U kazalištu Marina Držića organizira se večeras obilježavanje 90. godišnjice osnutka Jedriličarskog kluba Orsan. Naime, klub je osnovan 1933. godine, a osnovala ga je grupa entuzijasta na čelu s turističkim djelatnikom Viktorom Paravićem, dok je prvo sjedište bilo u Gradskoj luci. Na početku se zvao Lahor te Argosy da bi napokon, nakon Drugog svjetskog rata dobio svoje ime Orsan. Sve je za DuList prokomentirao predsjednik kluba Dubrovčanin Denis Orlić koji je najavio i film o klupskoj povijesti koji će premijerno biti prikazan na svečanosti.
– U trajanju bilo kojeg kluba doživjeti 90. godišnjicu je nešto jako značajno i važno, posebno ako doživite Jedriličarski klub Orsan u punom naponu i snazi kao što je to danas. Naime, Dubrovnik je othranilo pomorstvo, a mi smo samo jedan dio te pomorske tradicije. Ja sam dijete Orsana i doista mi je zadovoljstvo što sam na njegovom čelu za ovu veliku obljetnicu. Naime, onoliko koliko sam ja dio tog kluba on je dio mene. Ne mogu zamisliti tjedan da nisam u Orsanu. Također, svi mi kao i klub imamo uspona i padova, ali mislim kako smo sada definitivno u usponu. Klub nije klub, njega čine ljudi koji imaju želju i potrebu jedriti – istaknuo je predsjednik Orlić.
MN
Ovaj Lapađanin, vezan za Orsan još od ranih dana kojemu je i otac bio član kluba, prisjetio se duge povijesti kluba, ali posebno izdvaja vrijeme Domovinskog rata. Prisjetio se kako su članovi kluba tijekom ratnih zbivanja u Dubrovniku iz prkosa otišli na regatu izvan okruženog Dubrovnika te kako su mnogi članovi kluba aktivno služili u obrani Grada.
– Djelatnost kluba je kao i sve drugo tada zamrla. Međutim, puno članova se aktivno uključilo u obranu Dubrovnika te ih je dosta bilo i u Odredu naoružanih brodova Dubrovnik. Ovdje je bila i jedna od baza samog Odreda. Međutim, mogu vam reći da su iz prkosa, dok je još trajao napad na grad tih 90-ih godina dva broda pošla na jednu regatu sjevernije odavde, a zbog toga su se jednu večer izvukli iz okruženog Dubrovnika. O svemu tome moći će se pogledati i u našem filmu – ispričao je Orlić. A koji su planovi kluba? Za Orsanom je nova regata, a ne smije se zaboraviti niti ona tradicionalna Južnodalmatinska!
– Ove godine uveli smo jednu novu regatu, Elafiti slalom, dok uz nju imamo već svoje dvije tradicionalne regate. Naša velika Južnodalmatinska regata, koja će ove godine doživjeti svoje 44. izdanje redovito okuplja oko četrdesetak brodova. A dodatno smo nakon 20 godina dobili i Prvenstvo Hrvatske u ekipnom jedrenju u klasi Optimist. Danas je klub jedan zdravi organizam s ogromnim brojem djece i mladih jedriličara. Činjenica je da kao i sve organizacije s dugom tradicijom automatski imaju relativno staro članstvo. Naime, mi smo to sada odlučili bitno promijeniti te mislim kako smo u tome uspjeli. Dovoljno je spomenuti ime jedriličara Aleca Cvinara koji je proglašen najboljim sportašem u Gradu i u Županiji – istaknuo je Denis Orlić, dodajući kako vjeruje da je to najbolja pozivnica dječacima i djevojčicama te mladima da se priključe klubu i zajedre.
Povijest kluba prije imena Orsan
U trenutku osnivanja 1933. godine je društvo imalo svega nekoliko privatnih jedrilica, dok je od društvenih jedrilica postojao krstaš ‘Argosy’ te dvije jedrilice nacionalne klase ‘Lorko’ i ‘Lero’ te ‘Bobara’. Nadalje, na dan utemeljenja je bilo upisano više od 20 članova, a koncem godine klub je imao 51 člana, a bio je nazvan Lahor. Međutim, 1934. godine, Lahor je zamijenjen imenom ‘Y.C. Argosy’., a sjedište je bilo premješteno iz gradske luke u Lapad na iznajmljeno kupalište Lazaret. Samo ime ‘Argosy’ je dobio prema imenu posebno uspješnog i cijenjenog trgovačkog broda dizajniranog i građenog u dubrovačkim brodogradilištima. Dvije godine kasnije 1936. dobivena je dozvola za sidrište, dok je do kupališta Lazareta u Lapadu sagrađen dom kluba na prostoru gdje je i danas. Također, iste je godine prvi put održano i državno prvenstvo za jedrilice klase L-5.
Nadalje, već 1938. godine jedrilica kojom je kormilario poznati hrvatski jedriličar, sudionik Olimpijskih igara, Karlo Bauman, osvaja prvo mjesto na regati u trokutu Orsan-Daksa-Ombla te tako društvu pribavlja prvu službenu pobjedu u svojoj povijesti. Nadalje, ponajviše nakon Drugog svjetskog rata Orsanove jedrilice su u raznim klasama sudjelovale u gotovo svim značajnim regatama na prostoru od Istre do Boke Kotorske. Na kraju 1948. godine ponovno mijenja svoje ime u ‘Jedriličarsko društvo ORSAN’ koje nosi do današnjeg dana. Naime, ono je izvedeno iz talijanske riječi ‘darsena’, – arsena (arsenale) – orsan, koja označava mjesto gdje se grade, održavaju i čuvaju brodovi.