AktualnoUrednički izbor

OŠTRE REAKCIJE NA BUTKOVIĆEVU IDEJU Naša zračna luka ide u holding pa u prodaju?!

ZRACNA LUKA

Ideju koju je izlagao 2020. godine o spajanju zračnih luka i to konkretno splitske, zadarske i naše dubrovačke s Croatia Airlinesom, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković aktualizirao je ponovno. Da stvar bude gora kao opciju koja se ozbiljno razmatra izložio je, konkretno u Dnevniku HRT-a, ‘pronalazak strateškog partnera i privatizaciju’.
— Za sada to još uvijek nije aktualno, ali vjerujem da će brzo doći na red – poručio je Butković na HTV-u, što su prenijeli ostali mediji i uzrokovao, logično, šok, nevjericu i zgražanje. Rijetko se naši političari svih opcija ujedine po nekom pitanju, ali u pogledu možebitnog pripajanja naše zračne luke nekakvom holdingu te privatizacije svi su ujedinjeni u stavu da je to suluda ideja koja ne smije proći!

Nije službeno!

marko potrebica
— Navedena ideja u nikojem obliku u ovom trenutku ne predstavlja službeni prijedlog Ministarstva ili Vlade RH-a pa je vjerojatno preuranjeno i komentirati. Iako se ne smatram stručnjakom za zrakoplovstvo, kao građanin ovoga grada i netko kome Zračna luka Ruđer Bošković predstavlja strateški interes našega kraja nisam sklon nikakvim holdinzima. Tim više što mi je prva asocijacija Zagreb holding kao neuspješan projekt. Tu se utope i oni koji su dobri i oni koji su loši pa svi postanu prosječni, a upravljanje se iz lokalne zajednice prenese negdje drugdje. Nisam vidio sam prijedlog, ali u načelu ne podržavam nikakve modele holdinga ili funkcionalnog spajanja zračnih luka koje bi uključivao našu zračnu luku – kazao nam je predsjednik Gradskog vijeća Grada Dubrovnika, Hdz-ovac Marko Potrebica ističući kako je naša zračna luka javno i nacionalno dobro. I Croatia Airlines je, nastavlja Potrebica, nacionalni simbol, ali bi svakako trebao promijeniti svoju politiku cijene karata prema građanima naše županije.
— Morali bi konačno shvatiti da je nama s juga ta usluga u biti usluga javnog prijevoza. Jer drugi krajevi Hrvatske imaju autoceste, blizinu Zagreba, a mi za svaki važniji posao, medicinsku uslugu i slično moramo u metropolu. Paradoksalno je da lakše i jeftinije odlazimo u bilo koju europsku destinaciju ili preko, primjerice, Rima jeftinije dolazimo do Zagreba – zaključuje Potrebica.

Utopistička ideja
Načelnik Općine Konavle, također Hdz-ovac, Božo Lasić također napominje kako nikakve službene informacije o ovom prijedlogu nisu zaprimili.

bozo lasic
— Niti je s nama itko kontaktirao. To je ideja utopistička! Mi imamo naš udio u zračnoj luci, županija ima svoj. Država sa svojim dijelom ima pravo raspolagati kako god hoće, ali mi svoj dio ne bi dali. Zašto bi ga davali ikome?! Imamo od toga koristi u svakom pogledu pa i kada se dijeli dobit – kategoričan je Lasić koji je mišljenja kako nikakva centralizacija nije dobra.
Osim što nije dobra nije ni europski trend, što nam potvrđuje nekadašnjih direktor naše, ali i još nekoliko hrvatskih zračnih luka, međunarodni konzultant i iskusni stručnjak u zrakoplovstvu Tonči Peović.

Nezakonito!

Banner 300x250 DU 1

tonci peovic
— Moram priznati da me ta inicijativa iznenadila, začudila. Svjetska zrakoplovna organizacija dala je čitav niz smjernica nama članicama Ujedinjenih naroda. U tom segmentu postoji čitav niz dokumenata iz Čikaške konvencije koji definiraju način formiranja cijena i zabranu subvencija avioprijevoznika. Na tom tragu je i sporazum zemalja članica Europske unije koji predviđa obvezu razdvajanja infrastrukture od pružatelja usluga ne samo u zračnom prometu. Naime, u Hrvatskoj je elektroprivredi, ako se sjećate, učinjeno niz radnji kako bi se prijenos i distribucija struje odvojila od proizvođača. Slično je bilo i s Hrvatskim željeznicama, i tu je došlo do izdvajanja infrastrukture od prijevoza. Prema tome, u trenutku kad je došlo do odvajanja avioprijevoznika od zračnih luka kao infrastrukture ja ne znam da je bilo slučajeva da se to vraćalo nazad. U tom segmentu ta inicijativa nije sukladna ni Čikaškoj konvenciji, a ni sporazumu ni smjernicama koje izdaje Europska Unija – pojašnjava nam Peović, davajući nam za primjer Portugal i Grčku.
— Te su zemlje odustale od modela gdje je jedna tvrtka upravljala s više zračnih luka, a s ciljem da se svaki aerodrom pozicionira prema svom tržišnom modelu u okruženju u kojem radi i da se stvori bolja konkurencija između aerodroma. Tako da taj model okrupnjavanja jedne tvrtke koja upravlja s više aerodroma nije trend u Europi, upravo suprotno! Ne vidim što bi pozitivno donio. A drugo, povezivanje s aviokompanijom nije zakonski moguće – jasan je Peović, uz zaključak da je privatizacija politička odluka.
— Jako je loše da se proda portfelj. S tim da ako bi se to spakiralo s aviokompanijom onda nema drugog načina nego prodaja. A kad prodate omogućavate da vam državni monopol postane privatni monopol stranaca najizglednije. Onda privatnik može praktički ucjenjivati i raditi sa svojim vlasništvom što god želi. U tom paketu miješanja zračnih luka i aviokompanije pametni investitor koji bi to kupio prvo što bi napravio jest ugasio aviokompaniju, jer mu je ona gubitaš. Prema tome ne vidim što bi se time dobilo – kazao nam je Peović.

Ekonomska kapitulacija
Predsjednica županijske Skupštine DNŽ, DDS-ovka Terezina Orlić, ujedno i ekonomistica, zgrožena je inicijativom.

terezina orlic
— Pokušaj da se neprofitabilna tvrtka, avioprijevoznik, uvuče pod okrilje zračnih luka, a govorimo o tri najvažnije zračne luke, koje najveći promet ostvaruju, najveću financijsku dobit imaju, ne drži po meni nikakvu vodu. Jer ne samo što praksa to nigdje nije potvrdila kao dobru stvar, već i nekakvom financijskom logikom nikako nije dobro gubitke nacionalne firme rješavati pod okriljem aerodroma. Miješamo dvije različite stvari! Postoje primjeri spajanja samih zračnih luka ali to je jedno posve drugo područje, skandinavske zemlje, gdje lokalni prijevozi ne mogu financijski opstati pa se udružuju. I to ima logike, ali kod nas nikako! Dapače ako je nešto bilo spojeno u nekom drugom sektoru to se razdvaja. Jedno je operativa, a drugo infrastruktura. Tako da ja vjerujem, najtoplije se nadam, da će vlada, odnosno resorno ministarstvo, dobro promisliti i kontaktirati stručnjake koji nešto o tome znaju – jasna je Orlić, kojoj je u cijeloj priči najgora najavamožebitne privatizacije.
— Ma to je u startu promašena ideja i kad bi se realizirala šteta koja bi nastupila se ne može riječima opisati! – završila je Orlić.
Na ovu temu očitovao nam se i gradski vijećnik stranke ‘Srđ je Grad’ Ivan Viđen.

ivan vidjen
— Dakle nastavak rasprodaje nacionalnih resursa i ekonomska kapitulacija! Pa možemo li zamisliti uopće ozbiljnu državu naše veličine i geostrateške pozicije bez svojih zračnih luka?! Kao šume, vode i rude, zračne su luke nacionalni resursi. Kao ni s obiteljskim draguljima – s tim se ne trguje! To samo pokazuje koliko je to takozvano slobodno tržište samo floskula koja udara na suverenitet malih država i naroda – zaključio je Viđen.

Pročitajte još

Policija i ove godine provodi preventivne programe kojima je obuhvaćeno 300 srednjoškolaca

Dulist

Od danas nestašica poznatih lijekova, ne zna se kada će opet biti na tržištu

Dulist

EKONOMISTI I AGENTI ZA NEKRETNINE POZDRAVLJAJU POREZNU REFORMU Važno je da se zakon provede i bude pravedan!

Ivana Mijić Vulinović