S predugo iščekivanim dolaskom ljetnih dana, prva polovica lipnja donijela nam je iznenađujuće snažne nove albume glazbenih ikona 80-ih godina – Madonne i Brucea Springsteena, i to na isti dan – 14. lipnja. Iako nije posve uputno, niti pošteno, umjetnike ovog kalibra vezivati samo uz jedno razdoblje, za potrebe ove priče, preuzet ću taj rizik. Naime, prije trideset i pet godina, u lipnju 1984., Bruce Springsteen objavio je epohalni ‘Born in the U.S.A.’, jedan od najprodavanijih albuma ikada (gotovo svaka od 12 pjesama izdana je kao singl), status koji je zadržao do danas. Nekoliko mjeseci kasnije, Madonna je uz pomoć producenta Nilea Rodgersa (Chic, David Bowie, Daft Punk…) objavila svoj drugi album ‘Like a Virgin’, koji ju je katapultirao u orbitu i otklonio svaku sumnju da je Madonna Louise Ciccone u igri na duže staze. Nazad u 2019. ‘Western Stars’ u suštini je solo album Brucea Springsteena. Njegov devetnaesti album autorova je posveta kalifornijskom country/ pop zvuku s kraja 60-ih i početka 70-ih, posebice pjesmarici Glenna Campbella i Burta Bacharacha, dok se u singlu ‘There Goes my Miracle’ čuje i jasna posveta Royu Orbisonu, jednom od njegovih najvećih uzora.
Iako pretežno akustičan, album je posve drukčiji od legendarne ‘Nebraske’, nimalo mračan, ali na svoj način jednako intiman i cinematičan, a ako bih ga baš morao uspoređivati, recimo onda da je najsličniji romantičnom ‘Tunnel of Love’ iz 1987. ‘Western Stars’ manje se sviđa Bossovoj publici koja nije sprema olako prihvatiti stilski odabir svoga heroja da gotovo svaku pjesmu premaže raskošnim orkestracijama, nego kritici, koja mu je tradicionalno naklonjena. No, nepobitna je istina da je ova skupina mini-simfonija nešto najbolje što je Springsteen skladao od albuma ‘Magic’ s E-Street Bandom iz 2007. godine. ‘Hello Sunshine’, ‘Drive Fast’, ‘Chasin’ Wild Horses’, ‘Stones’ ili naslovna pjesma sigurno će pronaći svoje mjesto u srcima mnogih štovatelja njegovog rada, dok Bruce, očito inspiriran nakon jednogodišnje rezidencije na Broadwayu, već za rujan najavljuje povratak u studio i novi rock album sa svojim vjernim E Street Bandom.
‘Madame X’ četrnaesti je studijski album za Kraljicu popa koji ju je nakon 14 godina ponovno spojio s francuskim producentom i skladateljem Mirwaisom. Madonna i Mirwais Ahmadzaï tijesno su surađivali na njenim post-Ray of Light albumima – ‘Music’ (2000.), ‘American Life’ (2003.), ‘Confessions on a Dance Floor’ (2005.), a nakon što su se razišli počelo je Madonnino stilsko lutanje i ne baš uspješno višegodišnje poigravanje s trendovima u plesnoj i r’n’b glazbi. Na ‘Madame X’ 60-godišnja glazbena ikona konačno se pomirila sa svojim godinama i statusom na sceni. Danas je trendseterica Madonna opet spremna na izazove i eksperimente, a njih je na novom albumu u izobilju i većinom se doimlju neusiljeno. ‘Madame X’ stilski je Madonnino najšarolikije djelo čijem nastanku je kumovalo njeno preseljenje u Portugal. U Lisabonu je, kamo se iz obiteljskih razloga skrasila posljednje dvije godine, pronašla novu inspiraciju i pridobila starog suradnika. Iako album obiluje različitim jezicima (engleski, portugalski, španjolski) i čitavom plejadom stilova – od latin popa (’Medellin’), reggaea (’Future’), discohousea (’God Control’, ‘I Don’t Search I Find’), trapa (’Crave’) pa sve do fada (’Faz Gostoso’), flamenca (’Killers Who Are Partying’), world musica (’Batuka’) i art-popa (’Dark Ballet’), poveznica koja sve te elemente povezuje u skladnu cjelinu je Mirwaisova ‘state of the art’ produkcija, istovremeno prepoznatljiva i svježa. Pobijedivši potrebu da svoju trajnu relevantnost i pravo na krunu dokazuje 30 godina mlađim kolegicama Madonna je opet postala ta koja možda ne postavlja trendove, ali ih uzima i blendira u svoju korist isporučivši ovu baroknu ekstravaganciju, ujedno svoj najbolji rad u posljednjih 15 godina. Široka lepeza glazbenih gostiju – Kolumbijac Maluma, Brazilka Anitta te Amerikanci – reperi Quavo i Swae Lee, redom su pripadnici generacije milenijalaca što album približuje generacijama koji Madonnu znaju tek po evergreenu ‘Like a Prayer’.
Foto: www.madonna.com, www.brucespringsteen.net