DuList IN

Nitko ne gnječi grožđe kao Konavoka!

mirisi pusic 01

Konavle svakim danom postaju sve privlačnija i privlačnija turistička destinacija, kako za goste koji odsjedaju u Gradu, tako i za one koji ciljano idu u najjužniju hrvatsku općinu.

Konavljani svakim danom sve više shvaćaju turistički potencijal svojih autohtonih proizvoda, a kako bi ih što bolje promovirali, udruga Agroturizam Konavle organizirala je nedavno i tradicionalno 'Trganje'. O ovom simboličkom obilježavanju početka berbe grožđa, ali i o razvoju i potencijalu ruralnog turizma, ispred udruge razgovarali smo s Pericom Pušićem, tajnikom udruge Agroturizam Konavle.

Kako ste došli na ideju Trganja?

– Mi smatramo da su tradicijska baština i autohtoni poljoprivredni proizvodi neizostavni u ruralnom turizmu. Vinari koji su se posljednjih nekoliko godina okrenuli malim gospodarstvima i autohtonim sortama u tome prednjače. Mi smo htjeli na ovaj način sve to povezati i prikazati Konavle kao vinsku regiju koja ima za ponuditi vrhunski turistički proizvod.

Dobro, kako izgleda trganje grožđa po starinski?

– Htjeli smo uključiti sve tradicijske elemente, stoga su trgale sve generacije Konavoka i Konavljana, ali obučene u radne nošnje, u kojima se nekada bralo grožđe. One su ipak nešto drugačije od tradicionalne svečane nošnje, a htjeli smo i taj dio zadržati. Što se tiče alata, prezentirali smo takozvane kosurke s kojima se trgalo grožđe. Razlika je glavna što se danas poljoprivrednim nožicama grožđe zapravo bere.

Odatle i naziv?

– Tako je, a tu su neizostavne i tradicionalne konavoske košice u koje se grožđe trgalo, a onda i sepete koje su nešto većega kapaciteta kojima se iz vinograda grožđe nosilo u vinicu na preradu na tradicionalni način.

Kako to pak izgleda?

– Iz sepeta se grožđe prebacivalo u takozvane žetke, a onda bi Konavoke ulazile u njih i nogama gnječile grožđe.

POVIJESNA MALVASIJA

To su samo Konavoke radile ili?

– Da, samo Konavoke. Razlog za to je nekadašnja patrijahalna podjela poslova na muške i ženske.  Osim toga nitko ne gnječi grožđe kao Konavoke, a ljepše su ženske noge u žetku nego muške (smijeh). Nadalje, prezentirali smo i tradicionalni način dobivanja prošeka. Na tzv. jese stavlja se grožđe na sušenje, a potom se kasnije iz toga proizvodi prošek, kao slatko desertno vino. Treba napomenuti kako je upravo od sorte grožđa kojeg smo trgali u sklopu akcije na OPG Karaman, nastao prošek koji je prije nekoliko godina proglašen najboljim na svijetu.

Da, i to od jedne od najpoznatijih konavoskih sorti grožđa?

– Da, od Malvasije dubrovačke. To je naša autohtona sorta koja nema nikakve genetske veze s istarskim malvazijama. Ona datira još iz vremene drevne Dubrovačke Republike kada ju je vlastela konzumirala u posebnim prilikama, često s jagodama i skorupom od mlijeka. Zanimljivo je da su osim njih, u malvasiji mogli uživati i tadašnji osuđenici na smrt, koji su je mogli piti u sklopu svog posljednjeg obroka, to jest, posljednje želje. Njezina proizvodnja i raspolaganje je tada bilo propisana odredbama Dubrovačke Republike, a po nekim zapisima može se zaključiti da je već tada bila buteljirana. Nakon vremena Republike, za malvasiju, ali i općenito vino našeg kraja ide jedan neugodan period, jer su tada postojale posebne uredbe prema kojima je talijansko vino dolazilo na naše tržište  i bilo konkurentnije od domaćih vina. Veliku štetu su napravile dvije bolesti, peronospora i filoksera. Novi početak dubrovačke malvasije kreće u 70-tim godinama prošlog stoljeća, na čelu s agronomom Markom Anđelinićem, koji je doslovno spasio posljednje trsove malvasije i podignuo nove nasade i vinograde.

Bila je pred izumiranjem?

– Tako je. Nakon toga Domovinski rat je učinio svoje, ali 2002. u suradnji s Agronomskim fakultetom u Zagrebu i DNŽ krenuo je projekt revitalizacije malvasije. Ključnu ulogu u formiranju modernog konavoskog vinarstva je imao agronom  Niko Karaman. Danas u Konavoskom polju ima oko 50 tisuća trsova malvasije i šest vinara proizvodi vrhunska vina od te sorte. No osim nje imamo i vrhunske proizvode od primjerice Maraštine i Plavca malog, a danas su tu i neke internacionalne sorte.

HOTELI KLJUČNI

Mi to znamo, ali znaju li drugi? Kakva je reputacija konavoskih vinara danas na domaćem i vanjskom tržištu?

– Gledano s aspekta ruralnog turizma mi smo definirali kako su ključni problemi tržišta i plasmana proizvoda. S jedne strane tu je bojazan od tržišta od 500 milijuna ljudi i konkurencije, ali je bitno naglasiti kako je veliki dio vinara prihvatio novi koncept proizvodnje vina. Oni su svjesni da ne mogu konkurirati s kvantitetom, ali mogu s kvalitetom. Zato je dobar dio njih pošao na malu obiteljsku proizvodnju koja ima za rezultat vrhunska vina od pretežito autohtonih sorti. S obzirom na količinu ljudi koja dolazi u naše krajeve, odnosno dubrovačku destinaciju, pitanje je koliko oni imaju potrebe izlaziti iz lokalnog tržišta. Vinska karta se kod naših ugostitelja danas promijenila uvelike što je dosta toga promijenilo u pogledu prodaje i percepcije naših vina. Na vinarima je da se daljnjim radom nametnu i drugim faktorima, prvenstveno hotelskim kućama.

Je li to dovoljno? Je li klijentela koja dolazi kod nas ona klijentela koja pozna vrhunsko vino?

– Istina je da kod nas dolazi mali broj vrhunskih poznavatelja vina, ali tendencija je naročito kod gostiju koji konzumiraju agroturizam, ponuditi im autohtone sorte. Turizam je priča i u tom smislu je jasno da su naše autohtone sorte  posebno zanimljive turistima.

Osim vinara, u Konavlima je veliki broj drugih proizvođača autohtonih poljoprivrednih proizvoda. Koliku snagu oni imaju za razvitak dobrog ruralnog turizma u Konavlima?

– Srce agroturističke sezone u Konavlima je u proljeće i jesen, a ne u špici sezone. Mi smo jedna mikrodestinacija, ali jasno je da smo mi dio dubrovačke turističke ponude i u tom smislu je svima nama brand Dubrovnika velika šansa, a s druge strane, mi smo jedna dodatna ponuda samom Dubrovniku. Što se tiče proizvoda i poljoprivredne proizvodnje u tom smislu, postoji sve veća tendencija gostiju da konzumiraju ruralne destinacije i da konzumiraju takav oblik turizam. Nadogradnja svoje proizvodnje kroz ruralni turizam je odličan način za plasman, a naravno time se može podignuti i vrijednost proizvoda. Na isti način se uostalom u Francuskoj počeo razvijati agroturizam.

IZOSTAJE PRIČA I PREZENTACIJA

Što se tiče kvalitete, primjerice, ako razgovaramo o uljarima gdje smo mi na tržištu, s obzirom na kvalitetu proizvoda?

– Konavle, ali i ostale poljoprivrede regije našeg kraja ima neusporedivo veću kvalitetu u odnosu na plasman na tržištu. No u turizmu je najvažnija priča i prezentacija, a mi tu još uvijek zaostajemo. Kada se uspoređujemo primjerice s Istrom u tom pogledu, mi smo daleko ispod te razine, no to se može promijeniti samo kontinuiranim naporima i skretanjem pozornosti na naše proizvode i destinaciju. Neka mala događanja koja na prvu ne izgledaju prebitna, kada se kontinuirano rade, daju težinu.

Tako su i koncipirane vaše aktivnosti?

– Tako je, kroz godinu nastojimo kontinuirano raditi na razvoju i promociji ruralnog turizma, dati što je više moguće edukacija, prezentacija i ostalih aktivnosti, a kao kruna uvijek nekako dođe program Mirisa Božića. I ove godine radimo na tom programu u sklopu kojeg će biti i Festival Zelene menstre. Program će biti na tragu prošlogodišnjeg, uz neke nove smjernice. Ovaj koncept je vjerujemo odlično prihvaćen kako od turista, tako i od ljudi koji žive ovdje.

Koliko je u Konavlima razvijen ruralni turizam?

– Konavle u smislu ruralnog turizma su se započele razvijati kao izletničko odredište za goste koje borave u Gradu, ali želimo napraviti korak naprijed, odnosno formirati se i kao boravišna destinacija. Svakim danom razvija se ponuda za goste koji bi bili smješteni u Konavlima, odnosno smještajni kapaciteti. Trenutno imamo oko 250 kreveta u ruralnom dijelu, a vjerujemo da se do brojke od 700-800 kreveta, što je gotovo tri puta više, ne bi ništa narušilo, a značajno bi se popravila kvaliteta života. Često govorimo ljudima koji razmišljaju o nekim ulaganjima da upravo zato prvenstveno razmišljaju o smještaju.

Vi držite da je ruralni turizam bolji od 'ostalih', zašto?

– Ruralni turizam je zahvalni oblik ruralnog razvoja jer gotovo i nema negativnih strana. Razvija se gospodarstvo, to su poslovi u koje se uključuje cijela obitelj, čuva se okoliš, njeguje se krajobraz, zaustavlja se iseljavanje ljudi sa sela i zapravo u potpunosti mijenja percepcijua o selu.
Gosti koji dolaze na ruralni turizam su drugačiji od ostalih gostiju. Oni traže izvornost i doživljaj i oni žele interakciju s domaćinom. Turizam je priča i kao takav ga treba pričati. U pristupu gostu i uređenju interijera primjerice treba imati na umu da oni žele vidjeti kako je to izgledalo. Ruralni prostori su još uvijek prostori po mjeri čovjeka, za čovjeka, a to je ono što takvi gosti traže.
 

Pročitajte još

Skromna rođendanska torta Luke Modrića ukrala pozornost!

Dulist

Jedva je hodala, ali Tereza je došla oprostiti se od svoje voljene Gabi

Dulist

NOVI KINO TJEDAN Ljubavne krize, povijesne drame i triler Stephana Kinga

Dulist