Dom Marina Držića s pravom se može nazvati i domom svakog stanovnika i posjetitelja Grada.
Ustanova koja svojim djelovanjem već duže vrijeme bilježi niz uspješno urađenih, no nipošto i ‘tek odrađenih’ programa u potpunosti je uspjela u svojoj misiji – približiti svima što bolji uvid u živopisnu biografiju hrvatskog književnika Marina Držića na način da se stalni postav stalno obogaćuje novim eksponatima te ostalim aktivnostima, a one su izložbe, izdavačka djelatnost, filmske, dramske i likovne radionice, koncerti,okrugli stolovi, konferencije… te predočiti život renesansnog Dubrovnika. Sve djelatnosti Doma Marina Držića uspješno se nadopunjuju, a mi vam otkrivamo što su pripremili za godinu pred nama.
U traganju za renesansom
Nevjerojatnu izložbenu godinu u Noći muzeja otvorit će mlada i iznimno uspješna arheologinja dr.sc. Nikolina Topić sa svojim postavom ‘U traganju za renesansnom: staklo iz arheoloških istraživanja na dubrovačkom području’. Posjetitelji Doma tako će zakoračiti u čaroban svijet predmeta od stakla pronađenih tijekom arheoloških iskapanja na različitim lokalitetima u povijesnoj jezgri Dubrovnika i dubrovačkog područja. Poseban naglasak stavljen je na predmete iz razdoblja renesanse (15. i 16. stoljeće) što je vrijeme tzv. “zlatnog doba Dubrovnika” i ekonomskog, trgovačkog, znanstvenog, umjetničkog i svakog drugog procvata, a ujedno i doba Marina Držića koje je Domu – najzanimljivije. Naime, na ovaj način korača se dalje u promišljanju Doma kao muzeja književnosti, te će se ovakve aktivnosti nastaviti i dalje kroz 2017. godinu. Uslijedit će, u travnju, samostalna izložba slika Dubrovčanima rado viđene slikarice mlađe generacije, Anabel Zanze, a posjetitelji će uživati u likovnoj interpretaciji univerznalih poruka velikog Vidre.
Tu je i samostalna izložba akademskog umjetnika Antona Vrlića ‘Ostakljeni Držić’, u sinergiji medija optičkog stakla i faksimila rukopisa autorskog djela Marina Držića. U ovom autorskom radu Anton Vrlić na posve novi način pristupa mediju stakla kojim se bavi posljednjih dvadesetak godina, stoga će,baš kao i prethodne dvije najavljene, ova izložba biti nevjerojatan doživljaj Držićevog djela. Dom Marina Držića u 2017. godini namjerava producirati grafičku mapu akademskog grafičara Lukše Peka, jednog od uglednijih hrvatskih umjetnika, kao i grafičku mapu Zdenke Pozaić, Maje S. Franković i Nevenke Arbanas. Na ovaj način, prikaz Držića ‘izaći’ će iz publici već poznatih medija u jedan sasvim novi. Osim grafičke mape, ljubitelji klasičnih izdanja u novim medijima svakako će uživati u stripu, nazvanom jednostavno – ‘Dundo Maroje’, s originalnim i nekraćenim tekstom Marina Držića autora Dubravka Kastrapelija. Dom Marina Držića je u pregovorima s upravom milanske Biblioteca Nazionale Braidense oko posudbe raritetnog izdanja Tirene iz 1551. godine (editio princeps) koje će se tijekom 2017. godine, kada će se obilježiti 450 godina smrti Marina Držića (1567.2017.), predstaviti hrvatskoj javnosti. Ovo važno događanje potvrđuje snagu volje neprestanog proučavanja i istraživanja djela Marina Držića kojeg njegov Dom bez prestanka provodi.
Vidra susreće Williama
Kako je prošle godine Shakespeare susreo Držića, tako će i ove Vidra susresti Williama. U 2016. Godini Dom Marina Držića je ostvario značajnu suradnju s MIDSUMMER SCENE ljetnim festivalom koji je pokrenut 2014. godine, kojeg već sada možemo zvati tradicionalnim jer se u kratko vrijeme uspio etablirati kao platforma za međunarodne umjetničke koncepte i suradnje. MIDSUMMER SCENE je projekt Grada Dubrovnika i TZ Grada Dubrovnika, a u produkciji i organizaciji Brilliant Events Dubrovnik i Honey-Tongued Theatre Productions London. Kroz glazbeno scenski program 2016. Shakespeare meets Držić dio ansambla Hamleta kostimiran u renesansne kostime čitao je i glumio ulomke iz Držićevog Dunda Maroja na engleskom jeziku te uz renesansnu glazbu ansambla Plazarius najavio veliku obljetnicu 450 godina smrti najvećeg hrvatskog komediografa Marina Držića.
Od novih izdanja, veseli nas ‘Dundo Maroje’ na engleskom jeziku, u suradnji s Turističkom zajednicom grada Dubrovnika – projekt prijevoda najpoznatijeg Držićevog djela, ali i izdavanje monografije ‘Vjertuoz i negromant Marin Držić’ o Marinu Držiću autorice Mire Muhoberac, nastale povodom vječne suvremenosti i aktualnosti Vidrina djela i života i obilježavanja 450 godina od Držićeve smrti – u šest poglavlja. U planu je u izdavačkoj djelatnosti Doma Marina Držića izdati knjigu ‘Nesan Marina Marinova (Držića)’ autora Davora Mojaša, zbir od stotinjak kratkih proza, pjesama, citata, dramskih skica, rekonstrukcija i raznih drugih svjedočanja i autorskih prinosa koji na poetski, impresionistički i postmoderrnistički način otvaraju skrovite, tajne i naslućene detalje životopisa, pjesničkog i dramskog opusa te izmaštanih tragova kreativnog i životnog svemira Marina Držića i Dubrovnika njegova vremena. U suradnji s Camerata Ragusina d.o.o., planira se postaviti scenski prikaz/predstava ‘Posljednji pijer’ autorice Slavice Stojan te producentice i realizatorice Brigite Masle Dražinić kao i postavljanje ‘Novele od Stanca’ u suradnji s kazališnom družinom Kolarin. Poseban naglasak Dom Marina Držića stavlja na edukativnu djelatnost, koja će se u 2017. nastaviti s nizom edukativnih programa i radionica te će posebnu pažnju posvetiti pedagoškoj djelatnosti i važnosti edukacije kroz iskustveno doživljajno učenje. U 2017. godini Dom Marina Držića planira realizirati više edukativnih radionica u trajanju od 3 mjeseca koje istražuju različita područja kulture i umjetnosti, a one su: Marin Držić u sviranju i pjevanju – (glazbena radionica), Generacijski jaz u Držićevim djelima – (dramska radionica), Portret Marina Držića – likovna radionica Doma Marina Držića, Filmska radionica Doma Marina Držića, kao i projekt ‘Lov na blago’ u suradnji s Dubrovačkim knjižnicama. Dom Marina Držića u 2017. godini nastavit će sa nizom zanimljivih predavanja književnih povjesničara, držićologa, jezikoslovaca i teatrologa o životu i djelu Marina Držića kao nepresušnim vrelom istraživanja najvećeg hrvatskog komediografa, a sve u svrhu misije Doma Marina Držića koja teži postati znanstveno istraživački centar za proučavanje lika i djela najvećeg hrvatskog komediografa Marina Držića, postati mjesto svojevrsnog spomenika najvećem hrvatskom komediografu Marinu Držiću kao i mjesto u kojem će se svaki posjetitelj Doma Marina Držića vremenski vratiti u renesansu i osjetiti život tadašnjeg Dubrovnika. Pored toga, Dom Marina Držića planira organizirati Međunarodni znanstveni simpozij Marin Držić Vidra – 450 godina poslije, s predviđene četiri cjeline. Prva je posvećena analizi Držićevih tekstova, druga analizi predstava (i dramaturških, redateljskih, glumačkih, scenografskih, kostimografskih… ostvarenja) nastalih prema Držićevim djelima, treća analizi umjetničkih djela (likovnih, glazbenih, filmskih…) nastalih na temelju Držićeva života i djela, a četvrta analizi poveznica Držićeva i našega vremena s povijesnoga i kulturološkoga aspekta. U suradnji s Dubrovačkim knjižnicama organizirat će se Okrugli stol Držićeva ‘Hekuba’ prije i nakon Frana Čale koji bi trebao odgovoriti na pitanja koja postavlja i sam Čale u važnoj raspravi ‘Što je Držiću Hekuba’, odnosno, zašto se Držić nakon uspjelog komediografskog iskustva odlučio dubrovačkim gledateljima dati tragediju.
Cijeli jedan DuList ne bi bio dovoljan za ispisati sve ideje koje DMD predstavlja u (n)ovoj godini, no njihovim riječima: godina 2017. je jedinstvena prilika kako bi se u potpunosti ispunila vizija i misija ove ustanove u kulturi Grada Dubrovnika te omogućilo svakom posjetitelju što bolji uvid u živopisnu biografiju hrvatskog književnika Marina Držića i predočio život renesansnog Dubrovnika. Stoga, mi smo vam iznijeli kratak program, a zajedno zakoračimo u 2017. godinu upravo u Domu Marina Držića!
Bogata 2016. godina
No, prije toga, prisjetimo se 2016. Dom Marina Držića u protekloj je godini u svoju iznimnu kolekciju dodala i iznimno djelo, bistu Marina Držića izrađenu rukama jednog od najvećih hrvatskih kipara, Ivana Rendića – originalnu bistu i brončani odljev iste. Još jedna kipar dao je svoj doprinos Vidri – Boris Leiner. Potom, tragom dokumenta u obliku zadužnice kojom se Marin Držić zadužuje za određenu grupu predmeta iz njegovog privatnog posjeda, a među kojima se nalazio i jedan zlatni prsten sa crvenim kamenom, Dom Marina Držića uspio je nabaviti izuzetno rijetki zlatni renesansni prsten sa prirodnim nebrušenim i zaglađenim rubinom. Predstavili su i knjigu autora Iva Oreškovića ‘Malvasija: vino za bogove’, a tu je i ponos ustanove – Leksikon Marina Držića u digitalnom izdanju, u suradnji s Leksikografskim zavodom ‘Miroslav Krleža’. Darivali su djecu ‘Novelom od stanca’, slikovnicom koja je stigla mališanima u našim pedijatrijskim ambulantama. Ove godine, uz hrvatski, engleski, francuski, talijanski, njemački, španjolski i ruski, naši dragi posjetitelji će život i bibliografiju Marina Držića moći pročitati i na turskom jeziku! Dio je to modernizacije i digitalizacije DMD-a, a u sklopu ideje 30. travnja 2016. predstavljena je i nova web stranica. ‘Zatrudnjelo je srce iz mojih bajki’ Josipa Škerlja također je predstavljeno u ovoj vrijednoj ustanovi, a predstavili su ju prigodno ravnatelj Doma Marina Držića, Nikša Matić, dr. sc. Antun Česko koji je najbolji poznavatelj Škerljeve poezije, urednik izdanja Marin Ivanović, te sami autor – akademski slikar Josip Škerlj, sve u povodu 50. obljetnice diplome. Samostalna izložba slika akademskog kipara Josipa Ivanovića, ‘Dvjesto tisuća dramskih situacija’, privukla je brojne ljubitelje našeg izvrsnog autora. U serijalu ‘Velikani’, u DMD-u je gostovao i producent Robert Knjaz, koji je upravo Marina Držića svrstao uz bana Jelačića, Fausta Vrančića, Vatroslava Lisinskog, obitelji Mažuranić, Nikole Šubića Zrinskog, Teslu te Radića. Prisjetimo se i zanimljivih predavanja prof. Vesne Muhoberac na temu ‘Dramaturgija i režija Skupa’ i prof. Mire Muhoberac na temu ‘Dramaturgija i režija Dunda Maroja’, kao i iznimnog koncerta i dramskog nastupa ‘Trbuše, moj dragi gospodine’ kojega su izvela talentirana dubrovačka djeca pod budnim okom i uhom svojih mentora Sanje Dražić, Paole Dražić Zekić i Hrvoja Sebastijana.
Osim ‘Trbuha’, hrana se našla i u priredbi ‘Delicije u Držićevo doba’. Tu je i predavanje Marine Nikolajevne Drobiševe iz Sankt Peterburga, slavistice i teatrologinje koja je svoj rad posvetila Marinu Držiću objavivši 60-ak članaka o velikom komediografu, te monografiju ‘Dalmatinsko dubrovačka renesansa: stvaralaštvo Marina Držića’. Fascinantna izložba ‘Dodir stakla’, otvorena u organizaciji DMD-a, Grada Dubrovnika te četiri nordijska veleposlanstva, donijela nam je čak osamdeset krhkih predmeta vrijednih divljenja, a kazališna predstava ‘Urotnik’ intrigantni je komad koji nas je naveo da iznova preispitivamo doživljaj Držića. Dvije fanastične Ivane izložile su svoje radove – Ivana Vulić ‘Marinizam’, a Ivana Komel ‘Simbiozu’, svaka svoje viđenje djela i rada Marina Držića. Prosinac u DMD-u obilježilo je i predstavljanje knjige Hrvoja Ivankovića ‘Držić na Igrama – kronika tragom kritičkih zapisa’ u izdanju Hrvatskog centra ITI i Društva dubrovačkih pisaca, a u suradnji s Dubrovačkim ljetnim igrama. Mladi dubrovački umjetnici u organizaciji Doma Marina Držića predstavili su za kraj godine u dvorani Visia rezultate svoga rada prigodnog imena ‘Držićev svijet anđela’, a godina je posebno zaokružena donacijom od 8080 kuna za Dom Maslina.