Mi u Gornjim selima nismo sretni s autocestom – riječi su gradskog vijećnika Iva Lučića s posljednje sjednice Gradskog vijeća. Lučić je, naime, upozorio kako bi zbog projektirane trase autoceste Doli – Dubrovnik mogli nastradati Mrčevo i Ljubač. Mrčevo zbog blizine prolaska autoceste kućama, a Ljubač zbog vijadukta preko ljubačke vale. Zatražio je podršku gradonačelnika Mata Frankovića i župana Nikole Dobroslavića kako bi se trasa projektirala na zadovoljstvo svih stanovnika Gornjih sela i Grada Dubrovnika budući da se zbog isteka dozvola mora raditi novi projekt. Za DuList je napomenuo kako su svjesni da cesta mora proći i da će proći našim područjem, ali smatra kako se trasa mora promijeniti jer će stanovnicima ugroziti opstanak pa svi mogu odseliti.
Uništavamo našu prednost
S njim se slaže i predsjednik vijeća Mjesnog odbora Ljubač Luko Musladin, s kojim smo razgovarali nakon što smo iz Hrvatskih autocesta dobili potvrdu kako se neće graditi sporni vijadukt te da će Mrčevo biti zaštićeno i vizualno i od utjecaja buke s autoceste.
— Način na koji je taj vijadukt projektiran, preko kuća, je katastrofalan. Ispod njega nema života. Podatak da je izmješten mi nemamo. Nismo vjerojatno bitni da bi se nekom mjesnom odboru to javilo, ali zatražili smo sastanak sa Županijom. Međutim čekamo ga već skoro dva mjeseca. Prije 20-ak dana su nas obavijestili da su stupili u kontakt s Hrvatskim autocestama te da traže i od njih dolazak na taj sastanak. Nadam se da će doći do tog sastanka da će nas tada upoznati s projektom. Nakon što 70 godina nitko nije ništa značajno napravio za Gornja sela da bi zadržao ljude gore, osim nekakvih nužnih radova, sad kad je ta izoliranost postala jedina naša prednost, netko to želi uništiti nekakvom autocestom. Ako ćemo iskreno, to nije autocesta za Dubrovnik, to je autocesta za istok. Sav tranzit opet netko hoće uvaliti nama umjesto da ga gura negdje gore Popovim poljem… – ističe Luko Musladin koji upozorava kako ne možemo održavati ni postojeće ceste, a ide se graditi brza cesta i autocesta ljudima poviše glava.
Nećemo se bacati pod bagere, ali…
—Očigledno je da mi moramo odozgo iseliti ako će se realizirati projekt koji je nacrtan i kojega smo vidjeli na sastanku u Hrvatskim autocestama. Jer s takvim projektom gore nema života. To je tragedija. Nitko nas ništa nije pitao, a 500 metara dalje je brdo, iza njega se može napraviti autocesta koja se ne bi vidjela, mogu se kopati tuneli s današnjom tehnikom i s današnjim strojevima, u čemu je problem? Ali očigledno nikoga nije briga – naglašava za DuList Musladin.
Pitali smo je li im prihvatljiva trasa bez vijadukta preko ljubačke vale, s produljenim tunelom.
—Ako su oni umjesto vijadukta stavili tunel kroz brdo pa nećemo vidjeti sav taj promet i neće nam smetati, to je u redu što se tiče Ljupča, ali je pitanje što je s drugim selima. Ne govorim samo u ime Ljupča ili u svoje osobno ime nego u ime Gornjih sela. Moramo vidjeti projekt. Mi nismo protiv, nećemo se bacati pod bagere. Ako je to potrebno, radit ćemo to radi budućnosti naše djece, ali nećemo dozvoliti da nas netko zatrpa dole – ističe naš sugovornik.
Ne treba zaboraviti kako se u posljednje vrijeme u Gornjim selima razvija ruralni turizam, a sam Luko Musladin i dosad je naglašavao kako je upravo izoliranost velika prednost ovog kraja.
Osim toga, i sam gradonačelnik Mato Franković često ističe kako bi se upravo na području Gornjih sela grad trebao širiti.
—Gornja sela mjesto su za novi život gdje se naš grad može širiti. (…) Gornja će sela dobiti potpuno novu perspektivu i prostor za turistički razvoj i širenje grada – naglasio je gradonačelnik prije tri godine.
Nitko nas ništa nije pitao!
Na razvoj ruralnog turizma osvrnuo se i naš sugovornik.
—Zašto se počeo razvijati ruralni turizam? Zbog te izoliranosti. Mi smo sad rezervat, mi smo ono što ljudi žele, što turisti žele vidjeti. Ne žele vidjeti gradsku gužvu, ne žele vidjeti milijune auta ni sjedati u autobusu dva i pol sata od Gruža do Pila. Žele čuti cvrkut ptica, zelenilo, vidjeti posađenu pomadoru. Svugdje u svijetu je to trend i svi se tome okreću, samo mi pokušavamo to uništiti. Zašto se netko ne bi spustio s visine i došao među nas male ljude i pitao nas: Ljudi što vi mislite, vi ipak tu živite. Nitko nas ništa pitao nije! Nitko ništa! A mi tu živimo i valjda možemo reći dvije riječi – dodaje Musladin.
Vratili smo se još jednom na traženi sastanak sa županom.
— Očekujemo taj sastanak koji je nama od životne važnosti. Mi ne želimo to zaustaviti iz nekog osobnog interesa. Naš osobni interes je ostati živjeti gore, a s ovim prvim projektom to ne bi bilo moguće.
Mi smo na tim stijenama rođeni, na tim stijenama smo branili, na tim stijenama ćemo opet braniti ako bude trebalo, samo više ne znamo od koga da se branimo – rekao je te napomenuo kako u Ljupču, selu sa 75 stanovnika danas ima šesnaestero djece.
—Treba li to uništiti? – pita se.
—Jedino što se nije devastiralo, a ako jest onda je to u nekoj minimalnoj mjeri, to su Gornja sela. Pogledajte što se dogodilo sa Zatonom, što se događa s Orašcem. To je zgrada na zgradu, kuća na kuću. Sve što je bilo lijepo smo izgubili. Sad i ovo što je ostalo treba zatrti. Kao da bismo svi trebali negdje odseliti. Gdje? – navodi te dodaje kako nam trebaju ceste, ali planski napravljene.
Protiv prolaska autoceste uskim koridorom na potezu od Dola do Dubrovnika je i županijski vijećnik stranke Srđ je Grad Marko Giljača.
Giljača: Da brzoj cesti, ne autocesti
—Mi se od početka zalažemo da do Dubrovnika treba doći brza cesta, a ne autocesta jer ona svojim profilom zauzima previše na ovom ionako uskom području. Jasno je stoga da bi od Dola pa dalje do grada i do Čilipa trebala biti brza cesta. Sve ostalo mislim da je ponovno predizborna priča. Čak mislim da je to dio standardne HDZ-ove priče kada pričaju o autocesti, onda će jednog dana za 5, 7, 10 godina napraviti brzu cestu. A ovo je sad folklor – ističe Giljača. Smatra kako bismo s brzom cestom riješili sve potrebe ovog područja, dok ćemo s autocestom dobiti samo narušavanje krajolika, jače usijecanje u teren i veće rane vidljive u terenu.
— Razvoj je potreban. Treba nam brza cesta, ali ne autocesta – zaključuje.
AKO SU ZAHTJEVI OPRAVDANI
Podrška lokalne politike
Na sjednici Gradskog vijeća gradonačelnik Mato Franković, odgovarajući na pitanje Iva Lučića rekao je kako će podržati zahtjeve stanovnika Gornjih sela ako su opravdani i realno izvedivi. Isto će, dodao je, napraviti i župan.
PITALI SMO
HAC o trasi preko Gornjih sela
Hrvatske autoceste smo pitali jesu li zahtjevi stanovnika Gornjih sela opravdani i tehnički izvedivi (ako da, na koji način), kao i hoće li se kod projektiranja uzeti u obzir njihova traženja.
—U području naselja Mrčevo trasa autoceste Doli Osojnik položena je prema prostornom planu Dubrovačko-neretvanske županije. Trasa je vođena do km cca 18+900 u usjeku, na udaljenosti 170 m od najbližih kuća, pa je time naselje Mrčevo zaštićeno vizualno te od utjecaja buke s autoceste. Od km 18+900 trasa izlazi iz usjeka udaljujući se od naselja, pa je na tom dijelu mjerama zaštite predviđeno smanjenje emisije buke izgradnjom zida za zaštitu od buke.
U području Ljubača, izvršena je korekcija trase autoceste udaljavajući se od naselja – produljen je tunel Spasovo brdo čime je ukinut vijadukt Špikula preko ljubačke vale. Iako će doći do produljenja tunela, doći će do manjeg povećanja investicije obzirom da se neće izvoditi vijadukt, nema otkupa zemljišta, zidova za zaštitu od buke – odgovorili su na upit DuLista iz Hrvatskih autocesta.
Iz tiskanog izdanja od 21. lipnja 2023.