Turističke agencije imaju specifičnu ulogu na tržištu – potiču potražnju kada je ona smanjena i usmjeravaju je prema odabranim destinacijama.
Uz smanjenje prostorne koncentriranosti i utjecaja sezonalnosti, utječu i na povećanje potrošnje po dolasku, zapisali su iz Hrvatske gospodarske komore.
U svom priopćenju za medije navode kako domaće turističke agencije preko 80 posto fizičkog prometa ostvaruju od receptivnih poslova, što doprinosi i razvoju turističkih proizvoda s visokom dodatnom vrijednošću. U skupini mikro i malih poduzetnika je 99 posto turističkih agencija, gdje gotovo 80 posto ukupnog broja zaposlenih ostvaruje i 80 posto ukupnih prihoda. To su samo neki od zaključaka Analize poslovanja turističkih agencija i turoperatora u razdoblju 2007. – 2017., koju je za HGK proveo Institut za turizam.
Prema rezultatima analize, unatoč padu broja noćenja uz posredovanje domaćih turističkih agencija od oko 13 posto, od 2007. godine ova industrija kontinuirano povećava dodanu vrijednost svojih usluga. To je rezultiralo rastom njihovih poslovnih prihoda za skoro 70 posto i rastom broja zaposlenih za 17 posto za period od 2007. do 2017. U krizi je došlo do pada prihoda u branši, a tržište se krenulo oporavljati 2016. godine.
– Ovaj rast prihoda djelatnosti uz istodobno smanjenje broja noćenja, potvrđuje da su agencijski gosti oni koji ostvaruju visoku potrošnju i koriste vanpansionske sadržaje složene u paket aranžmane visoke dodane vrijednosti. Radi se o eno-gastro, pustolovnim, zdravstvenim, kulturnim i svim drugim proizvodima posebnih tema i interesa koji istodobno odmiču Hrvatsku od imidža destinacije sunca i mora, pune smještajne kapacitete van sezone i omogućavaju cjelogodišnji turizam – istaknuo je predsjednik Udruženja putničkih agencija HGK Boris Žgomba, komentirajući ove rezultate.
U razdoblju od 2010. do 2017. godine broj aktivnih putničkih agencija narastao je za 44 posto, s 870 na 1.254, a prihodi za 54 posto, s 3,3 milijarde na 5,1 milijardi kuna. Broj zaposlenih je 2017. godine dosegnuo ukupno 5.540, što je 20 posto više nego 2010. godine.
Unatoč izrazito pozitivnim trendovima u financijskom dijelu, Žgomba se posebno osvrnuo na pad broja noćenja u organizaciji domaćih agencija i udjela u ukupnom prometu turističkog sektora.
– Na žalost, podaci ukazuju da udio putničkih agencija u ukupnom prometu turističkog sektora opada, što je rezultat neravnopravne tržišne utakmice domaćih agencija s ostalim sudionicima na tržištu. Pritom mislim na pojedine strane online platforme, što donekle regulira nova Europska direktiva o paket i povezanim putnim aranžmanima koja je stupila na snagu u Hrvatskoj kroz Zakon o pružanju usluga u turizmu u srpnju ove godine. Ali i na pružatelje smještaja, koji su zbog primjene posebnog postupka oporezivanja putničkih agencija PDV-om stavljeni u povoljniji položaj u odnosu na agencije, posebno u segmentu poslovnih putovanja – naglasio je Žgomba.
Naime, ako tvrtka smještaj za zaposlenika rezervira direktno od hotela, ima pravo odbitka pretporeza, dok kada to učini preko turističke agencije nema na to pravo. Radi se o regulativi EU koja je direktno vezana za paket aranžmane, a u ovom slučaju takva usluga ne spada pod direktivu. To je potvrdila i studija o utjecaju posebnog postupka oporezivanja na poslovanje agencija u EU koju je naručila Europska komisija prošle godine, koja je donijela preporuku da se ubuduće isključi B2B prodaja iz opsega direktive.
– Budući da velik broj zemalja članica EU već primjenjuje navedeno, očekujemo da će i naše Ministarstvo financija situaciju pozitivno razriješiti i prije obvezne primjene na razini EU – zaključio je Žgomba, dodajući da je Udruženje u intenzivnom kontaktu s Ministarstvom financija po ovom pitanju.