IlI će se Izmjenama zakona omogućiti ograničenje broja taksi vozila u UNESCO-ovim zaštićenim područjima ili će već u studenom Grad Dubrovnik donijeti odluku kako će se moći taksirati isključivo električnim vozilima! Odlučan je gradonačelnik Mato Franković, koji želi uvesti red u kaos kojega je na dubrovačkim cestama prouzročila liberalizacija autotaksi tržišta. Dakle, ako Vlada RH, odnosno resorni ministar Oleg Butković ne odluči izmijeniti Zakon kako bi se u gradovima poput Dubrovnika omogućilo ograničavanje broja taksi vozila, Franković ima spreman plan ‘B’.
— Jasno sam rekao – Dubrovnik ovo više ne može podnijeti niti će više podnositi. Ili će se promijeniti zakon ili ćemo od studenoga uvesti odluku prema kojoj će u Dubrovniku taksi vozila moći biti jedino električna. I kraj priče. To je naša mogućnost i to su naše ovlasti. Ili će biti jedno, ili će biti drugo, jedno od toga će sigurno biti – jasno je poručio gradonačelnik Franković. Na pitanje ima li naznaka da će se zakon mijenjati rekao je tek: ‘Naznaka ima uvijek za sve, ali mi imamo varijantu ‘a’ i varijantu ‘b’ i jedna će se sigurno dogoditi’. Na pitanje po kojim će se kriterijima odlučiti kojih će to 400 taksi vozila dobiti dozvolu Grada, ako dođe do izmjene zakona istaknuo je kako ne možemo govoriti o nečemu što zakon nije predvidio.
— Kad bi zakon predvidio limitirani broj taksi vozila u UNESCO-ovim zaštićenim područjima, mi bismo jasno odredili kriterije kao što smo to određivali i prije. Ako to tako ne bude, liberalizacija autotaksi tržišta će ostati na snazi, ali će uvjet Grada Dubrovnika biti da se u zonu ograničenog prometnog režima ne može dolaziti taksi vozilima osim onima koji su na struju – rekao je odlučno.
‘Ovo je anarhija i nešto se mora poduzeti’
Ovakve najave komentirali su za DuList čelnici dubrovačkih taksista, Ivica Smoljko, prvi čovjek Plavog taksija, i Miše Miloslavić, predsjednik Udruženja obrtnika autotaksi prijevoznika Dubrovnik. — Tu smo informaciju doznali iz medija, ali nešto se mora napraviti. Ovo se mora zaustaviti. Ovo je previše. Najbolje bi bilo da se promijeni zakon kako bi jedinice lokalne samouprave ponovno mogle odlučivati o broju taksi vozila na svom području. A što se tiče električnih vozila, ne znam hoće li se svi u godinu dana moći tome prilagoditi. Međutim, jedan od prijedloga je da se u prvoj godini, godini prilagodbe uvedu automobili s najmanjom emisijom CO2, npr. oni s normom Euro 6. Na taj bismo način dobili razdoblje prilagodbe – smatra Ivica Smoljko.
— Podržavamo svaku odluku koja ide u smjeru rješavanja problema neograničenog broja taksi vozila, jer ovo je anarhija – dodaje dalje Smoljko. Naveo je kako se neko rješenje treba pronaći.
— Mislim da bi se sve najbolje riješilo promjenom zakona, ali ako se to ne dogodi, morat ćemo se svi prilagođavati. Za električna vozila sada možemo povući sredstva i od Europske unije tako da bi nam i oni trebali pružiti neku edukaciju, da znamo kako tražiti sredstva za takva vozila – govori Ivica Smoljko te navodi kako primjerice u njemačkim gradovima u centre ne možete ući bez norme Euro 6.
‘Treba priznati pogrešku’
Miše Miloslavić po pitanju uvođenja restrikcija u smislu električnih vozila ističe kako taksisti nemaju novaca za to. No, smatra kako će Vlada uvidjeti da je pogriješila.
— Mislim da će Vlada uvidjeti da je pogriješila. Ova nesretna liberalizacija dovela je do lopovluka, bitki, prenapučenosti… Svatko griješi, ali to treba priznati. Ne može netko iz Zagreba znati kako Dubrovnik izgleda, pogotovo netko tko nije možda nikad bio u Dubrovniku – smatra Miše Miloslavić. No ovakva mjera nije jedina restrikcija koja nas čeka po pitanju prometovanja oko povijesne jezgre. Grad planira za dvije godine u potpunosti zabraniti dolazaka autobusa na Pilama.
To će biti moguće jedini javnom gradskom prijevozniku Libertasu, koji će od iduće sezone preuzeti i ‘shuttle’ prijevoz putnika iz Luke do Pila. Za deset dana, naime, kreće projekt bukiranja Pila, odnosno plaćanja dolazaka na Pile unaprijed.
Za Pile najava – unaprijed
— Završavamo sustav bukiranja Pila s našom matičnom bankom. Cilj je da u budućnosti znamo točno planirati za svaki dan koliko će autobusa doći na Pile. Od iduće godine, negdje na zimu bismo trebali ugraditi i poseban sustav video nadzora na Ilijinoj glavici. Svakom će se autobusu kad prijeđe Ilijinu glavicu bez prethodno bukiranih Pila pisati kazna zbog prolaska kroz zonu ograničenog prometnog režima. Tako ćemo riješiti pitanje upravljanja platoom Pile. Svjesni smo da će još određeno vrijeme autobusi dolaziti na Pile, ali nam je cilj da ih kroz dvije godine maknemo skroz s platoa. To će biti pješačka zona koju ćemo popločati i u koju će dolaziti samo Libertasovi autobusi – objasnio je gradonačelnik Mato Franković dodavši kako će do uspostave cjelovitog sustava uvesti bookiranje Pila unaprijed. Na taj će se način, dodao je, moći ograničiti broj dolazaka odnosno broj autobusa.
— Ako procijenimo da smo u određenom danu prodali previše karata, nećemo ih više prodavati. Pile će se u budućnosti morati plaćati unaprijed. Postojat će vrijeme prilagodbe, poslat ćemo obavijesti agencijama koje će se pomalo uhodavati u sustav, a onda će u idućoj godini će sve biti spremno za punu implementaciju – zaključio je gradonačelnik. No, prema ranijim najavama, postupno će se, u budućnosti, ograničavati dolazak u grad i osobnim automobilima. Najavio je to gradonačelnik na polovici svog mandata.
— Cilj nam je da se promet do 2021. godine, odnosno dolasci onih koji nisu stanovnici grada Dubrovnika, makne od povijesne jezgre i da se pune druge lokacije. Jedna od njih je i Pobrežje, gdje ćemo nakon izgradnje ceste urediti plato s tisuću parkirnih mjesta i sanitarnim čvorovima. Gore bi se parkirali automobili svih naših posjetitelja, a do grada bi dolazili javnim gradskim prijevozom. Pobrežje nije toliko daleko od grada i limitiranje dolazaka je nešto što nas čeka u budućnosti – planovi su gradonačelnika za budućnost.
Iz tiskanog izdanja DuLista od 3. srpnja 2019.