Hrvatske ceste konačno su nakon skoro devet mjeseci analiziranja odabrale grčku kompaniju J&P AVAX S.A. za izvođača prve dionice pristupne ceste Pelješkom mostu Duboka-Šparagovići.
U svojoj ponudi grčka se kompanija obvezala da će 12,8 kilometara ceste izgraditi za 469,9 milijuna kuna, piše Jutarnji.hr. U objavljenoj odluci Povjerenstvo Hrvatskih cesta je u pojašnjenju navelo kako su tijekom analize odbijene ponude konzorcija COLAS I MARTI te kineske tvrtke CRBC zbog ponuda koje prelaze pocijenjenu vrijednost radova, dok je zbog neuobičajno niske ponuđene cijene odbačena ponuda tvrtke integral iz BiH.
Prema tekstu natječaja, grčka kompanija bi ovu cestu trebala izgraditi u roku od 33 mjeseca od uspostave gradilišta. Ova cesta spaja Jadransku magistralu s mostom Pelješac te se od mosta spušta na Pelješac.
Kako je gotovo sigurno da će na ovu odluku uslijediti žalba, početak radova ne treba očekivati prije lipnja ili srpnja. To znači da bi prva dionica mogla biti završena negdje u travnju 2022. godine odnosno otprilike osam mjeseci nakon mosta Pelješac.
Jutarnji list je već pisao da je grčka tvrtka J&P AVAX S.A. bila pod istragom grčke Komisije za zaštitu tržišnog natjecanja zbog udruživanja u građevinski kartel te je uz priznanje krivnje platila 18,3 milijuna eura kazne.
Prema presudi, kartelsko udruživanje je trajalo od 2005. do 2012. godine. Odluka grčke Komisije direktno je povezana s odlukom Europskog suda iz listopada 2018. godine.
Riječ je o predmetu C-124/2017, a u odluci se navodi kako javni naručitelj može iz postupka nabave isključiti gospodarski subjekt između ostalog i u slučaju “ako ima dovoljno vjerodostojnih pokazatelja da je gospodarski subjekt sklopio sporazum s drugim gospodarskim subjektima kojem je cilj narušavanje tržišnog natjecanja”, drugim riječima, ukoliko ima pokazatelja da je došlo do kartelskog udruživanja.
No, presuđeno narušavanje tržišnog natjecanja nije automatski dokaz za isključenje s natječaja. Naime, tvrtka javnom naručitelju mora dokazati da su poduzeli mjere kako se kršenje zakona ne bi ponovilo. Osim što je platila kaznu i eventualnu nastalu štetu, tvrtka mora dokazati da je poduzela organizacijske mjere i isključila osobe i organizacije koje su sudjelovale u nezakonitom ponašanju.
Ako javni naručitelj smatra da te mjere nisu dovoljne, može tvrtki zabraniti sudjelovanje na natječajima tri godine od objave presude, a presude u ovim slučajevima su objavljene u rujnu 2017. godine.
Prema dostupnim informacijama, navedene grčke kompanije platile su prihvaćenu kaznu. Ali, primjerice, u slučaju J&P AVAX-a sastav njihovog upravnog odbora, većine članova Uprave i prokurista je isti kao i u vrijeme od 2005. do 2012. za koje su osuđeni za kartelsko udruživanje.
Prema hrvatskom Zakonu o javnoj nabavi, razlog za isključenje gospodarskog subjekta iz postupka javne nabave je ako se “može dokazati odgovarajućim sredstvima da je gospodarski subjekt kriv za teški profesionalni propust koji dovodi u pitanje njegov integritet”.
U konkretnom slučaju J&P AVAX je mogla obavijestiti Hrvatske ceste da su kažnjeni za kartelsko udruživanje ili su Hrvatske ceste kroz natječajni postupak trebale postaviti pitanja o tim slučajevima i potom utvrditi je li došlo do narušavanja njihovog integriteta.