Predstava Shakespearova Othella s podnaslovom Nezakonita liturgija, u produkciji zadarskog Teatra VeRRdi održat će se ovog četvrtka, 7. rujna u 20 i 30 sati u Art radionici Lazareti.
Ovo Shakespearovo djelo na svoj prepoznatljivi brehtijanski političko-estetski način obrađuje dramaturg i redatelj Zlatko Paković.
PROPOVIJED REDATELJA
Četiristo je i jedna godina od smrti najvećega dramskog pjesnika svijeta, Williama Shakespearea. Najpodlije nepravde učinjene nedužnima doživjele su milost njegova dramskog uobličenja. Kad bi nestalo sve, iz Shakespeareova djela dalo bi se rekonstruirati čovječanstvo, sa svom svojom čovječnošću i svim svojim zlom, s onim što jest, usprkos svojoj iracionalnosti, i onim što bi moglo biti, unatoč svojoj umnosti.
Shakespeareovu tragediju “Othello” držim najsuvremenijim dramskim komadom hic et nunc. Ona potiče na promišljanje ključnoga problema Europe i njezine politike spram afričkih i bliskoistočnih imigranata, poglavito muslimana, koji se, bježeći iz svojih domova od sigurne smrti u ratu – kojemu je stožer hegemonska ideologija bijelog kršćanina – pokušavaju domoći europskih, azurnih obala. Tu ih dočekuju ograde od žilet-žice, kroz koje je u Mađarskoj, u našem susjedstvu, nedavno puštena i električna struja.
Othello je Maur, crnac, ali u službi imperijalne politike bijelog čovjeka. Krajnje je vrijeme da govorimo o onome što inače ostaje prikriveno sentimentalnim razlozima Othellove ljubomore. Naime, o samom razlogu te ljubomore – o doktrinarnoj ideologiji osjećanja.
Othellova ljubomora nije uzrok, nego sredstvo njegova zločinstva. On mora biti ljubomoran, da se ne bi sučelio s istinom da sam nije ništa drugo do javna mletačka kurva u generalskoj uniformi. On je konvertit – iz islama je prešao u katoličanstvo – ali, on je i kolaboracionist. S Venecijom, i za Veneciju, on ratuje protiv Osmanskog imperija, ali i protiv onih koje danas nazivamo Trećim svijetom. Njegova ljubomora samo je iracionalni, nesvjesni poriv kojim rukovode duboko potisnuti socijalni i politički razlozi, inkarnirani u Othellove emocije i u Othellovu čulnost. Pred nama je, dakle, velika priča o ideologijskom dresiranju čulnosti i emocionalnosti čovjeka.
Othello koji služi Serenissimi, ljubomoran je na jedinu osobu koja joj se je usprotivila, na Desdemonu. Iz iskrene ljubavi prema Othellu, Desdemona je prekršila zakone Mletačke Republike i dobre običaje njezine Signorie. Ugušivši onu koja ga jedina ljubi, general Othello, zapravo, u sebi guši posljednji otpor Veneciji. Ljubomora svakog čini generalom ljubavi, jer se njezin uzrok nalazi u militantnoj ideologiji.
Nešto je trulo u ljubavi koju smo već dvije tisuće godina svikli da ljubimo.
O REDATELJU
Zlatko Paković je diplomirao na Katedri za pozorišnu i radio režiju Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu. Razvio je osobenu poetiku žestokogа političkog kazališta, naglašenogа ludičkog izraza. Kazalište je za njega neraskidiva cjelina estetskog i društvenog čina. O njegovoj predstavi “Ibsenov Neprijatelj naroda kao Brechtov poučni komad” – za koju je dobio najprestižniju europsku nagradu za projekt kazališne predstave, International Ibsen Scholarship 2014 – Hans-Thies Lehmann pisao je kao o posve novom načinu tumačenja Brechtovog nasljeđa.
Njegove najutјеcajnije autorske kazališne predstave: “Ubiti Zorana Đinđića”, “Ibsenov Neprijatelj naroda kao Brechtov poučni komad”, “Enciklopedija živih – umjetnička intervencija u srbijanskoj i kosovskoj stvarnosti”, “Filosofija palanke – Božićni oratorij Radomiru Konstantinoviću”, “Kapitalizam, geometrijskim redom izložen”, “Don Quixote ili što su danas vjetrenjače i odakle vjetar puše”.
Objavio je romane “Soba za jedan krevet” i “Zajednički pepeo”, zbirku pjesama “Dnevnik pjevanja”, knjige eseja “Anatomija nacionalističkog morala” i “O autoritarnoj savjesti”.
Othello – Juraj Aras
Desdemona – Hrvojka Begović
Jago – Aras/Begović
Glas Sinjorije – Vilim Matula
Kor – Zlatko Paković
Glazba: “Jagov koral”: Ivo Ivić / Juraj Aras
Sonet 66 “Sit svega toga”: Pero Gotovac
“Othelov crnolabuđi pjev”: J. S. Bach – Muka po Ivanu
Glazbena obrada, oblikovanje tona i svjetla Juraj Aras
Ulaznice po cijeni od 40 kuna možete rezervirati na arl@du.t-com.hr, ili radnim danom od 11 do 21 na telefon 324-633. Ulaznice se prodaju na ulazu jedan sat prije početka predstave.
Program Scena Karantena ARL u 2017. omogućuju i podržavaju: Grad Dubrovnik, Ministarstvo Kulture RH, zaklada Kultura nova i Nacionalna zaklada za razvoj civilnog društva.