Aktualno

Nova poštanska marka s motivom Pelješkog mosta

Marka Peljeski most

Hrvatska pošta pustit će u optjecaj 26. srpnja 2022. novu prigodnu poštansku marku s motivom Pelješkog mosta. Autor marke je Dean Roksandić, dizajner iz Zagreba, a prema fotografiji koju je snimio dubrovački fotograf Mario Babarović. Vrijednost marke označena je slovnom oznakom A što odgovara iznosu poštarine za pismo mase do 50 g u unutarnjem prometu te za dopisnicu/razglednicu u unutarnjem prometu. Naklada marke iznosi 60.000 primjeraka te je izdana u arčiću od 10 maraka. Hrvatska pošta tiskala je i prigodnu omotnicu prvog dana (FDC), prenosi Hrvatska pošta.

Tekst u povodu izlaska nove prigodne marke napisao je doc. dr. Goran Puž, dipl. ing. građ. i predstojnik Ureda Uprave, Hrvatske ceste.

Pelješki most dio je državne ceste koja obilazi neumski koridor, odnosno dio je projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom. Projekt obuhvaća gradnju mosta, pristupnih cesta do mosta i obilaznice oko Stona čime je uspostavljena čvrsta cestovna veza između razdvojenih dijelova kopnenog teritorija Republike Hrvatske. Dvotračna državna cesta duga 32,5 km povezuje krajnji jug i stvara ključan preduvjet za razvitak kopna i otoka dubrovačke regije.

Pelješki most, dug 2404 metra, najzahtjevniji je dio projekta i prelazi morski tjesnac – Kanal Malog Stona. Projekt Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom ostvaruje strateški interes Republike Hrvatske, a ujedno se nalazi na jednom od europskih transportnih koridora, pa je velikim dijelom financiran iz fondova Europske unije. Širina morskoga kanala na mjestu mosta je 2140 m, a prosječna dubina mora 27 m. Zaljevom, koji je zaštićen kao posebni rezervat prirode, prolazi plovni put: širina zadanog otvora za plovidbu iznosi 200 m, a visina 55 m.

Projektantski izazov bilo je temeljno tlo koje se sastoji od dubokih naslaga mulja i gline nad stijenom, potom izrazita seizmičnost lokacije, kao i znatna vjerojatnost pojave snažnih vjetrova. Zadatak premoštenja morskoga kanala u ovako složenim okolnostima ostvaren je jedinstvenom konstrukcijom koju čini ovješeni most sa šest pilona i pet glavnih otvora veličine po 285 metara na dubokim temeljima izvedenim na zabijenim pilotima. Tako u pogledu vidimo ukupno 13 otvora, s početnim i završnim osloncem na upornjacima mosta, i ukupno 12 međuoslonaca. Usvojen je koncept mosta bez istaknutoga središnjeg raspona, simetričan u pogledu i bez izrazito visokih vertikala pilona, s nizom istih raspona nad središnjim dijelom kanala i s jasno definiranim, ponavljajućim elementima stupa, grede i kosih zatega.

Gradnja mosta počela je sredinom 2018., a završena je početkom 2022. godine. Investitor čitavog projekta bile su Hrvatske ceste, hrvatsko poduzeće za upravljanje, građenje i održavanje državnih cesta, dok je glavni izvođač mosta bila kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation uz koju su na projektu radile i brojne hrvatske tvrtke i pojedinci.

Pročitajte još

STRANAČKA DUŽNOST ILI? Načelnici okolnih općina daju potporu Nardeliju

Dulist

Može li se cesta popravljati popodne od 18 ili vikendom?

Dulist

HADŽIOMEROVIĆ Trump ne može utjecati na Europu, ali činjenično i postoje samo 2 spola

Dulist