim počecima, zbog nemogućnosti održavanja radionica u fizičkom smislu napravili smo edukativne likovne materijale, crteže likova iz Držićevih djela okarakterizirane sukladno radnji iz knjiga. Crteži su stavljeni na internetsku stranicu Doma, kao i na društvene mreže, mogu se isprintati i potom bojati po želji, a djeca su nam slala svoje uratke. DMD svakodnevno je na svojim mrežnim stranicama objavljivao sadržaje vezane za Marina Držića, njegov život, događanja u ustanovi kao i Pitalicu – crtež pojedinog lika uz naknadne odgovore o kojem je liku riječ.
Nemogućnost održavanja radionica u zatvorenim prostorima muzeja premostili smo projektom ‘Kultura u điru’ koji je pokrenuo Grad Dubrovnik u suradnji s ustanovama u kulturi uz partnerstvo Turističke zajednice Grada Dubrovnika i sudjelovanje gradskih kotara na čijem su se području pojedini programi izvodili. Prirodoslovni muzej Dubrovnik, Umjetnička galerija Dubrovnik i Dom Marina Držića udružili su svoje pedagoške snage te u sklopu programa održali kreativne radionice na otvorenom pod nazivom ‘Umjetnički virus’.
Također, u sklopu projekta ‘Kultura u điru’ održana je likovna radionica DMD-a ‘Držićev imaginarij’, u parku s dječjim i sportskim igralištem Solitudo. Na radionici smo se izražavali likovnom slikarskom tehnikom grataža na papiru. Tema radionice su bili lokaliteti na kojima je Držić boravio, kao i imaginarni prostori u koje su ga polaznici smještali.
Međunarodni dan muzeja 18. svibnja Dom je obilježio virtualno komunicirajući s publikom putem web stranice i društvenih mreža ustanove. Pripremio je likovne materijale za djecu – listiće za bojanje i online kviz ‘Neka te upitam jednu stvar’, na hrvatskom i engleskom jeziku. Također, na Međunarodni dan muzeja predstavljen je projekt ‘Ljubav u doba Marina Držića’, video koji je obol DMD-a 25. Edukativnoj muzejobjedinjuje različite vrste ljubavi, što skoj akciji Hrvatskog muzejskog društva, čija je ovogodišnja tema Ljubav.
Izdavačka djelatnost Doma bogatija je za knjigu Luka Paljetka ‘Što veće naučivamo…’ koju su predstavili autor, povjesničarka književnosti dr. sc. Katja Bakija i ravnatelj DMD-a Nikša Matić u Kneževom dvoru. Važno je istaknuti da je to prva knjiga u biblioteci Držićijana.
Runje u svom atelijeru s ljubimicom Lunom
Srećom, kao što ste spomenuli, to razdoblje pratilo nas je lijepo vrijeme pa ste, među ostalim, organizirali turističke ture za domaće koje su imale popriličnog odjeka.
Radionica za djecu ‘Držićevi čuvari baštine’ organizirana je u okviru Dana europske baštine. Zbog epidemioloških mjera broj polaznika je bio strogo ograničen i manji od broja polaznika na dosadašnjim radionicama. Radilo se o izradi knjiga ručno povezanih šivanjem, lijepljenjem i vezanjem. Svaki polaznik je, uz prethodni razgovor o svim Držićevim djelima izabrao jedno koje ga se najviše dojmilo i njegovu tematiku prenio na papir tekstualnim ili pak slikovnim izričajem. Papir je pripremljen za rad bojanjem crnim čajem i kavom. Na tako pripremljenu podlogu posuli smo krupnu sol i ostavili ju da djeluje nagrizajući mokri papir koji je kad se osušio ostavio dojam patine i starine renesansnog doba. Polaznici su se iskušali u pisarskom zanatu kroz tehniku tuša i pera. Crtali smo metalnim perima koja se koriste u školama, a nakon demonstracije i guščjim perima postižući zanimljive rezultate. Na aluminijsku foliju grafitnom olovkom smo skicirali željeno, skicu urezivali u istu, te aplicirali utisnuto na papir. Naučili smo barem malim dijelom kako izgleda posao gravera, kao i savladali pojmove pozitiva i negativa u likovnoj terminologiji. Jedan od koraka je bio i premazivanje papira voskom nakon čega smo ga bojali vodenim bojama. Boja zbog emulzije nije ostajala na mjestima gdje je vosak, što je posebno iznenadilo i zainteresiralo mlađe polaznike radionice. Kolažirali smo s takvim papirom, prepisivali citate iz izabranih djela, osmišljavali ilustracije za naslovnu stranicu, crtali likove, scene, događaje… Kako bismo se pridržavali svih propisanih mjera, prvi put ćemo otvorenje izložbe radova polaznika organizirati online, nažalost prvi put bez polaznika. Posjetitelji će moći razgledati radove u Domu Marina Držića, nakon čega će krasiti izlog na Stradunu u sklopu Zimskog festivala. Naposljetku, svaki polaznik će dobiti svoj likovni uradak.
Izložba ‘Držićevi čuvari baštine’
Nažalost, ni u mjesecima pred nama ne piše nam se svjetlija budućnost. Stoga, aktivnosti namjeravate nastaviti u virtualnom prostoru. Što se ‘krčka’ u vašoj kreativnoj kuhinji?
Online likovna radionica papir mašea ‘Svijet Držićevih Indija’ je u nastajanju. Zbog nemogućnosti održavanja radionice u fizičkom smislu, realizirat će se interaktivno kroz osam video uradaka koji će biti postavljeni na mrežne stranice DMD-a. Konačni produkti radionice su oslikana zdjelica, zidna pločica u funkciji slike te ogrlica. Djelo koje je poslužilo kao inspiracija je Dundo Maroje u kojem u prvom prologu Negromant Dugi Nos spominje razne Indije. Indijom su bili fascinirani mnogi. Smatrala se zemljom bogatstva, mudraca, pustinjaka, čudnih životinja i čarobnjaka i upravo su takve Indije polazna točka radionice. Tehnika kojom sam se služila u demonstraciji je likovna kiparska tehnika papir mašea, pobliže kaša papira i ljepila. Demonstrirala sam dva načina izrade mase. Prednost ove tehnike je dostupnost i niska cijena materijala te je i dobar primjer reciklaže.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 25. studenog 2020.