Grad

NOVA REGULACIJA OKO GRADA Kojim ćete vi smjerom na rampi u Zagrebačkoj?

promet rampa zona2

Urbane sredine pripadaju ljudima, a ne vozilima – kazao je stručnjak s Fakulteta prometnih znanosti dr. sc. Marko Šoštarić u srijedu ujutro na predstavljanju novog sustava regulacije ulaska u kontaktnu zonu povijesne jezgre.

– Vodili smo se idejom održivog prometnog sustava u kojem su na prvom mjestu pješaci, potom bicikli pa autobusi te na kraju osobna vozila. Možda zbog reljefa bicikl nije najbolje rješenje za Dubrovnik, ali jesu električni bicikli. Cilj novog sustava jest destimulirati promet prometnicama oko povijesne jezgre, Zagrebačkom, Iza Grada, Ulicom branitelja Dubrovnika, kako bi se postigla zaštita UNESCO-ove baštine, smanjile prometne gužve, samim tim uštedjelo na vremenu i gorivu i ispušnim plinovima, te na koncu kako bi se prostor dao ljudima, a ne vozilima. Kao alternativu nudimo javni prijevoz i pješačenje, s tim da Dubrovnik ima dobre preduvjete za eskalatore – istaknuo je Šoštarić objašnjavajući razloge uvođenja novog sustava regulacije ulaska u kontaktnu zonu povijesne jezgre.

Šoštarić je kazao kako će od tri trake u dijelu Zagrebačke ulice kod garaže na Ilijinoj glavici lijeva biti namijenjena vozilima stalnih korisnika s reguliranim statusom (uključujući javni gradski prijevoz), središnja za vozila koja tek trebaju regulirati svoj status, dok će desna traka voditi prema garaži, ali i kao smjer za povratak na križanje Zagrebačke i Vladimira Nazora za sve koji ne budu htjeli ili mogli proći u Zagrebačku.

Kroz lijevu traku bez zaustavljanja će se prolaziti po principu ENC uređaja ili prepoznavanja registracijske oznake, a Šoštarić je naglasio kako Gradu ostaje odluka o mogućem uvođenju tarifiranja po danu, noći ili u vremenu najvećih gužvi. Središnju traku koristit će tzv. povremeni korisnici: turisti, izletnici i turistički autobusi. Njima će se ostaviti mogućnost da se pretplate na prolazak. Što se tiče autobusa koji će prevoziti putnike s cruisera, svi će biti stacionirani na parkiralištu na Batahovini, odakle će dobiti ‘zeleno svjetlo’ da im je osigurano mjesto zaustavljanja na Pilama, što nadalje znači da će bez problema proći rampu u Zagrebačkoj i stupiće na Pilama.

– Putnici s cruisera će morati ići javnim prijevozom ili pješke. Samo u Dubrovniku vas pred brodom dočekaju taksisti i autobusi. Očekujem dolazak Ubera, što bi trebalo dodatno spustiti cijenu taksija, a i sami taksisti neće se moći ‘gužvati’ na Pilama, već čekati slobodno mjesto – nadovezao se gradonačelnik Andro Vlahušić.

Inače, projekt nove regulacije planiran je u predfazi i tri faze. U predfazi, koja će se dogoditi već na proljeće (ožujak ili travanj) ugradit će se oprema i ostaviti nekoliko mjeseci za ‘navikavanje’. Potom u prvoj fazi slijedi naplata ulaska po cijeni jednog sata parkiranja, kao i klasična naplata parkiranja. U drugoj fazi slijedi bilježenje ulaska i izlaska iz zone, a parkirna mjesta dobivaju senzore, a u trećoj fazi slijedi satelitsko pozicioniranje i naplata prema kretanju i vremenu boravka u zoni.

– Iako su je već počeli primijenjivati neki europski gradovi, treću fazu očekujemo možda prije 2025. godine, budući da se podiže i pitanje privatnosti građana – kazao je Šoštarićev kolega prof. dr. sc. Ivan Dadić.

– Nulta faza s postavljanjem rampe počet će već u ožujku ili travnju 2016. godine, kako bi se građani navikli. Već smo uspostavili pješačke zone u Gružu i kod Atlant centra. Od terminala i kružnog toka na Solskoj bazi do gruške pjace po GUP-u treba biti pješačka zona, dok cesta prolazi kroz povijesne vrtove. Iz UNESCO-a su podržali ideju da prometnica ide iza, a ne ispred lljetnikovaca. Namjeravamo na proljeće u Ulici branitelja Dubrovnika pustiti samo jedan smjer, da vidimo kako to funkcionira. Pretpostavljamo da bi novi režim smanjio protok vozila s 1000 na 600, što bi nam dozvolilo uvođenje pješačke zone širine tri metra u Ulici branitelja Dubrovnika. Radimo eksperimente i provjeravamo, tražimo rješenja kako bismo do 2020. uspostavili održivi prometni sustav – istaknuo je Vlahušić, dodavši kako bi predfaza i prva faza koštali oko milijun kuna. Trajna želja je smanjenje broja javnih parkirnih mjesta, a kao alternativu iz Grada nude javni prijevoz i pješačenje.

– Kad su se radile prometnice u ulicama Nikole Tesle i Iva Vojnovića, parkirna mjesta nisu planirana, nego su ih građani ‘osvojili’. Poseban je problem enormno mala spremnost ljudi na suradnju. Dok god se parkira na prometnicama nemam rješenja. U gradu imamo 20000 zaposlenih koji primaju dodatak za prijevoz, a pokaze koristi njih tek 2500 – izračunao je Vlahušić. Istaknuo je kako se provedbom ovakvog rješenja dovodi u pitanje projekt izgradnje garaže Iza Grada.

Vlahušić je najavio i kupnju novih autobusa, ali i besplatnih električnih ‘vespi’ u Libertasu (‘Ne koštaju puno, svaka 15000 kuna!’), kao i pedesetak plovila za ‘Rent-a-boat’ najam u suradnji s Lukom Dubrovnik.

– Očekujem da će do 2020. godine samo električna vozila moći proći kroz Zagrebačku – zaključio je Vlahušić, a na upit što su na sve rekli gradski vijećnici odgovorio je:

– Prethodno smo se sastali s klubovima gradskih vijećnika i dobili smo input da krenemo dalje te sad otvaramo javnu raspravu. Svi klubovi su suglasni s ovakvim rješenjem!

Pročitajte još

Turistička zajednica Dubrovačko-neretvanske županije predstavljena na Nordic Roadshow-u 2024

Dulist

U Suđurđu prošireno parkiralište i uređeno 12 novih mjesta

Dulist

PO MJERI GRAĐANA Tjedni pregled gradskih projekata

Dulist