Lijepo vrijeme izmamilo je na prometnice ljubitelje vožnje motocikala i mopeda. Međutim, s povećanim sudjelovanjem u prometu, vozači mopeda i motocikala sudjeluju i u prometnim nesrećama te su u proteklih tjedan dana u dvije nesreće poginula dva vozača motocikala, javljaju iz Policije.
Prošle godine su na hrvatskim prometnicama smrtno stradala 64 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 1 533 teže ili lakše ozlijeđeno. U proteklih pet godina, odnosno u razdoblju 2017. – 2021. godine, smrtno je stradalo 267 vozača/putnika na motociklima i mopedima, dok ih je 8 520 teže ili lakše ozlijeđeno. Dakle, svaka peta poginula osoba u prometnim nesrećama u proteklom razdoblju vozila se na mopedu ili motociklu.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila, koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu. Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama te, u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu, smrtno stradavaju ili zadobivaju teške tjelesne ozljede.
Najčešće greške vozača motocikala i mopeda zbog kojih stradavaju:
-kreću se neprilagođenom brzinom većom od dozvoljene,
-ne nose zaštitne kacige,
-kreću se površinama koje nisu namijenjene za tu vrstu vozila,
-precjenjuju svoje vozačke sposobnosti, dok u isto vrijeme podcjenjuju opasnosti u prometu,
-obavljaju pretjecanje ili obilaženje kolone vozila po dijelu kolnika za vozila iz suprotnog smjera kada to, prema prometnim znakovima, nije dopušteno ili je rizično uzimajući u obzir promet iz suprotnog smjera,
-provlače se između zaustavljenih kolona vozila,
-voze s neupaljenim svjetlima tijekom dana čime su, uzimajući u obzir ionako manju siluetu samog vozila i -vozača u odnosu na druga vozila, još manje uočljivi u prometu za druge sudionike,
-upravljaju neregistriranim i tehnički neispravnim vozilima,
-upravljaju vozilima prije stjecanja prava (bez položenog vozačkog ispita),
-uklanjaju blokade na mopedima čime povećavaju krajnju brzinu vozila, koje je prema tvorničkim -konstrukcijskim svojstvima namijenjeno za brzine do 45 km/h.
Najčešće greške vozača automobila u odnosu na motoriste:
-oduzimaju im prednost prolaska,
-prilikom prestrojavanja, pretjecanja ili skretanja vozila ne pridaju dovoljno pozornosti ovoj kategoriji vozača, tako da im se često nađu u tzv. „mrtvom kutu“ bočnog ogledala,
-skretanje ili prestrojavanje obavljaju neoprezno i bez pokazivača smjera,
-prilikom opisanih radnji često ne vode računa da su motocikli vozila koja, s obzirom na omjer masa/snaga, na kratkim dionicama mogu ostvariti jako velika ubrzanja.
Savjeti i preporuke za vozače mopeda i motocikala:
-prije vožnje očistite vizir, stavite zaštitnu kacigu i pravilno je zategnite,
-uz zaštitnu kacigu koristite i drugu zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice),
-zbog ionako manje, a samim time i teže uočljive siluete na cesti, preporuka je nositi svjetliju odjeću i kacigu, „življih“ boja, odnosno s reflektirajućim detaljima,
-provjerite tlak u gumama,
-upalite dnevno ili kratko svjetlo,
-ne upravljajte pod utjecajem alkohola ili droga,
-poštujte dopuštena ograničenja brzine,
-prilagodite brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
-prilikom vožnje u skupini, vozite se u slijedu, jedan iza drugoga,
-izbjegavajte vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i sl., posebice u zavojima,
-prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknite se od središnje crte (jer se vožnjom uz crtu i naginjanjem u zavoju glava vozača može nalaziti čak do 1 metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera),
-ne vozite slalom između vozila,
-kontrolirajte svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispitujte i ne dokazujte mogućnosti svog mopeda ili motocikla,
-predviđajte poteze vozača (drugih) automobila,
-vozite se na dovoljnoj udaljenosti od vozila ispred sebe,
-vozite se sredinom prometnog traka (iznimka je situacija kretanja kolnikom koji ima samo jednu prometnu traku namijenjenu za promet vozila u jednom smjeru, kada se moped tada treba kretati što bliže desnom rubu kolnika),
-poduzmite i sve drugo što je u vašoj moći da budete sigurni u prometu.