Već 2018. krenuo sam s idejom ribolovnog turizma. Prvo sam goste vodio sa svojim brodom. Ispočetka su svi mislili što ih ne vozim na Elafite jer zašto bi ljudi išli na ribanje. Čak kad sam išao po hotelima i agencijama, dosta ih je blijedo me gledalo. Rekli su mi da ih nitko za nešto takvo slično nije pitao – priča za DuList Dubrovčanin Marjan Žitnik, poduzetnik iza kojeg su mnogi uspjesi, među ostalim, aplikacije Spotie, ListenApp, Frames+… Kao i mnogo puta do sada, dokazao im je kako su u krivu. Ribolovni turizam je, ističe, u čitavom svijetu jedan od najpopularnijih oblika ove industrije.
Ribolovni turizam
— U Americi su popularni ribolovni kajaci. Oni proizvođača Hobie, smatraju se najboljima. Na nekoliko konferencija ‘digli’ su nagrade. Fora je što su vam u njima ruke slobodne. Pedalate nogama pa možete loviti ribu ili napraviti selfie. Imaju toliko opreme kao što je Fish finder kojim možete nalaziti ribu. Imaju čak bazen za živu ješku ako ćete hvatati lignje ili sipe. Zatim, nastavke kao što su tende, jedra, stabilizatore za valove… Nema kraja! U njih sam uložio misleći da ću predstaviti nešto novo i – puf, dogodila se pandemija koronavirusa – nastavlja Žitnik.
Godina 2020. se nije pokazala kao bajna za nove početke, ali već ova je nešto drukčija, tumači. Sezona nije idealna, no on ne namjerava odustati od svog nauma. Nije očekivao velike rezultate. Ipak, i tih nekoliko izleta lani koje je uspio prodati, pokazali su se plodonosnima. Pretežno su se na njih odazvale žene i djevojke što ga je iznenadilo jer se uglavnom radilo o osobama koje ranije nisu imale udicu u rukama. Ribanje s kajaka, kaže, zvuči posebno nespretno, međutim, kometira osjećaj je kao da sjedite na mulu. Kajaci su jako stabilni, toliko da se možete ustati na noge.
— Kao male barke su. Ljudima je priča zanimljiva, pogotovo kad nas vide na moru – dodaje. Kako bi zaokružio ponudu bilo je nužno i pronaći mjesto gdje bi mogao nesmetano ukrcavati goste. Za idealnom lokacijom bio je u potrazi godinama. Veliki problem je postati koncesionar pomorskog dobra u Dubrovniku, napominje, i nije želio da ona bude osobito popularna kako ne bi ometao sugrađane u njihovim kupačkim navikama. I tu dolazimo do priče o dijelu plaže ispod hotela Vis. Naime, nije im želja svaku uru vremena ubacivati i izbacivati kajake. Imaju samo jedan izlet dnevno, a sve se odvija po principu ‘catch and release’.
— Čak i kad sam gledao koje su čestice dostupne, cilj je bio da to nije plaža gdje se kupaju domaći kojima ćemo zapasati prostor već pronaći nešto što je zapušteno i što do sad nije iskorišteno. Malo je lokacija koje su uopće slobodne, a kad ste novi koncensionar čeka se više na odobrenje zahtjeva. Srećom, sezona se malo odužila pa mi to nije previše utjecalo na posao. Uspio sam dobiti odobrenje i krenuti sa svojom pričom – komentira i podvlači: ‘Svi trče prema Gradu, a cijeli dio oko Grebena je potpuno neiskorišten. Jedna su od najboljih ribolovnih destinacija na Jadranu’.
Cijela poanta lokacije je da se laganim pedaliranjem stiže do Grebena za 10-ak minuta. Prije otprilike mjesec dana tako su započeli s dotjerivanjem plaže. Kako ističe Marjan Žitnik, rukave su ozbiljno zasukali jer se ondje moglo pronaći doista svakojakog otpada od plastičnih boca preko dječjih pelena do polomljenih pedalina. Ipak, dodaje, posao je to koji ne staje. Ljudi iznova zagađuju. Član je i udruge koja vodi akcije čišćenja mora, no koliko god se trudili, nakon deset dana dočekuju ih slični prozori. Preočito je da posrijedi smeće nije donijela plima već su ljudi ti koji su problematični, naglašava.
More uzmi, moru vrati
— Plaža je bila dosta prljava i zapuštena. Nije se nitko na ovom dijelu kupao. Bilo je tu starih baraka i slomljenih pedalina za koje se nitko nije zbrinuo. Zvali smo Čistoću da nam pomogne. Izdaleka se čini da to nije puno, ali kad krenete gomilati smeće na jednu hrpu, shvatite koliko ima posla. Uredili smo i već možete vidjeti ljude kako stavljaju šugamane. Čak sjede na našim spremnicima što nam je super za vidjeti. Sad se jedva probijemo do opreme. Drago nam je. Stalno čitamo o nekim svađama u svezi koncesija. Svi gledaju na taj jedan centimetar. Čemu? – pita se naš sugovornik.
— Ako vam je omogućen rad, zašto bi vam smetali kupači. Generalno, pristup prema domaćim ljudima je negativan – od zabrane prilaza plažama do prevelikih potreba koncesionara da iznajmi što više ležaljki. Možda je to kratkoročno OK, ostvarit će veći profit, ali dugoročno gledajući ne rade dobru reklamu ni sebi ni drugima – iznosi Marjan Žitnik koji nam je poručio kako dok god se njega pita, na ovom dijelu plaže ležaljke se neće moći iznajmiti. Štoviše, nada se kako će lokalcima ući u naviku ovdje što češće dolaziti. Ponudu, međutim, ne namjerava širiti.
— Imamo za sad šest kajaka. Napravili smo stalke koji idu u visinu i zauzimaju što manje mjesta. Nemam viziju da ćemo sutra biti koncesionari s pedeset kajaka. Radimo privatne male ture na kojima se morate posvetiti gostima i objasniti ribolovne tehnike te lokacije. Potrebna vam je velika koncentracija – tumači ovaj magistar računarstva koji je nakon godina provedenih za kompjutorom uredski posao odučio zamijeniti morem. Nakon završenog fakulteta, naime, osnovao je vlastitu tvrtku u kojoj je radio na razvijanju raznoraznih turističkih proizvoda.
— Da ne znam što radite u Dubrovniku, na neki način ste uvijek povezani s turizmom. Nakon tri godine vlastite tvrtke, otišao sam u Zagreb gdje sam radio kao product manager, no svaki put kad bi se vratio odlazio bi na more. Od rođenja volim ribolov. Uspio sam uštedjeti neke novce da mogu krenuti s tim. Shvatio sam da mi more može biti ured. To je nešto što stvarno volim i sve ideje i stvari koje sam naučio u IT sektoru primijenio sam na ovo u smislu marketinga, izrade videa, fotografija i sl. – podvlači i za DuList otkriva još jedan svoj uspjeh.
— Snimili smo promo video koji prikazuje Dubrovnik i našu priču s Hobijem. Stavili smo ga na YouTube i jedan od glavnih ljudi tvrtke ga je vidio. Rekao kako je jedan od najboljih ikad snimljen za Hobie. Stupio je s nama u kontakt i ponudio da ovdje napravimo njihov promo. Nije baš na razini Mate Rimca i njegove Nevere ili Bugattija, ali oni žele doći u naš grad i snimiti promo za najbolje kajake na svijetu – zaključuje naš razgovor Dubrovčanin Marjan Žitnik koji je svoj najnoviji poslovni podvig zaokružio akcijama čišćenja pa moru, kako će reći, uzima i daje.
Objavljeno u tiskanom izdanju DuLista, 28. srpnja 2021.