Aktualno

RAVNATELJI O ‘ŠKOLI ZA ŽIVOT’ ‘Nismo baš spremni. Sve ćemo ‘hvatati’ u hodu’

skola lapad86

Nakon što se prošle godine krenulo s eksperimentalnom primjenom kurikularne reforme u pojedinim školama pod nazivom ‘Škola za život’, od ove školske godine uvodi je se u sve škole, i to frontalno. Promjene tako očekuju učenike prvih i petih razreda u svim predmetima te u Biologiji, Kemiji i Fizici u sedmim razredima osnovne škole. U gimnazijama reforma kreće u svim predmetima prvih razreda, a u strukovnim srednjim školama, razine 4.2. u prvim razredima i to u Matematici, Hrvatskom, Engleskom i Njemačkom jeziku. Ususret novoj školskoj godini odlučili smo provjeriti s ravnateljima dubrovačkih škola jesu li spremni za frontalnu primjenu kurikularne reforme te hoće li učenike 9. rujna dočekati sav potreban materijal za novi početak.

U Osnovnoj školi Lapad, potvrdila nam je to ravnateljica Nikolina Soko, sve je spremno za početak školske godine po novom programu. Učitelji i nastavnici prošli su potrebne edukacije i stručna usavršavanja, a još uvijek se očekuje kada će stići tableti na kojima bi učenici trebali raditi.

nikolina soko04— Povodom frontalnog ulaska kurikularne reforme u sve škole, za ovu smo školsku godinu nabavili deset interaktivnih ploča, jednim dijelom proračunskim sredstvima, a dijelom sredstvima resornog ministarstva. Iznimno smo zadovoljni jer će svi osnovnoškolci na vrijeme dobiti udžbenike koje je financiralo Ministarstvo znanosti i obrazovanja, dok je radne materijale za udžbenike s područja Grada financirao osnivač. Također, u okviru projekta e-škole završena je javna nabava za prvu fazu nabavke prijenosnih računala za nastavnike, a njihova će isporuka ići krajem rujna i početkom listopada. U oš Lapad u ovoj fazi bit će opremljeni učitelji i nastavnici koji predavaju u razredima obuhvaćenim obrazovnom reformom, a koji trenutno nemaju funkcionalna prijenosna računala. Konkretno, dobit ćemo 15 prijenosnih računala. Radi se o učiteljima koji predavaju u prvom, petom i sedmom razredu Kemiju, Fiziku i Biologiju – istaknula je Soko.

Kad stižu tableti za učenike?

Što se tiče tableta za učenike, Ministarstvo će ih osigurati osnovnim školama, a škola će ih za ovu školsku godinu dati na korištenje učenicima 5. i 7. razreda koji će ih koristiti više godina, tj. do kraja njihovog osnovnog obrazovanja. Učenici od 1. do 4. razreda osnovne škole u nastavi će koristiti tablete pod nadzorom učitelja i u grupnom radu u omjeru četiri učenika na jedan tablet. Dinamiku korištenja tableta definirat će sam učitelj ovisno o planiranom nastavnom procesu.

— Upotreba tableta bit će ograničena, a njihovu isporuku vrši resorno Ministarstvo. Još uvijek nemamo informaciju kada će nam biti isporučeni u školu. U sklopu opremanja za uvođenje novih kurikuluma nabavili smo potrebna sredstva za realizaciju obrazovnih ishoda predmeta Kemije, Fizike i Biologije. Učitelji i nastavnici koji preuzimaju razrede po novom kurikulumu educirani su i pripremljeni. Od ovog tjedna provode se dodatne jednodnevne edukacije. Prema povratnim informacijama, učitelji su do sada najviše pitanja imali oko postupka ocjenjivanja i vrednovanja učenika upotrebom digitalne tehnologije kao i temama vezanih za ishode učenja. U ovoj fazi puno se priča o tehnologij, laptopima, tabletima, ali najveći naglasak bi trebao biti na reorganizaciji i transformaciji školstva. Škola bi se trebala pretvoriti u mjesto kvalitetnijeg poučavanja, kreativnog učenja, motivacije, trosmjerne komunikacije što bi u konačnici trebalo rezultirati povećanjem kompetentnosti i uspješnosti učenika u rješavanju problemskih situacija zahvaljujući stečenom znanju. Cilj je promijeniti pristup kako djeca ne bi ‘bubala’ informacije, već da znaju zašto ih uče i kako ih primijeniti – naglasila je Soko.

erasmus obrtnicka mandic16

Nastavnicima apsolutna sloboda

Na naš upit kako će izgledati jedan klasični sat po novom kurikulumu, ravnateljica OŠ Lapad rekla je kako će sve ovisiti o nastavniku i njegovoj kreativnosti. Svakom je nastavniku, naglasila je, dopuštena maksimalna sloboda u kreiranju njegova sata.

— Ne postoji više forma, ograničenja, nastavnik može koristiti tehnologiju, ne mora. Koristi se svim onim dostupnim sredstvima za koje smatra da će učenicima pomoći u ostvarenju željenih ishoda učenja te kojima će ih moći maksimalno motivirati. O učitelju ovisi koliko je kreativan i kako će se snaći u toj slobodi. Jako je teško kada se učitelju da potpuna sloboda, treba se s njome znati nositi – rekla je Soko te dodala kako će se s početkom školske godine održati sastanci na kojima će se i roditeljima objasniti sve novosti frontalne primjene kurikularne reforme.

Ravnatelj Obrtničke i tehničke škole Dubrovnik Dinko Mandić smatra kako je frontalno uvođenje kurikularne reforme ‘malo ishitreno’.

— Tableti nisu još stigli, dobili smo mail kako će biti isporučeni tijekom rujna za nastavnike koji predaju u prvim razredima, ali to nije najbitnije. Nismo baš spremni, ali morat ćemo sve u hodu ‘pohvatati’. Nismo upoznati sa svim detaljima, ali to je valjda tako kada se nešto novo uvodi. Vidjet ćemo kako će se cijela situacija odvijati. Reforma se odnosi samo na opće obrazovne predmete pa u praktičnom dijelu učenicima naše škole neće biti novih promjena. Svakako, pred nama je veliki izazov – rekao je Mandić.

Nastavnici će morati ‘žonglirati’

Dodao je kako će posebno izazovno biti nastavnicima koji predaju u svim razredima. Naime, s obzirom da se reforma uvodi u prve, pete i sedme razrede, u njima će predavati po novom sustavu, dok će u, primjerice, drugom, trećem i četvrtom i dalje predavati po starom modelu. Nastavnici će tako trebati ‘žonglirati’ između nastavnih programa u pojedinim razredima što će od njih zacijelo zahtjevati dodatne kompetencije.

— Neće biti jednostavno, riječ je o sasvim novom pristupu poučavanju i vrednovanju postignutih uspjeha i kurikularnom planiranju. Nadam se da ćemo imati podršku i kontinuiranu edukaciju. Očekujemo probleme, ali tu smo i da ih rješavamo – naglasio je ravnatelj Mandić. Kurikularna reforma frontalno će se primjenjivati i u prvim razredima gimnazija. Ravnateljica Gimnazije Dubrovnik Katarina Tolja istaknula je kako je njezina škola spremna za novitete.

katarina tolja 11

— Svi su manje-više prošli edukacije, krajem kolovoza i početkom rujna održani su stručni skupovi za sve predmete. Naša škola već je dulje vrijeme digitalno jako dobro opremljena tako da nam nove tehnologije neće predstavljati nikakav problem. Vjerujem da ćemo sve ostalo u hodu obavljati – kratko je poručila Tolja.

Inače, ono što sve škole očekuje od 9. rujna, a za što su se sve ovo vrijeme spremali, tek je prva faza reforme. Kurikulumi se, ističu iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, temelje na ishodima učenja, a nastavne metode mijenjaju se tako da se veći naglasak stavlja na rješavanje problema i kritičko mišljenje te poticanje kreativnosti i inovativnosti. U sljedećoj fazi planira se povećati ukupan broj sati nastave u vidu koncepta cjelodnevne nastave i dužeg trajanja osnovne škole, dok bi se u srednjoj školi trebao smanjiti broj predmeta. Promjenit će se i princip vrednovanja učenika te će se uvesti formativno vrednovanje koje podrazumijeva procjenu kvalitete znanja koje je usvojeno tijekom poduke.

Iz tiskanog izdanja DuLista od 4. rujna 2019.

Pročitajte još

Privremeni prekid opskrbe vodom u dijelovima Dubrovnika zbog radova

Dulist

OBAVIJEST IZ ELEKTROJUGA Tko je bez struje u srijedu i četvrtak?

Dulist

NOVI REZULTATI CROBAROMETRA Tko bi pobijedio da su izbori danas?

Dulist