Aktualno

OD DANAS U TRGOVINAMA SIDRENE CIJENE Dobra namjera s lošim posljedicama za male trgovce?

butiga trgovina002

Od danas je na snazi Odluka o objavi cjenika i isticanju dodatne cijene kao mjera izravne kontrole cijena u trgovini na malo. Odluka propisuje obvezu svih trgovaca da na određenim kategorijama proizvoda jasno i čitljivo, uz redovnu cijenu, istaknu i dodatnu tzv. sidrenu cijenu, odnosno onu koju su primjenjivali na 2. svibnja, piše Dalmatinski portal.

Ova obveza odnosi se na sve trgovce registrirane za maloprodaju na području Republike Hrvatske, a to uključuje i prodaju putem interneta ili na tržnicama, osim ako je riječ o OPG-ovima koji prodaju vlastite proizvode. Dakle, u ovu kategoriju spadaju: mali obrtnici, društva (d.o.o), trgovački lanci, web shopovi, prodavači na tržnicama koji nisu OPG te specijalizirane trgoine kao što su drogerije, pet shopovi…Trgovci su dužni istaknuti sidrenu cijenu i u letcima, plakatima, digitalnim oblicima oglašavanja (u trgovini i online) te na mrežnim stranicama.

Hoće li ova odluka dovesti do zatvaranja malih obrta?

Hrvatska obrtnička komora uputila je apel Ministarstvu gospodarstva s jasnim zahtjevima – izuzeće malih trgovina i mini marketa u vlasništvu obrtnika od obveze isticanja dodatne cijene ili prilagodbu Odluke donošenjem posebnog pravilnika koji će uzeti u obzir tehničke, kadrovske i financijske mogućnosti obrtnika.

– Male trgovine potrebno je izuzeti iz ove obaveze. Naime, za velike trgovačke sustave ova je obveza izazov, ali rješiv, s obzirom na to da imaju vlastite IT odjele, marketinške timove, napredne POS sustave i digitalne platforme. S druge strane, mali obrtnici – vlasnici kvartovskih dućana, seoskih mini marketa ili specijaliziranih trgovina – rade sami, koriste opremu s ograničenim mogućnostima i alatima te ručno etiketiranje, a prostor im je često ograničen i teško je osigurati više oznaka cijena za svaki proizvod, kako bi svaka cijena bila propisno vidljiva. Razumijemo i podržavamo svrhu koju imaju mjere transparentnosti cijena – zaštitu potrošača i brigu o njima. Međutim, ako se provode bez uvažavanja stvarnosti malih trgovaca, mogu proizvesti negativan efekt: zatvaranje malih trgovina, gubitak lokalne opskrbe i smanjenje konkurentnosti tržišta. Zato apeliramo, uvažimo razliku između obrtnika i trgovačkih lanaca, sačuvajmo male trgovine kao temelj lokalne ekonomije i nerijetko u pojedinim sredinama jedine opskrbne punktove te pronađimo ravnotežu između zaštite potrošača i održivosti poslovanja – naglašava predsjednik HOK-a Dalibor Kratohvil.

Što je zapravo sidrena cijena?

Sidrena cijena, kako je definirana u Odluci i dodatnim tumačenjima Ministarstva, odnosi se na dodatnu maloprodajnu cijenu koju je trgovac primjenjivao na određeni proizvod iz kategorije FMCG proizvoda (robe široke potrošnje) 2. svibnja 2025. godine. Ta cijena se ne odnosi na proizvode u akciji, već na redovnu najnižu cijenu primijenjenu u prethodnih 30 dana. Obveza vrijedi za sljedeće kategorije proizvoda: hrana (npr. tjestenina, meso, voće, povrće, dječja hrana), piće (voda, sokovi, alkoholna i energetska pića), kozmetika (proizvodi za njegu i čišćenje tijela), sredstva za čišćenje (deterdženti, sredstva za posuđe i kamenac), toaletne potrepštine (toaletni papir, pelene, higijenski ulošci), proizvodi za kućanstvo (vrećice za smeće, kuhinjski ručnici, hrana za kućne ljubimce).

 

 

Pročitajte još

PREDSTAVLJEN ČASOPIS WELCOME Ovogodišnje izdanje u znaku velikih obljetnica

Dulist

MALI PRIVATNI IZNAJMLJIVAČI Turizam ne smije postati privilegij velikih!

Dulist

POKUŠAJ UBOJSTVA U DUBROVNIKU Albanac oštrim predmetom pokušao ubosti 26-godišnjaka

Dulist