– U ime Teatra Ulysses, zahvaljujem se na ovom svemu. Počet ću od gradonačelnika Andra Vlahušića, gdje smo mi na jednom privatnom susretu, sasvim slučajno, došli do ove ideje. Kazao je kako bi volio da ponovo dođem ovdje, sa teatrom…
U mojoj prirodi, našoj prirodi, nije ništa drugo nego samo druženje, stvaranje dobre energije, raditi sa svim ljudima otvorenog srca. Hvala gradonačelniku na akciji, na ideji. Mislim da su te akcije danas u našoj zemlji iznimno važne, ne samo u kulturi, u svemu – u udruživanju, u privredi, u svim segmentima društvenog događanja užasno je važno surađivati i razumijevati jedni druge, sa žarom, poletom i otvorenog srca pokušati krirati mnoge stvari u ovoj zemlji – kazao je danas na konferenciji za medije glumac Rade Šeredžija, koji se zahvalio i Ivani Medo Bogdanović, direktorici Dubrovačkih ljetnih igara.
Naime, Kazalište Ulysses s Brijuna će sa svojom kultnom predstavom, Shakespearovim „Kraljom Learom“ u režiji Lenke Udovički s Radom Šerbedžijom u naslovnoj ulozi, pod pokroviteljstvom Grada Dubrovnika i Turističke zajednice grada Dubrovnika u organizaciji Dubrovačkih ljetnih igara, gostovati u Dubrovniku u petak i subotu, 29. i 30. kolovoza.
Drago mi je da vidim da je energija sjajna i što na Igrama imate otovrenost za ovakva događanja. igre su nešto što je za mene uvijek bilo najznačajnije na ovim prostorima. Igre su bile najsvjetlija pozornica i iz mog sjećanja i iz moje mladaosti, no i danas – ovaj grad to nosi i zaslužuje – kazao je Rade.
Znam da je teško pobijediti novi ritam života koji nas sve na neki način ponekad izdaje i devastira, u smislu sitne zarade i ‘lako ćemo’, profita. Ponekad se zaboravljaju prave vrijednosti i ulaganje u njih. Festival je zaista nešto u što treba ulagati, koji je već odavno postao prava razglednica kulture u svjetskim razmjerima, mnogih svjetskih ponajboljih umjetnika koji su prošli ovim gradom do današnjeg dana – kazao je Rade, no osvrnuo se i na veliki problem života u gradu za vrijeme trajanja Igara.
– Ono što moram naglasiti, a to je jedan od najvećih problema s kojim se danas suočavaju Igre, jest buka. To je nešto s čime se bore umjetnici, naročito glazbenici… Do njih dopiru razni zvukovi koji se ne mogu kontrolirati. Dao sam ideju gradonačelnici Fažane, koja je blizu Brijuna i ponekad, kada vjetar okrene prema nama, čujemo daleko zvukove. Ne smeta nam to puno – moramo uključiti stvari koje nosi ovaj ludi ritam, neprirodnost. Predložio sam joj da proba tjedan dana ukinuti elektronsku glazbu iz Fažane. I ona je to učinila. Znate, sjedio sam na terasi, odjedamput gledam ljude kako postaju dostojanstveni. Kako drukčije sjede i obraćaju se jedni drugima, kao iz nekog prošlog vremena. Stari jedan svira harmoniku, svira ‘Su sei per me la piu bella donna’, svi slušaju, cijela Fažana… Čuješ valove, prirodne zvukove, kao ovdje u Dubrovniku upravo sada. Liepa tišina sa zvukovima ptica. Hoću reći, borba za tišinu je isto tako važna kao što su ljudi u potrazi i za čistim zrakom i za čistom vodom, u akciji spašavanja naše Planete – kazao je Rade dodavši kako je ovo upravo najveći problem Dubrovnika.
– Došao sam tu i sve je isto, ti zidovi su ostali isti, divni, bijeli, zanosni… Samo gledam poplavu tog nekog novog, uzburkanog života. Počevši od hrane do buke. Imamo prednost na Brijunima, izolirani, nema nikog osim tvrđave i nitko tamo ne živi. Ljudi dolaze brodovima i uživaju. treba činiti sve, a vjerujem da to i gradonačelnik zna i može pomoći u tome, pa i budući gradonačelnici, da se borimo za to da Dubrovnik u potpunosti ne proguta ta buka – kazao je Rade zahvalivši se svima koji su ga poslušali.
– Država nema novaca da financira teatre, muzeje… ništa. U takvoj smo situaciji, ali i cijeli svijet je u takvoj situaciji. Nismo mi baš toliko posebno drukčiji, nitko nije posebno kriv. Krivo je vrijeme u kom živimo, potrošačko vrijeme. Ovo moram reći, nisam član saveza komunista, ali moram kazati – a prošao sam svijet – pogubni utjecaj kapitalizma je opasnost za cijeli svijet, stvara užas od našeg svijeta. Razumijem da svaka država i vlast ima problema, ne branim ovu vlast, branim svaku vlast u ovom trenu u svijetu. Zato posebna hvala gospodinu Karliću iz Valamara koji predstavlja sponzore, jer treba sponzorirati i odvajati dio za kulturu. to je jedina stvar koja nas može spasiti – uz školstvo – zaključio je Rade.
Na kraju je za DuList po prvi puta otkrio jednu tajnu – o dolasku u Dubrovnik, simbiozi njegovog teatra i našega grada,vlastitoj pripremi… Pitanje je bilo jednostavno: ‘Ima li tremu?’
– Nemam tremu uopće, obično, nikad u životu nisam imao tremu! No, sada je imam, izrazito. Ne znam zbog čega, vjerojatno zbog grada i cijele naše priče… Radujem se – kazao je Rade za DuList.
Na konferenciji za medije su uz Radu i njegov emotivan govor o gradu, sudjelovali još i Ivana Medo Bogdanović, ravnateljica Igara, gradonačelnik Andro Vlahušić, kao predstavnik Valamara Ivan Karlić, te redateljica Lenka Udovički.
– Imala sam dileme oko toga kako takvu predstavu prebaciti na neko drugo mjesto, no Dubrovnik je jedan uistinu fantastičan grad i dok hodam njime gdje god pogledam zamislim neku predstavu ili događaj – istaknula je Udovički.
– Grad Dubrovnik s Igrama vrši pregovore s Ulyssesom, a želimo potpisati petogodišnji ili višegodišnji ugovor. Za početak smo mi voljni njih ugostiti u Dubrovniku na dulje vrijeme, a tako bi bila ostvarena i suradnja između dvije važne turističke regije,’ kazao je gradonačelnik koji je posebnu zahvalu uputio Igrama koje, kako kaže, žele razviti programe izvan razdoblja od 10. srpnja do 25. kolovoza, koliko program Igara traje – kazao je gradonačelnik.
– Dubrovačka publika će i nakon Igara imati priliku za vrhunsku glumu i produkciju – kazala je Medo Bogdanović.
Shakespearov „Kralj Lear“ prva je predstava koju je Kazalište Ulysses izvelo na Brijunima 2001. godine kad je utemeljeno i od tada se neprekidno igra već 14 sezona kao zaštitni znak ovog kazališta, a interes publike iz godine u godinu ne jenjava. Od premijerne izvedbe vidjelo ju je više od 30 tisuća gledatelja.
„Kralj Lear“, tragedija koja govori o nasljedstvu, gubitku vlasti, nemoći, starosti, strahovima i krivnji, u Ulyssesovoj izvedbi prati posljednja desetljeća habsburškog carstva, vrijeme završnice Prvog svjetskog rata i raspada Austro-Ugarske, brojnih osobnih i političkih dvojba i stvaranja novog zemljovida Europe. Pitanje je tko će nakon Leara zasjesti na tron i što je europski tron nakon 1918. godine gdje je ova inscenacija vremenski smještena.
Režiju „Kralja Leara“ potpisuje Lenka Udovički, prilagodbu teksta je napravio Borislav Vujčić, scenografiju Richard Hoover i Damir Medvešek, kostimografiju Jagoda Buić, oblikovanje svjetla Miljenko Bengez, koreografiju Kate Foley i Ani Udovički, a glazbu skladao Nigel Osborne. Britanskog kralja Leara igra Rade Šerbedžija, a ostale uloge ostvarili su Nikola Nedić, Marko Juraga, Filip Detelić, Nenad Cvetko, Zoran Gogić, Miodrag Krivokapić, Frano Mašković, Bojan Krivokapić, Igor Kovač, Mladen Vasary, Duško Gojić, Ksenija Marinković, Jadranka Đokić, Nina Šerbedžija, Gracija Filipović, a sudjeluje i riječki sastav „Putokazi“ uz Mostarsku sinfoniettu kojom dirigira Tijana Vignjević.
Pod pokroviteljstvom Grada Dubrovnika i TZ grada Dubrovnika, gostovanje Kazališta Ulyssesa u Dubrovniku podržali su sponzori i donatori hotelska grupacija Valamar, Excelsa nekretnine, agencija Gulliver Travel i tvrtka Razvoj golf.