Umjetnička škola Luke Sorkočevića na brojne inovativne načine pokušava prebroditi ovo ‘pandemijsko’ vrijeme, dok se pripremaju za upise u glazbenu školu koji kreću već u lipnju. Specifična, kreativna i jedinstvena, ova škola naišla je na znatno teži put nastave u virtualnom svijetu, ali odlično su se snašli, rekao nam je ravnatelj Slobodan Begić. Naime, umjetnost je za uživanje uživo, a kad umjetnost morate svladati, onda svakako nije lako to raditi putem Interneta, osobito glazbenu umjetnost. Ipak, učenici i profesori reagirali su na odličan način, a kako se odvija nastava pojasnio nam je upravo ravnatelj.
—Nastava se, što je najbitnije, odvija redovito, bez prekida i zaostataka. Moglo bi se reći da smo organizirani kao vojska – pročelnici, profesori i ja. Oko pročelnika se okupljaju svi nastavnici u odjelima, instrumentalni odjeli, baletni odjel, teoretski odjel te odjel općeobrazovnog programa. Svi su u vezi, dok pročelnici komuniciraju direktno sa mnom. To je organizacija rada koja zasad funkcionira kako treba, a koju smo reorganizirali kad smo se ‘uhodali’. Ide dobro, koristimo sve nam dostupne alate, od WhatsAppa, Vibera, Skypea pa dalje. Sačuvat ću sve snimke. Spremam ih kako dolaze, a kad završi ova specifična situacija, pohranit ću ih u jedan file te na neki način dokumentirati ovo razdoblje – reći će nam za početak ravnatelj Begić.
Ovakva nastava ima određenih komplikacija
Ipak, nije sve baš jednostavno. Kako ističe, prekidaju se linije, gubi se dosta vremena, reklo bi se – postoji ‘prazan hod’. Ljudski faktor sve nadoknađuje!
Nastavnici šalju numere s YouTubea svojim učenicima, a oni se izjašnjavaju na način što u njima čuju, kako se glazba kreće, kao na primjer koji glas ili instrument vodi temu, a koji su u pratnji. Tako razvijaju slušni dio komorne glazbe i orkestra, za sada, upoznavajući se s djelima, literaturom, oblicima te stilu odnosno razdoblju. Na sličan način se educiraju i zborovi
—Koliko sam obaviješten, niti jedan školski sat nije propušten. Od dječjeg glazbenog kutića do mature, sve se odvija kontinuirano. Neke stvari malo teže radimo, primjerice orkestar, komornu glazbu, ali i tu se snađemo – naglasit će dalje. Upravo se obitelj Begić organizirala kao ‘korona kvintet’ izvevši prekrasno djelo ‘Ave Maria’. Uzevši u obzir kako su poštivali sve mjere socijalne distance koju propisuje Nacionalni stožer, kvintet se sastavio – obiteljski.
– Što se tiče pak komorne glazbe, nastavnici šalju numere s YouTubea svojim učenicima, a oni se izjašnjavaju na način što u njima čuju, kako se glazba kreće, kao na primjer koji glas ili instrument vodi temu, a koji su u pratnji. Tako razvijaju slušni dio komorne glazbe i orkestra, za sada, upoznavajući se s djelima, literaturom, oblicima te stilu odnosno razdoblju. Na sličan način se educiraju i zborovi. Šalju se glazbeni brojevi s YouTubea, nastavnici ih predlažu, djeca preslušaju i zapišu zapažanja kao i odgovore na pitanja. Kao nekadašnji ‘dnevnik čitanja’ glazbe. Sad zapravo širimo znanje slušanja glazbe što je jako bitan element učenja, a ovo vrijeme upravo je idealna prilika za to – naglašava. Orkestar ne gubi puno, jer su se na neki način, naravno ne očekujući pandemiju, unaprijed odradili intenzivnije probe tijekom siječnja i veljače zbog nastupa u Omišu za Valentinovo. —Svejedno ćemo isto tako od kraja travnja i ove učenike uključiti u nastavu slušanjem – istaknut će. Postoji određeni specifikum u školi, naglasit će dalje. Generalno gledajući, umjetničke škole i jesu specifikum u školstvu, jer ipak – umjetnost se najbolje doživljava uživo…
—Puno je napornije i nastavnicima i učenicima, postoji određeni specifikum, a to su niži razredi osnovne glazbene škole te početno pripremnog tečaja, gdje razred broji 80 ili 100 učenika. Nastavnicima je jako napeta situacija, ali izuzetno su angažirani i tu moram istaknuti napore kolegica i kolega s teoretskog odjela koji ispunjavaju ovaj zadatak zaista na razini s obzirom na okolnosti. Koristimo razne platforme, Edmodo, Zoom i tako dalje i s obzirom na okolnosti ovi oblici nastave su za sada ponuđeni besplatno. U budućnosti ćemo se na neke od tih platformi pretplatiti jer će nam u normalnim okolnostima koristiti na drugačiji način. Da smo probali ovakav način prije ove krizne situacije, sve bi ovo bilo puno lakše, međutim nismo, kao manje-više nijedna škola u Hrvatskoj. Ubačeni smo u vatru, ali sada je iskustvo veliko pa bismo mogli te sustave upotrebljavati u određenim okolnostima i u budućnosti. Zašto ne? – naglasit će dalje ravnatelj, koji ističe i to kako je dosta ljudi implementirano u sustav računalnog vremena, a oni koji nisu su se brzo vezali s ovima koji ta znanja imaju. Tako se situacija zapravo, dobro pokrenula, a spomenuti alati koristit će se i dalje u školi.
Projekti na čekanju
Početkom veljače 2019. godine ravnatelj Begić iznio je odličan projekt područne glazbene akademije koja bi imala za cilj zadržavanje mladih u gradu. Tu je i podizanje standarda baletne škole, a ova dva, kao neki drugi vrijedni projekti, morat će u ovom trenutku pričekati.
—Sve je na neki način vezano. Ako potraje ova situacija, a velike su šanse za to, sezona će se također izmijeniti ili je neće biti, što znači da nas čeka financijski krizno razdoblje. Onda će se prvo, po mojoj pretpostavci, regulirati zapravo osnovne stvari – plaće. Tu će se polagati dosta računa, a projekti će biti na čekanju. Primjerice, škola je imala projekt rasvjete u učionicama, koja se trebala izmijeniti, ona datira iz 1985. godine i ne zadovoljava standarde. Županija je odobrila projekt, ali sad moramo čekati za to, za popravke i izmjene vrata u dijelu učionica. Treba prvo spasiti standard ljudi, očuvati standard umirovljenika i slično, što razumijem i što je sasvim normalna stvar. U tom smislu ćemo čekati. Napomenut ću da plan popravka tvrđavice i parka škole svakako ide jer se radi o donaciji Caboga – Stiftung koja je već načelno odobrena i to je nešto što nas u ovome trenutku zaista treba radovati. Još jednom i ovom prilikom moje zahvale gospodinu Felneru i zakladi dakako. Akademija je bila u dobrom zamašaju da se realizira, ali ni tu okolnosti ne idu nam na ruku. No, već dogodine ćemo se rekuperati pa ćemo nastaviti s tim pitanjem! – optimistično će prokomentirati ovu situaciju. S baletnom školom, dodaje, situacija je slična.
Puno je napornije i nastavnicima i učenicima, postoji određeni specifikum, a to su niži razredi osnovne glazbene škole te početno pripremnog tečaja, gdje razred broji 80 ili 100 učenika. Nastavnicima je jako napeta situacija
—Tu je i iduća akademska godina. Uostalom možemo ovo promatrati kao priliku da još jednom za sve promislimo, stanemo, možda se i reorganiziramo, napravimo na jedan način restartavanje. Mislim da ima dosta stvari za koje je prilika da ih popravimo, a neke u potpunosti zamijenimo ili čak uvedemo neka nova rješenja. Godina, dvije, ništa to nije za mlade ljude koji dolaze, prolaze kroz sustav obrazovanja. Idemo dan po dan – dodat će. Upravo dan po dan, bliži se i vrijeme mature. Kako ističe ravnatelj, na neki način je skicirao situaciju. —Prije 1. svibnja nećemo znati puno više nego sad i mislim da u školske klupe ni nećemo prije tog datuma. Planiram pisati Kriznom stožeru da nam odobri izvođenje dio nastave koji se odnose priprema za maturu u našoj školskoj dvorani. Radi se o troje ljudi ukupno – učenik i dvoje mentora te bih zamolio da nam se odobre pripreme, jer teško je taj dio nastave raditi od kuće, a radi se o malom broju ljudi koji bi se jutrima povremeno pojavljivao u školi. Tako bismo mogli uvidjeti i kako se pripremati za državnu maturu, jer to nas isto čeka u školi. Vidjet ćemo – reći će za kraj ravnatelj, uz najvažniju poruku – onu svojim učenicima.
—Budite strpljivi, naučite nešto iz ovoga i iskoristite pozitivnu stranu ove priče – zaključuje ravnatelj Slobodan Begić.
Članak objavljen u tiskanom izdanju DuLista 22. travnja 2020.