Termin mikroasfalt je nešto s čime se jug Hrvatske počeo intenzivno susretati 2013. godine u jeku predizborne kampanje Andra Vlahušića. Jaka želja za novim mandatom dovela je do toga da kamioni tvrtke GPP Mikić iz Rijeke prekriju veliki dio Grada tom gotovo mistificifranom smjesom, od koje valjda motori i automobili sami staju i bez diranja kočnice.
Naravno da to nije točno, ali žar kojim se branilo to pet milijuna kuna teško ulaganje bez ijednog jedinog papira koji pokazuje zašto se to radi bi nekoga možda čak i uvjerilo kako je mikroasfalt baš neophodan. Dva tjedna prije izbora. No bilo kako bilo, malo tko nije imao priliku vidjeti plastelinsko razlijevanje koje je taj sloj doživio nakon par dana sunca i slijeganja, a vrlo sličnu sudbinu mogao bi lako doživjeti i sloj asfalta koji je ponovno tvrtka GPP Mikić iz Rijeke postavila na 300-tinjak metara ceste u općini Konavle, po nalogu Hrvatskih cesta.
Naime, radovi koji su rađeni sredinom lipnja imaju blago rečeno ogroman predznak čudnog na sebi, a malo kome je jasno zašto se pristupilo asfaltiranju u jeku turističke sezone, kao i zašto se asfaltiralo 300-tinjak metara gotovo potpuno ravne ceste, koja makar na pogled/vožnju uopće nije ni bila u lošem stanju?
Da bi stvar bila čudnija, novi sloj asfalta postavljen je tik nadomak glavnog skretanja za Cavtat s jedne strane, te na početku ulaza u usjek s druge strane prema Zračnoj luci. Dakle, sloj koji bi treba poboljšati sigurnost u prometu postavljen je na gotovo potpuno ravnoj površini, dok je na skretanju, i u ‘oštrom’ usjeku valjda nestalo asfalta?
Da je nešto ‘trulo u državi Danskoj’ smatra i pročelnik upravnog odjela za komunalne poslove,infrastrukturu i gospodarenje nekretninama Općine Konavle Božo Lasić.
-Nisam stručnjak za ceste i utoliko se moram ograditi, ali ne znam da je na tom predjelu nešto bilo ‘pohabano’. Oni vjerojatno imaju njihove stručnjake koji to znaju procijeniti. Meni je u svemu tome najčudnije da se usred sezone, na jedinoj prometnici koja je veza sa Zračnom lukom Dubrovnik ide raditi takav posao. On nije bio prešan za napraviti, a u tih nekoliko dana mi smo imali strahovite probleme u prometu. Imali smo kolone do Plata, a ovo je jedina veza s Zračnom lukom – rekao nam je Lasić te upitan odgovara kako Općina Konavle nije bila obaviještena o radovima.
-Mi nismo bili obaviješteni, oni nas načelno ni ne obavještavaju o takvim stvarima, odnosno kada se rade putevi i rekonstrucije. Veliki broj građana nas je zvao i na to upozoravao, ali ni izvođač ni Hrvatske ceste o tome nisu ništa nama rekli – ljut je Lasić te nastavlja:
-Mi smo čak naše radove zaustavili na postavljanju kanalizacije rema Zvekovice jer smo vidjeli da u sezoni to nije izvodljivo. Gužve su ogromne i to se ne može raditi. Upravo zato smo najmanje očekivali da će netko otvoriti neko drugo gradilište – kaže Lasić.
Upitan za komentar čestih i brojnih kritika na trasu asfaltiranja ‘konavoske mikroasfalt rute’, Lasić je ponovio kako nije stručnjak, no kako se i ne sjeća da je na tom predjelu bila nedavno neka nezgoda.
-Koliko znam mikroasfalt se stavlja zbog sprječavanja proklizavanja. Ja se ne sjećam da je na tom predjelu bila neka nesreća zbog proklizavanja automobila u posljednjih nekoliko godina – kaže prvi komunalac općine Konavle te nastavlja:
-Po meni je sad najveći problem činjenica da nema nikakve horizontalne signalizacije, nema bijele crte i uvečer je jako nezgodno voziti. Navodno treba proći neko vrijeme da se taj asfalt stabilizira pa se tek onda može to odradit. Vidjet ćemo, ali svakako je potpuno neprimjereno vrijeme kad se ovo radilo. Ta cesta je jedina veza s Zračnom lukom jedino da idemo preko Trebinja možda – ogorčeno se pita Lasić.
Problematično i skretanje za Cavtat
Osim ovog ‘fantomskog’ asfaltiranja Općina Konavle ima još jedan veliki problem s Hrvatskim cestama. Riječ je naravno o ulazu u Cavtat, projektu koji je godinama na čekanju, a ima riješene važeće papire.
-Mi stalno nosimo taj plan. Ishodili smo građevinsku dozvolu, ali nažalost ne nailazimo na razumijevanje kod Hrvatskih cesta za rekonstrukciju tog dijela. Mi smo radili projekt mimo brze ceste koja se planira na potezu od Debelog brijega, odnosno za početak Zračne luke do Dubrovnika. Tko zna kada će se to napraviti i što će s time biti s obzirom na cijelu situaciju – kaže Lasić.
-Nama je potrebna jedna hitna rekonstrukcija tog ulaza koji je loš. Sramota je da je takav kakav jest- kaže Lasić te na upit zašto se odugovlači s projektom kaže kako je razlog najvjerojatnije političke prirode.
-Sve ide tamo gdje je netko drugi na vlasti, a ne kao što je slučaj ovdje u Konavlima. U Istri i Rijeci se sve radi i rekonstruira, a ovdje ne može jedan obični ulaz – kaže on te dodaje kako ne krivi samo aktualnu vlast, ali ističe da je sada riješena papirologija.
-To je jedan od vitalnih problema koji moramo riješiti. Da ima volje to bi se sada lako riješilo– kaže Lasić.
Hrvatske ceste: Sve zbog sigurnosti
Zašto se pristupilo ovim radovima i na ovakav način pitali smo i Hrvatske ceste pod čijom je ingerencijom državna cesta D8, na kojoj su izvedeni radovi. Na naših sedam pitanja o tome tko je, kako i po kojem pravilniku izvodio radove dobili smo dvije rečenice odgovora.
‘U okviru pojačanog održavanja, a na temelju ugovora Hrvatskih cesta i tvrtke G.P.P. Mikić d.o.o. na dionicama na kojima je to bilo najpotrebnije, postavljena je tankoslojna presvlaka, mikroasfalt. Naime, na spomenutim dionicama bio je istrošen habajući sloj, a time smanjena i hvatljivost te su izvedeni navedeni radovi u svrhu sigurnosti sudionika u prometu’, stoji u odgovoru Hrvatskih cesta. Na naše traženje ipak nešto konkretnijeg odgovora do zaključenja broja nismo dobili odgovor.
Ono što zapravo zabrinjava oko ovog slučaja su neslužbene informacije s kojima raspolaže DuList po kojem dubrovačka ispostava Hrvatskih cesta nije imala pojam o ovim radovima. Odluka je, tvrdi naš izvor dobro upoznat s cijelim slučajem, donesena u splitskoj ispostavi po Dubrovčanima nepoznatim kriterijima.
-Javni novac čini čuda – znakovito zaključuje naš izvor.