Problem koji muči poduzetnike na dubrovačkom području, a koji je posebno izražen u ovom koronavirusnom razdoblju, jest kašnjenje dostave pošiljki koju obavlja Hrvatska pošta. Na to želi posebno ukazati ekonomska analitičarka i prokuristica u trgovačkom društvu Marita Kisić Kamić. Konkretno, u njenom slučaju, dostava materijala za rad u Dubrovnik postala je prava lutrija. Naime, cijeli uvozni sektor materijala koji je potreban u njihovoj proizvodnji, odvija se u Zagrebu.
-Kasni nam stalno dostava robe za obradu materijala iz Zagreba. Kasne nam računi. Sve nam kasni, i kao trgovačkom društvu, ali i kao privatnim osobama. Jednom smo naručili ožičice te nijedna nije došla cijela. Sve su bile oškrnute. Ne možete više dobaviti iz Zagreba nikakav lomljivi materijal. Oni jednostavno neće to primiti. Onda, nama dođe papir uništen, okiso. Ta njihova dostavna vozila mora biti puštaju na sve strane. Što će meni tapeta ako je ona pokupila vlagu? Ja je mogu baciti, ali moram platiti dobavljaču – ističe Kisić Kamić koja također ukazuje na potrebu ponovnog otvaranja sortirnice u Dubrovniku.
‘Mora biti na korist građanima’
Bez obzira što postoje drugi dostavljači, ‘mi smo svi de facto fokusirani na Hrvatsku poštu’, navodi.
-Uostalom, ako gledamo strukturu Hrvatske pošte, u 100-postotnom je državnom vlasništvu. Njezina osnovna djelatnost je – djelatnost pružanja univerzalnih poštanskih usluga. Ako je ona u vlasništvu Republike Hrvatske, ako je njome Republika Hrvatska vlasnik, onda ta tvrtka mora biti na korist građanima Republike Hrvatske, a ne registrirati još, uz svoju djelatnost, 71 dopunsku djelatnost. I onda se početi baviti svime i svačime, a ne zadovoljavati svoju osnovnu djelatnost – reći će. Pa tako spominje primjer koji joj je ispričala jedna gospođa.
-Ona je imala poslati preporučenu pošiljku i kaže: ‘Prvo što me dočekalo, dočekala su me ponude službenice svega, samo ne onega što meni treba’. Nudila joj je da ispuni pristupnicu za osiguravajuće društvo, ali i dopunsko zdravstveno osiguranje – rekla je Kisić Kamić. Ističe da ako se Pošta bavi svojom djelatnosti, ‘nema se što baviti prodajom takvih stvari’, navodi.
-Danas je pošta najbolje opskrbljena dječjim igračkama, u njoj možete kupit namaz od čokolade. Je li to bit pošte? Svime se bave, a ne bave se svojom osnovnom djelatnošću – istaknula je.
Obratila se i Ministarstvu
Svoje je žalbe uputila Hrvatskoj pošti, a po pitanju problema s kašnjenjem pošiljki, obratila se i nadležnom Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture.
-Poslala sam im i njima isti mail. Napisala sam im sve, da mogu prodavat’ čokolatu i grizine, a da ne rade svoj posao. Napisala sam istinu o problemima s kojima se susreću Dubrovnika, županije i poglavito Elafita. Zvali su me ljudi s otoka, i rekli da ovo što mi doživljavamo da je ‘pir i Božić’. Da račun od operatera dobiju za mjesec dana. Ali onda se uz to obračuna kamata koja se mora platiti. Vi ste zakasnili platit’. Njih nije briga što je pošta zakasnila donijet’ račun pa ga na vrijeme niste mogli platiti – ističe. Iz Ministarstva su joj krajem veljače odgovorili da predmet, u vezi dostave poštanskih pošiljki na području Grada Dubrovnika, kao i zatvaranju sortirnice u Dubrovniku i eventualnoj mogućnosti ponovnog otvaranja, dostavljaju na daljnje mjerodavno postupanje Hrvatskoj pošti.
-Ministarstvu svaka čast, oni su reagirali, ono što se reče, odmah – kaže.
‘A monopolisti u Hrvatskoj’
Hrvatska pošta joj je onda, navodi dalje, poslala odgovor u kojem se, kako kaže, ‘pravdaju zašto tako posluju’.
-Pa kažu da je to liberalizacija tržišta, da je morala Pošta poduzeti niz radnji kako bi opstala na tom tržištu, odnosno kako bi osigurala nesmetano funkcioniranje. A monopolisti su u Hrvatskoj! Što oni imadu opstati kad su monopolisti? Dalje su istaknuli da je ‘jedan od prioriteta bila optimizacija i racionalizacija procesa vezanih uz postupanje s poštanskim pošiljkama, a kroz strateški okvir razvoja racionalizacija i optimalizacija bila je usmjerena prema određivanju optimalnog broja dostavnih punktova i broja poštanskih središta razrade – sortirnica – ističe Kisić Kamić te spominje kako gradonačelnik od lipnja 2017. godine traži da se vrati sortirnica u Dubrovnik.
-Račun vam prvo ide u Split pa se sortira pa vraća u Grad – rekla je Kisić Kamić te nam čita dalje odgovor HP-a.
-Navode također da su kroz ovaj strateški okvir u 2020. godini završili s racionalizacijom i optimalizacijom rada sortirnica. I da su ih s prvobitnih 14 sortirnica sveli na sedam. Je li to racionalizacija na tržištu poslovanja? I kažu da raspored predstavlja optimum u postupanju s poštanskim pošiljkama. ‘Paralelno, počeli smo radom u novom sortirnom centru u Zagrebu’. Dakako, nijesu u Gradu. ‘Osigurali smo strojnu razradu poštanskih pošiljaka, što je u značajnoj mjeri ubrzalo proces rada’. Kome? Njima u Zagrebu. ‘Nećemo reći da je nakon zatvaranja sortirnice Dubrovnik i ostalih sortirnica u postupanju s pošiljkama sve idealno, ali ćemo navesti da se ovaj poslovni potez u svim našim analizama pokazao opravdanim što pokazuju poslovni rezultati naše tvrtke’, napisali su. U 2019. godini ostvarili su prihod od milijardu i 900 milijuna kuna. Od toga su mogli ostaviti jednu sortirnicu u Dubrovniku. Jer, valjda i mi nešto doprinosimo radu Pošte. ‘Posebno naglašavamo da smo prebacivanjem poslova iz sortirnice Dubrovnik u sortirnicu Split i Zagreb dobili na vremenu i ubrzavanju procesa rada’. To je racionalizacija? Šesto i nešto kilometara, a do Splita više 240? – rekla je Kisić Kamić, a ono što se dalje ističe u odgovoru, kako kaže, pokazivanje je neznanja ‘poslovanja prometa, osnovnih matematičkih izračuna u kilometrima i geografskog položaja Republike Hrvatske’.
-’Nakon povezivanja Dubrovnika i Dubrovačko-neretvanske županije mostom preko Pelješca, kvaliteta obaljene usluge dići će se na još veću razinu. Ovako posložena organizacija rada u potpunosti udovaljava svim zakonskim i podzakonskim aktovima, a i našim smjernicama i trenutno ne razmišljamo organizaciju rada u ovom segmentu poslovanja vraćati na staro’. Jesu li nama kad se izgradi Pelješki most Split i Zagreb bliži po kilometrima? Nisu! Po utrošku benzine? Nisu! Po njima će se izgradnjom Pelješkog mosta nama popraviti situacija. Kao da neće račun od Čistoće ići u Zagreb i vraćat’ se nase Pelješkim mostom. Što mi tu dobivamo? Na brzini? – rekla je Kisić Kamić.
Slomili mu CD
Još se pita i ‘zašto kasne pošiljke direktno iz Zagreba u Dubrovnik?’.
-Jesu li se sortirale u Zagrebu? Što imaju onda više kasniti u Grad? Čovjek je nakon 15 dana dobio CD iz Rebra. Radio je neki problematični teški pregled i trebao je čekati očitanje nalaza. Taj CD nije mogao ući u njegov poštanski sandučić. I poštar mu ga je slomio i ugurao u poštanski sandučić i čovjek ga nije mogao odnijeti u bolnicu. Uspio je jedva nabaviti drugi CD, pa su mu ga poslali autobusom – kaže. Ona, kao privatna osoba, probleme s pošiljkama ima od sredine prosinca prošle godine. Za Božić je svojim dugogodišnjim prijateljima htjela poslati tri paketa na rego u Zagreb.
-Kad sam se žalila na privatno, rekli su mi da je status moje pošiljke nepromijenjen. Nakon moljenja i zvanja gdje su paketi, oni su meni u rješenju koje je došlo 10. veljače napisali da je status paketa nepromijenjen za dva paketa. A jedan je paket tek u siječnju došao u Zagreb – navodi Kisić Kamić.
-U prvom sam redu krenula pomoći samoj sebi, ali ako ovim pomažem i svima drugima u našem gradu, onda ću biti jako sretna. Ja od Pošte tražim poštenu dostavu! – zaključuje.
ODGOVOR IZ POŠTE
Broj prigovora je neznatan
-Na dubrovačkom području nema kašnjenja niti zaostataka u dostavi te su eventualne nepravilnosti iznimka, a ne pravilo. Paketna i opća dostava na području Dubrovnika i okolice odvijaju se redovito i bez zastoja. U posljednjih mjesec dana zaprimili smo osam osnovanih prigovora na prekoračenje roka uručenja s dubrovačkog područja. U odnosu na 360 tisuća pošiljaka, koliko u prosjeku svakog mjeseca uručimo na dubrovačkom području, broj prigovora je neznatan. Sortirnica u Splitu glavni je logistički centar za jug Hrvatske, uz napomenu da se pošiljke namijenjene korisnicima s dubrovačkog područja razvrstavaju u Dubrovniku – navode iz Pošte te dodaju: ‘Organizacija rada sortirnice i raspored logističkih lokacija ne utječu na rokove dostave’.
Iz tiskanog izdanja od 10. ožujka 2021.