Hotel čine detalji, a ja o njima posebno volim voditi brigu. Puno malih stvari ključno je za zadovoljstvo gosta, počevši od lijepo uređenog vrta pa sve do čistoće. Neki hotel može biti ‘lošiji’, tj. niže kategorije, ali ako su čistoća i urednost na razini, a osoblje ljubazno i nasmijano, to je pravi hotel – govori nam direktor regije za Valamar Collection Dubrovnik President i Valamar Lacroma Dubrovnik Hotel Ivan Sabljić dobitnik, među ostalim, godišnje turističke nagrade ‘Anton Štifanić u kategoriji pojedinac na ovogodišnjim Danima hrvatskog turizma, dok nas je poveo u lagani đir preko recepcije, piano bara sve do tarace s prelijepim pogledom. Probijali smo se s njime kroz veliku grupu Amerikanaca koji su ‘okupirali’ recepciju, a dočekivali su ih nasmijani i ljubazni recepcioneri. Hotel je vrvio gostima, a mi smo uspjeli pronaći kutak na taraci kako bismo porazgovarali s ovim direktorom koji, kako ističe, ‘jednom kada je ušao u hotel, više iz njega nije izašao’.
— Već sam 48 godina u hotelijerstvu. Završio sam Ugostiteljsku školu u Osijeku, a tada je način školstva bio pravi. Šest mjeseci smo išli u školu, a drugih šest na praksu. Tako smo iz prve ruke mogli od naših profesora iz škole ‘naučiti zanat’. Godine 1968. kao mladić sam počeo raditi u jednom hotelu u Osijeku. U Dubrovnik sam stigao 1973. godine, a najprije sam počeo raditi kao konobar u Hotelu Palace, a zatim i kao šef sale. Proveo sam tu deset godina. Potom sam radio u ACI Marini, tj. u dvorcu Sorkočević. Na čelo Hotela Lapad stigao sam 1986., a potom sam radio u Excelsioru. Nakon toga sam radio u Hotel President pa su me ‘povukli’ u Lacromu kako bih dao doprinos razvoju kongresnog dijela, a potom sam se opet vratio na čelo Presidenta. U Valamaru sam ukupno 16 godina – ističe za DuList direktor Sabljić.
Impresivan staž
S obzirom na tako impresivan staž u hotelijerstvu Ivan Sabljić itekako može usporediti kako je to u ovoj branši bilo nekad te s kojim se izazovima ova profesija danas suočava. Iako neki kažu da je prije bilo lošije, direktor Sabljić se s time ne slaže. Ipak, naglašava, nije nostalgičar.
— Bilo je nekoć lijepih trenutaka. Tih su nam godina dolazili gosti koji bi u hotelu ostajali 14 i 21 dan. Zima je bila odlično popunjena, svaki je hotel organizirao dočeke Nove Godine, dolazili su nam razni kongresi i grupe. Od Plata do Dubrovnika imali smo ukupno 47 mjesta gdje je svirala živa glazba i plesalo se. Imali smo za svakoga ponešto. Danas nismo tako bogati ponudom, a i struktura gostiju sasvim je drukčija. Govori se o masovnom turizmu, ali takvo što ne postoji. Ili je turizam ili to nije – govori Sabljić dodavši kako je ključno osim gradnje hotela, raditi i na infrastrukturi te menadžmentu destinacije.
— Ne treba samo graditi dobre hotele, već i ulagati u ljude, infrastrukturu i destinaciju. U zadnje je vrijeme sve izraženiji problem nedostatka radne snage. Mi u Valamaru rješavamo to našom akademijom na kojoj educiramo mlade ljude i dajemo im mogućnost da se priključe našem timu. Radimo na bazi zaposlenika. Imamo i rješenje za sezonske djelatnike. Gradimo za njih hotel pa ćemo im tako riješiti problem smještaja. Taj bi hotel do kraja godine trebao biti u funkciji. Tako su nam svi sezonski zaposlenici udaljeni pet minuta od svakog hotela, nema presjedanja do udaljenih mjesta poput Čibače. Ne možemo očekivati od ljudi da daju maksimum ako putuju daleko i budu umorni. Mladim je ljudima koji se u Dubrovniku žele zaposliti u turizmu važno znati da je riječ o napornom poslu. Da bismo postigli rezultate često se moramo odreći privatnog života. Dok se drugi odmaraju, mi najviše radimo. Ako nemamo obitelj koja će nas pratiti i razumjeti narav našeg posla, i to je veliki problem. Direktor mora biti dio hotela kako bi svi djelatnici shvatili da smo svi tu zbog gosta i da se u takvom pristupu krije uspjeh – govori Sabljić.
Dobitnik brojnih nagrada
Njegov dugogodišnji rad u hotelijerstvu ‘okrunjen’ je brojnim nagradama, a poslovna mu je filozofija ‘rad, red i disciplina’. Svojim djelatnicima, naglašava, uvijek govori da se ponašaju onako kako vide da se on ponaša. Što se dogovore, trebaju odraditi. Sve što im reče, ističe, u interesu je gosta kako bi bio zadovoljan te se ponovno vratio i preporučio njihov hotel svojim prijateljima.
— To je najjeftinija promidžba. Gdje god sam radio uvijek sam govorio ljudima da trebamo sve raditi zajedno. Nisam tip direktora koji samo sjedi u redakciji. Stalno sam među ljudima. Ujutro dođem prvi u hotel, redovito izlazim zadnji. Ključno je komunicirati, ali i da me djelatnici vide po cijelom hotelu i znaju da mi je stalo. Tako će se i oni željeti truditi više – mišljenja je Sabljić koji u hotel svakog dana dolazi vrlo rano, cijelog ga obiđe, ‘izvidi’ stanje, a potom se o svemu razgovara na kolegiju.
Iza hotela Valamar Collection Dubrovnik President još je jedna uspješna sezona, a dobre su i najave za zimu.
— Bolja je nego prošlogodišnja, a očekivanja su uvijek velika. Ove zime radit će Hotel Valamar Lacroma, organizirat će se i doček Nove Godine, cijeli zimski program pripremili smo i u ‘Argosyju’. Čeka nas jako dobra zima – otkriva nam direktor Sabljić.
‘Borba’ s privatnim smještajem
Iako se u posljednje vrijeme govori o ‘borbi’ hotelskog s privatnim smještajem, Sabljić je mišljenja kako hotelijerstvo nema razloga za ‘strepnju’.
— Država podhitno treba obnoviti hotele koji su razrušeni. Ne trebaju nam novi objekti kad su tu Plat, Belvedere i slični objekti čije kapacitete trebamo staviti u funkciju. Ne trebamo robovati nekim administrativnim stvarima da dobri ulagači toliko čekaju na investiciju. Privatni smještaj u Dubrovniku cvjeta i ja ga podržavam. Mnogima je on i svojersna ‘socijalna pomoć’ kako bi mogli nešto zaraditi. Ali, protiv toga sam da se garaže prenamijenjuju u apartmane i da ih se kao takve iznajmljuje. Treba raditi na kvaliteti. Ne smijemo dopustiti da nas druga mjesta preteknu. Dubrovnik je uvijek bio ‘marka’ i imao poseban imidž. Samo treba raditi na kvaliteti objekata i destinacije. Trebamo razumjeti kako smo u Dubrovniku svi u turizmu, počevši od carinika na granici pa do hotelske čistačice. Svi smo u funkciji grada i turizma – zaključio je direktor Ivan Sabljić.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 16. listopada 2019.