Županija

Odlazak u spenzu znatno je skuplji u Dubrovačko-neretvanskoj i Zadarskoj županiji od ostatka Hrvatske

kolica trgovina

U Hrvatskoj je 15. svibnja na snagu stupila nova Vladina mjera kojom se uvodi obveza trgovcima da redovito objavljuju maloprodajne cijene svojih proizvoda. Ova mjera nadahnuta je izraelskim modelom, a radi se o pokušaju suzbijanja inflacije, piše Slobodna Dalmacija.

Ekonomski institut Zagreb analizirao je cijene više od 8 milijuna artikala iz 776 trgovina diljem Lijepe Naše, a rezultati su pokazali kako postoje značajne razlike u cijenama među županijama i općinama. Dr. sc. Marina Tkalec i dr. sc. Ivan Žilić analizirali su cjenike 11 maloprodajnih lanaca: Konzum, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Eurospin, Studenac, Tommy, KTC, NTL i Metro. Ukupno je analizirano više od 116 tisuća jedinstvenih proizvoda iz 776 trgovina.

Najviše prodavaonica bilo je naravno u Zagrebu, njih 135, zatim u Splitsko-dalmatinskoj županiji (85) i Primorsko-goranskoj (74), dok su najmanje zastupljene bile Požeško-slavonska, Brodsko-posavska i Ličko-senjska. U 182 jedinice lokalne samouprave (od ukupno 556) nalazi se barem jedna trgovina čiji su cjenici analizirani. Te jedinice pokrivaju čak 76.6 posto ukupnog stanovništva Hrvatske.

U Dalmaciji znatno skuplje

Istraživanje je pokazalo da postoje velike razlike u cijenama između regija. Prosječne cijene proizvoda bile su najviše u Zadarskoj županiji, dok se naša županija, Dubrovačko neretvanska, našla na drugom mjestu, a na trećem Istarska. Zadarska je 7.9 posto skuplja od Sisačko-moslavačke žuapnije, Dubrovačko-neretvanska 7.4 posto i Istarska 6.8 posto skuplja. Među skupljima su u Grad Zagreb i još dvije županije uz obalu – Šibensko-kninska i Splitsko-dalmatinska. Privilegiju najnižih cijena imaju stanovnici Sisačko-moslavačke, Koprivničko-križevačke, Požeško-slavonske i Bjelovarsko-bilogorske županije.

razlike u cijenamaRazlike na razini općina

EIZG je dodatno analizirao i razlike u cijenama na razini općina i gradova. Zbog malog broja proizvoda koji su prisutni u svim jedinicama lokalne samouprave (JLS-ovima), istraživači su se usredotočili na proizvode dostupne u svim županijama. Model je pokazao da su najskuplji JLS-ovi redom: Sali, Starigrad, Vis, Šestanovac, Okrug, Vir, Privlaka, Vrsar, Tkon, Gornji Kneginec, Vela Luka, Hvar, Vrsi, Stari Grad i Tisno – većinom turistička mjesta.

Na primjeru kefira (Vindija, 1 kg), koji je dostupan u 738 trgovina, istraživači su zabilježili čak 11 različitih cijena – od najniže 2.09 eura do najviše 3.19 eura. Coca-Cola Zero (1 l) imala je 13 cijena, s rasponom od 1.40 do 1.85 eura.

razlike u cijenama po opcinama

Cijene su različite i unutar županija

Cijene proizvoda ne variraju samo među regijama već i unutar istih županija i među različitim trgovinama istog lanca. Ovo može imati posljedice na životni standard građana ovisno o mjestu stanovanja.

Osim toga, ovo stvara nejednakosti jer građani često ne mogu tražiti i pratiti gdje su najjeftinije opcije ili putovati do udaljenije trgovine kako bi kupovali po nižim cijenama. Stoga EIZG sugerira proširenje transparentnosti i na druge dijelove opskrbnog lanca – poput proizvođača i distributera – čime bi se dodatno ojačala kontrola nad formiranjem cijena i unaprijedilo oblikovanje ekonomskih politika.

Foto: Ekonomski institut, Zagreb

 

Pročitajte još

PASTORALNI CENTAR SVE BLIŽE REALIZACIJI Župa dobiva i novo igralište

Dulist

[IZBORNI PODCAST S BARBAROM] Božo Petrov: Kad postanem župan želim surađivati sa svima. Dosta je podjela!

Barbara Đurasović

Tjedan u znaku Dana općine u 33. obljetnice oslobođenja Župe dubrovačke

Dulist