Kao što znate ukoliko ste počinili neki lakši prekršaj u prometu, a većina jest, kaznu možete podmiriti na licu mjesta ili pak naknadno. Možete naravno na sudu pokušati dokazati svoju nevinost. Mnogima to odgovara, čak i kada znaju da su krivi i da je izvjesno da će biti osuđeni, jer se plaćanje otegne, a na sudu je do sad bilo lako jer se presuđena kazna mogla platiti u znatno manjem iznosu. To više neće biti moguće. Ujedno, uvode se nova pravila vezano za dostavu pismena, što je logično s obzirom da u vrijeme kada je donesen još uvijek aktualni Prekršajni zakon, a to je bilo 2007. godine, nije postojao sustav e-komunikacije, a sada postoji.
U savjetovanje su tako puštene izmjene Prekršajnog zakona koje donose značajne novine za vozače. Osnovni cilj ovih zakonskih promjena je rasteretiti sudove, odnosno zaustaviti veliki priljev novih predmeta, ubrzati one koji su u tijeku, smanjiti troškove te omogućiti elektroničku komunikaciju između sudionika u prekršajnim postupcima i sudova.
Sudovi zatrpani
Još uvijek važeći Prekršajni zakon na snazi je od 1. siječnja 2008. godine. U Ministarstvu pravosuđa, uprave i digitalne transformacije procijenili su da su sudovi bespotrebno zatrpani “laganim” predmetima koje je moguće riješiti u ranijoj fazi postupka. To se namjerava postići na način da će se povećati maksimalni iznos kazni koje se mogu podmiriti odmah na mjestu počinjenja prekršaja uz popust od 50 posto. Osim toga, povećava se i maksimalni iznos novčane kazne za koju će se moći ostvariti popust od jedne trećine ako se kazna plati unutar roka navedenog u prekršajnom nalogu. Za očekivati je da će ove promjene potaknuti veći broj građana da problem riješe odmah, naročito jer se paralelno s navedenim ukida mogućnost plaćanja dvije trećine novčane kazne izrečene u presudi kojom se okrivljenik proglašava krivim. I dalje se, da ne bude zabuna, zadržava pravo okrivljenika na pristup sudu kroz mogućnost podnošenja prigovora na obavezni prekršajni nalog.
Povećanje maksimuma kazni
Predlaže se povećanje maksimuma novčane kazne sa 265,45 eura na 380,00 eura za prekršaje za koje se kazna može naplatiti na mjestu počinjenja prekršaja u visini polovice iznosa. U odnosu na mogućnost izdavanja pisanog ili izricanja usmenog upozorenja počinitelju prekršaja, predlaže se povećanje maksimuma propisane novčane kazne sa 132,72 eura na 300,00 eura, čime će se omogućiti izdavanje pisanog ili izricanje usmenog upozorenja za veći broj prekršaja. Predlaže se i povećanje maksimuma propisane novčane kazne za izdavanje obaveznog prekršajnog naloga sa 663,61 eura na 1000,00 eura, a čime će se omogućiti izdavanje obaveznog prekršajnog naloga za veći broj prekršaja propisanih zakonom i posljedično korištenje pogodnosti za počinitelje prekršaja da plate dvije trećine novčane kazne izrečene obaveznim prekršajnim nalogom.
Zastarjeli sustav dostave
Prema važećem zakonodavnom rješenju sustav dostave odluka, podnesaka i drugih dopisa je zastarjeo. Dostava se obavlja poštom ili uručivanjem na ruke, što nema više smisla s obzirom da je Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije razvilo uslugu e – komunikacija, koja korisnicima omogućava elektroničku komunikaciju sa sudovima. Informatizacija cjelokupnog pravosudnog sustava zahtijeva uvođenje e-komunikacije i u prekršajne postupke pred sudovima, zbog koristi koje svi sudionici mogu imati u pogledu brzine i ekonomičnosti postupka. Cilj je, dakle, da se i u prekršajne predmete pred sudovima uvede e-komunikacija. Uvođenje e-komunikacije podrazumijeva slanje podnesaka putem informacijskog sustava prema sudu te dostavu dopisa i odluka od strane suda.
Odredbe ovog Prijedloga zakona kojima se uvodi e-komunikacija u prekršajni postupak pred sudovima kao pravilo propisuju mogućnost podnošenja podnesaka i priloga koji postoje u elektroničkom obliku putem informacijskog sustava sudu, dok je za određene sudionike e-komunikacije propisano obvezno podnošenje podnesaka i priloga koji postoje u elektroničkom obliku sudu putem informacijskog sustava.
(Ne)obvezna e-komunikacija
Uvodi se dostava sudskih pismena putem informacijskog sustava, koja je prema obveznim sudionicima e-komunikacije propisana kao obvezna, dok će se stranci ili drugom sudioniku postupka koji nije obvezni sudionik e-komunikacije sudska pismena dostavljati putem informacijskog sustava uz njihovu suglasnost. Propisuje se način obavljanja dostave putem informacijskog sustava te presumpcija dostave istekom osmog dana od dana kada su sudska odluka ili dopis pristigli u sigurni elektronički poštanski pretinac primatelja kao pravne posljedice kojom se nastoji spriječiti odugovlačenje postupka ako primatelj u roku od osam dana otkad je pismeno pristiglo u sigurni elektronički poštanski pretinac nije potvrdio primitak odluke ili dopisa.
Okrivljenik, oštećenik i drugi sudionici fizičke osobe nisu obveznici e-komunikacije te se mogu uključiti u predmetni informacijski sustav ukoliko će na to pristati tijekom postupka. Ako ne pristanu na uključivanje u informacijski sustav za e-komunikaciju, šalju podneske kao i do sada.