Hrvatsko društvo likovnih umjetnika Dubrovnik i Galerija Flora pozivaju na predavanje Marka Stamenkovića Plamen za slobodu u četvrtak 11. travnja 2019., s početkom u 18 sati u Galeriji Flora.
Kako goruće ljudsko tijelo može baciti novo svjetlo na tamniju stranu demokracije? Godina 2018. obilježila je pedesetu obljetnicu invazije na Čehoslovačku pod vodstvom Sovjetskog Saveza – kolonijalnog događaja koji je naposljetku ograničio demokratizacijske trendove tzv. Praškog proljeća. Kao odgovor na to, srednjoistočna Europa bila je svjedokom nezapamćene pojave individualnog građanskog prosvjeda iz kolektivnih pobuda, počevši od davno zaboravljenog slučaja Ryszarda Siwieca u Varšavi 1968. godine i onog poznatijeg, Jana Palacha u Pragu 1969. Od tog vremena pa sve do danas, radikalni politički prosvjed u formi samopaljenja vatrom postupno se razvio iz izoliranog oblika individualnog neslaganja sa društvenim sustavom u realnu društvenu praksu. To je, kako u komunističkoj tako i postkomunističkoj Europi, utrlo put onome što predlažem kao paradigmatski javni događaj našeg vremena, kojeg karakteriziraju elementi osebujne tanato-političke filozofije.
Ovo predavanje istražuje vizualnost ‘komunikativne patnje’ prosvjednika samopaljenjem u otvorenom prostoru, kao i stratešku vizualnu racionalnost njihovih orkestriranih, preeksponiranih ‘performansa’. U tom smislu, samopaljenje kao javni spektakl koji propituje naše razumijevanje osporavanog i poniženog građanstva ne otkriva samo krizu aktualnog demokratskog legitimiteta (u kojoj pojedinačna sklonost smrti u uslovima društvene i političke nepravde postaje dramatičan komentar o prirodi slobode (ili njenog nedostatka); štaviše, na terenu vizualne komunikacije, ono otvara i nova pitanja razumijevanja ljudske patnje, etike slike i uloge preživjelih, odnosno promatrača pred prizorom bića koje gori, iz protesta.
Marko Stamenković je rođen 1977. godine u Vranju (Srbija). Po zanimanju je povjesničar umjetnosti, kritičar i kustos. Nakon osnovnih studija na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Beogradu (1995–2003) i obrane diplomske teze pod nazivom ‘Koncept pogleda i čitanje slike’ na katedri za povijest moderne umjetnosti, stječe magistarsku diplomu tezom o ‘Statusu kustoskih praksi u post-socijalističkim uvjetima’ na interdisciplinarnim postdiplomskim studijama Univerziteta umjetnosti u Beogradu (2003– 2005). Godine 2014. doktorira na Odjelu za filozofiju i moralne znanosti Sveučilišta u Gentu (Belgija), gdje radi na projektu ‘Kulture samoubojstva: Teorije i prakse radikalnog povlačenja’. Fokus ovog doktorskog istraživanja odnosio se na politički motiviran individualan prosvjed samo-žrtvovanjem, kao i na transformaciju ovog fenomena od ultimativne modernističke paradigme suicida ka trans-kulturalnoj vizualnoj i medijskoj paradigmi ‘radikalnog povlačenja’.
Predavanje ‘Plamen za slobodu’ dio je projekta TIJELO KOJE GORI na kojem Stamenković radi tijekom proljeća 2019. godine na poziv HULU Split i rezultirat će izložbom u Podrumima Dioklecijanove palače.