Bez obzira na to što su, zbog svih ovih okolnosti koje se trenutno događaju, automobili poskupili, potražnja je svuda pa i kod nas u Hrvatskoj, veća od ponude. Trgovci jednostavno nemaju auta za isporučiti kupcima. Ako imaš gotovinu, i ideš kupiti auto, čudo je ako negdje uspiješ naći auto približan onakvome kakvog želiš. Sad doslovno trebaš ići od salona do salona i pitati: ‘Što imate za isporučiti?’ – ističe Mato Pavličević, novinar i vrsni poznavatelj automobilskog svijeta i svega što se veže uz tu temu, komentirajući trenutnu, generalnu situaciju na tržištu, konkretno za kupnju novih automobila. Takav ‘trend’ bilježi se još od početka pandemije koronavirusa, prvenstveno zbog nastalih poremećaja u lancima dostave.
— Na takav ‘trend’ veliki utjecaj trenutno ima rat u Ukrajini. Naime, ne samo što se u toj zemlji proizvode neke komponente za auto, već se isto tako proizvodi i plin neon. Ukrajina izvozi najveću količinu neona u svijetu, a koji je opet nusprodukt proizvodnje ruskog čelika. Neon u potpunosti ovisi o Ukrajini i Rusiji. Neon je najbitniji u proizvodnji čipova za automobile. Mislim da se tri četvrtine svjetskog neona koristi za proizvodnju čipova, a jedna četvrtina za optičku industriju – rekao je Pavličević. Dakle, nedostatak dijelova i poremećaj u opskrbi dijelovima stvaraju problem u proizvodnji automobila.
— Kina isto proizvodi dijelove, no Šangaj je nekoliko mjeseci bio u potpunom lockdownu. Zbog toga ništa nije plovilo izvan Šangaja. Dok se sad to sve distribuira, potrebno je dosta vremena, ali i brodova.
Ništa ni na lageru
Također, kako ističe dalje, isporuka novih automobila se jako usporila.
— Neki modeli auta se uopće ne mogu ni konfigurirati, a neki se auti uopće ne mogu ni naručiti. Možete doći u salon, i s trgovcem konfigurirati auto kakav hoćete i onda će vas oni obavijestiti kad krenu narudžbe za taj model auta. S druge strane, oni koji otprilike garantiraju isporuku – ne mogu garantirati hoće li cijena koja je dogovorena biti i konačna! Dakle, auta trenutno nema, a uz to, isporuka je izrazito usporena. Na neke se automobile čeka od godine preko 400 dana! Takva se situacija bilježi na razini Hrvatske, ali i izvan zemlje, u Europi. Primjerice, ako netko želi naručiti auto u srpnju ove godine, prije prosinca se ne garantira isporuka. Govorimo o minimalno šest mjeseci čekanja za isporuku auta – kazao je Pavličević. Ako trenutne podatke uspoređujemo s vremenom prije pandemije koronavirusa, naš sugovornik ističe kako se tada na isporuku novog automobila čekalo maksimalno tri mjeseca.
— I to u slučaju ako se napravi narudžba po želji. Također, bilo je uvijek auta na lageru i moglo se izabrati nešto što već imaju. Sada nema auta niti na lageru, a niti se mogu naručiti – istaknuo je.
Cijene otišle u nebo
Od ove godine bilježi se i povećanje cijena novih automobila. Riječ je o trendu koji se odvija u isto vrijeme, kad i sva ostala poskupljenja, kako u Hrvatskoj, tako i u svijetu.
— Tržište auta prati trend inflacije. Plus, uvijek kad je potražnja veća od ponude – cijene rastu. To je jedan logičan slijed – jasno će Pavličević. Tako da su, u odnosu na lani, auti poskupili od 10 do 15 posto.
Nema ni rabljenih auta
Isto tako, osobe koje žele kupiti rabljeni auto, nekoliko godina star, teško će ga naći u Hrvatskoj, kao ni u inozemstvu.
— Naime, svi trgovci novih auta – imaju rabljene aute. Njihova su parkirališta prazna. Ili su rabljeni auti po cijenama koje su sada malo manje nego u vrijeme kad su bili novi. Znači, dogodio se jedan apsurd. Rabljeni auto nakon, primjerice, pet godina košta još skuplje ili je zadržao svoju cijenu ili je cijena minimalno pala. Rabljeni auti koštaju koliko su unazad nekoliko mjeseci koštali novi. Gledaš cijene rabljenih i ne vjeruješ da toliko koštaju! – rekao je. Također, ovdje spominje kako je potražnja još uvijek veća od ponude i oni će se prodati jer – ljudima trebaju auti.
— Pogotovo tvrtkama koje puno koriste aute u svom poslovanju – dodao je.
Električni automobili
Uz sve navedeno, došlo je i do porasta potražnje za električnim automobilima, i to zbog cijena goriva.
— Ipak, malo je pao interes kad se krenula naplaćivati struja na punionicama. Dakle, trgovci su shvatili da imaju manje zanimanje za takvu vrstu automobila nakon što su operateri, koji su postavili punionice za električna vozila, počeli naplaćivati usluge. Odjednom na punionicama nije bilo ljudi.
No, kad su vidjeli da cijene goriva idu u nebo i da neće baš tako lako pasti, izračunali su da električni auto nije tako loša ideja pa čak i oni koji su bili njihovi najzagriženiji protivnici. Shvatili su da ako pune električni auto doma, 100 kilometara ih, primjerice, košta 11 do 12 kuna. I još ako se oduzmu poticaji, to se pokazala kao isplativa opcija. No, i električna vozila su naravno – poskupila, i to od 10 do 20 posto – naglasio je.
Rekao je i kako su u Hrvatskoj prošli tjedan bili raspisani poticaji za kupnju električnih auta i hibrida.
— Za sat vremena je ‘planulo’ 103 milijuna kuna poticaja, odnosno već je rezervirano – rekao je.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista 13. srpnja 2022.