Nikola Grmoja kandidat je Mosta nezavisnih lista u drugom krugu izbora za župana dubrovačko-neretvanskog. Iako u utrku ulazi na drugom mjestu po broju osvojenih glasova, uvjeren je u svoju pobjedu. Zašto, otkrio je u razgovoru za DuList.
Kako komentirate rezultate prvog kruga izbora?
Most se objektivno može ponositi rezultatima ostvarenim nakon prvog kruga izbora. U Županijskoj skupštini smo u prošlom sazivu imali 4 vijećnika. Sada ih imamo 11. Župan Dobroslavić do mene i moga tima u Županiji nije imao nikakvu konkurenciju. Nije računao na potporu koju sam dobio od građana i u tome smislu ovo je veliki uspjeh za Most i mene. Aktualni župan očekivao je pobjedu već u prvom krugu što se, međutim, nije dogodilo. HDZ-ov kandidat u Smokvici pretrpio je poraz, slična situacija je i u Općinskom vijeću. Blato – utvrda HDZ-a i rodno mjesto glavnog županijskog operativca HDZ-a Branka Bačića ne stoji tako dobro. Nezavisna lista odnijela je veliki broj glasova i mandata u Općinskom vijeću, a razlika između nezavisnog kandidata za načelnika i kandidatkinje HDZ-a za načelnicu vrlo je mala – 2 posto. U Orebiću, Župi dubrovačkoj i Konavlima smo postigli izvrstan rezultat, a posebno nas veseli veliki broj glasova koji su nam poklonili građani Dubrovnika. Sigurni smo u pobjedu u Metkoviću i ponosni na svoj rezultat koji HDZ nije uspio nadmašiti unatoč intenzivnom višednevnom radu na terenu u Hrvatskoj i izvan njezinih granica. Osim toga, birači su zasićeni salonskim političarima koji ništa konkretno ne čine i nemaju rezultate. Vjerujem da je to moja najveća prednost u odnosu na aktualnog župana, jer ću ja uistinu biti snažan glas hrvatskoga juga. Nisam ovisan o stranačkom šefu kao moj konkurenti jedini uistinu mogu raditi u interesu mojih građana.
U Metkoviću je tijesna situacija, Gradsko vijeće Vam je tako reći pobjeglo, ipak očekujete pobjedu?
Ne slažem se da nam je Gradsko vijeće u Metkoviću pobjeglo niti da je HDZ niti u kojem slučaju pobjednik u Gradskom vijeću. Naš rezultat je izjednačen. Imamo po 7 vijećnika, a formiranje većine ovisit će isključivo o ustupcima koji će se dati presudnim glasovima, a na uštrb građana Metkovića. U tome nećemo sudjelovati. Nažalost, u Metković je uperena sva artiljerija HDZ-a, pa i do toga da se dovode birači koji toliko malo poznaju naš grad da satima lutaju i traže biračko mjesto na kojem bi trebali glasovati što je ispod svake razine. Dalibor Milan i Stipo Gabrić Jambo su tek sada otkrili svoje karte i pokazali da surađuju cijelo vrijeme. Sramotno je da osoba poput Jambe, koja je nanijela toliku štetu građanima i gradu, uopće igra neku ulogu u političkom životu Metkovića, ali i da se župan Dobroslavić oslanja na takvu osobu kako bi imao većinu u Županijskoj skupštini.
Je li rezultat Mosta u prvom krugu kazna za previranja na nacionalnoj razini?
Ne znam o kakvoj kazni ovdje govorimo, pogotovo što za bilo kakva previranja na nacionalnoj razini, ako se tako može nazvati ovo što se događa, odgovornost ne snosi Most nego HDZ. Most ne sudjeluje u donošenju odluka na državnoj razini. To je sada odgovornost HDZ-a, koji bi se trebali sasvim uspješno nositi ako imaju većinsku potporu u Hrvatskom saboru kao što premijer Andrej Plenković stalno tvrdi. Most je ostvario izvrsne rezultate na ovim lokalnim razinama, od Slavonije, Istre pa sve do Dalmacije i Dubrovnika. Ako je netko trebao još neki dokaz da je Most čvrsta treća opcija u zemlji, sada ga ima. Vrijeme će pokazati da je Most nesalomljiv, nepotkupljiv i da se vodi isključivo interesima građana, ne osobnim. Birači su to itekako prepoznali i s ponosom mogu reći da smo jedina politička opcija u Hrvatskoj s kredibilitetom i istinskom voljom za poboljšanje životnog standarda na svim razinama za sve naše građane. I ovom prigodom zahvaljujem svima koji su nam poklonili povjerenje.
Župana Dobroslavića često prozivate da nije ništa napravio, koja bi bila Vaša tri konkretna poteza ako preuzmete Županiju?
Službenu kandidaturu za župana Dubrovačko-neretvanske županije objavio sam na Srđu kada sam sa svojim suradnicima najavio da će moja prva odluka upravo biti smanjenje obuhvata projekta golfa na Srđu. Ne ovisim o blagoslovu različitih interesnih skupina ili predsjednika svoje stranke. Razvoj Dubrovnika mora se temeljiti na poštivanju odluka institucija RH. Župan Dobroslavić za sebe često voli reći da ima miran mandat bez afera i potresa te da je legalist. Zar se osoba koja ne poštuje sudsku odluku može nazvati legalistom? Troškovi županovog ureda su preveliki i nužno je njihovo smanjenje u onom dijelu koji se odnos ina turističke obilaske europskih destinacija na koje je župan Dobroslavić navikao. Smanjenjem troškova osigurat ćemo besplatne udžbenike djeci u školama diljem Županije. Takvi potezi trebali su se povući puno ranije. Problema je zaista mnogo, a svi imaju zajednički uzrok – nedovoljnu aktivnost župana. Među mojim prvim potezima bit će osiguravanje primjerene zdravstvene zaštite, posebno liječnika specijalista u ruralnim područjima i na otocima Dubrovačko-neretvanske županije. Ono što možemo odmah učiniti za prijeko potrebne liječnike specijaliste jest subvencionirati njihov smještaj.
Na koji način biste se postavili prema problemu zbrinjavanja otpada na predjelu županije?
Nažalost, Centar za gospodarenje otpadom Lučino razdolje projekt je koji aktualna županijska uprava nije bila u stanju realizirati proteklih osam godina. Odlagalište otpada na Grabovici i dalje dovodi u pitanje opskrbu Dubrovnika pitkom vodom. Župan Dobroslavić uporan je u guranju loših projekata, a CGO je jedan od njih jer je neminovna činjenica da će se dio krutog otpada ipak morati odlagati i na krškom području Dubrovačko-neretvanske županije, zbog čega je nužno rješenje ovog problema uključiti i lokalnu zajednicu. Nije moguće jednostavno ignorirati ono što stanovnici Dubrovačkog primorja uporno tvrde, da će odlagalište otpada na ovoj lokaciji ugroziti Malostonski zaljev. Isto potvrđuje i ugledni znanstvenik dr. sc. Ivo Lučić. Revizija projekta je potrebna, a korištenje najnovijih tehnologija u zbrinjavanju otpada nužnost. Osim toga, za vrijeme osmogodišnje neaktivnosti župana Dobroslavića barem su stanovnici Županije trebali biti educirani o nužnosti razvrstavanja otpada, što su mnoge europske zemlje učinile davno prije. Problem Centra za gospodarenje otpadom zahtjeva ozbiljniji i stručniji pristup.
Terminal u Gružu i dalje je aktivna tema. Na koji način biste pristupili tom projektu s aspekta Županije?
Terminal u Gružu pravi je primjer koliko je nužna kvalitetnija suradnja grada i županije. HDZ-ova i prije njih SDP-ova vlast krive su jer je projekt izgradnje terminala u Gružu postao pravno pitanje s vrlo neizvjesnim epilogom. Nažalost, postoji osnovana sumnja da su htjeli namjestiti natječaj i tako pogodovati francusko-turskom konzorciju da dobije ugovor o koncesiji za izgradnju terminala za brodove na kružnim putovanjima. Time su potpuno zanemarili UNESCO-ov status koji Dubrovnik ima i njihove naputke o maksimalnim vršnim kapacitetima. Naš stav je da taj terminal mora biti u vlasništvu Grada Dubrovnika, zašto postoje i kapaciteti i sredstva.
Tko god je župan nad glavom mu visi problem dugova u OB Dubrovnik. Što tu napraviti?
Dugovanja Opće bolnice Dubrovnik kao i većine hrvatskih bolnica nisu nešto što Županija ili župan ne mogu riješiti. Problem je to koji se akumulira više od 20 godina. Nužno je ostvariti snažni dijalog s nacionalnom razinom vlasti. Država je to pokušala riješiti kada je bolnice stavila pod svoju nadležnost i nije bilo uspješno. Mi smo u boljem položaju jer naša bolnica može povećati prihode prvenstveno pružanjem usluga u turizmu i razvijanjem zdravstvenog turizma. Tu dio odgovornosti snosi župan Dobroslavić jer postavlja isključivo politički podobne kadrove koji nisu sposobni predložiti i provoditi promjene. Jedino čim se bave je kadrovska politika, i to loša. Smatram da se po tome pitanju može puno toga učiniti.
Jeste li za povrat institucija u Dubrovnik, kada i kako?
Dubrovnik je središte Dubrovačko-neretvanske županije i ono kao takvo mora sve usluge građanima učiniti dostupnima, to je najvažnije pitanje. Ako središte i fizički može biti u Dubrovniku tim bolje, jer sam kao povjesničar i sam svjestan da to nosi i svojevrsnu tradiciju Grada. Zalagat ću se, kao što je to uostalom Most i radio dok je bio dio Vlade, da građani obave sve administrativne poslove čim prije, zbog čega smo i pokrenuli projekt digitalizacije, u koji može biti uključena cijela županija. To se odnosi na dostupnost usluga, pogotovo našim građanima s otoka i ruralnih područja. Javni servisi moraju biti svima dostupni.
Zašto Most nema ustrojenu podružnicu u Dubrovniku?
Tijekom ove kampanje okupili smo uistinu genijalnu ekipu u Dubrovniku,predvođenu mojim kandidatom za zamjenika, rođenim Dubrovčaninom, Matom Tomljanovićem, kao i poznatim Mostovim zastupnikom, Marom Kristićem. Fokus nam je bio na programu i ključnim problemima Grada i županije,a htjeli smo i ovim izborima napraviti svojevrsnu anketu o opravdanosti ustroja dubrovačke podružnice. Nakon zaista dobrog rezultata odlučili smo osnovati i službene podružnice u Dubrovniku. To je svakako prva stvar koju ćemo napraviti odmah nakon izbora.
Nedavno ste kritizirali aktualnu vlast za nejednaku brigu za sve dijelove županije? Na koji način bi vi to premostili?
Nažalost, upravo ta nejednaka briga za sve dijelove županije ostat će nešto po čemu će posebno pamtiti aktualnog župana. Prostor čitave Dubrovačko-neretvanske županije iznimno je vrijedan i potrebno ga je učiniti održivim, i u službi gospodarskog razvoja i u službi zaštite vrijedne kulturne i prirodne baštine. Prvenstveno je potrebno bolje prometno povezati sve dijelove županije, ali i ravnomjerno poticati ključne gospodarske grane kao što su turizam i poljoprivreda. Što se prometa tiče, to se prvenstveno odnosi na izgradnju Pelješkog mosta i pristupnih cesta, brze ceste preko Pelješca, rješenje novog trajektnog pristaništa u Orebiću te trajektnog pristaništa Polačište kao sastavnog dijela Korčule. Ovdje su izuzetno važne poslovne zone kojih je 8 na području županije i za koje bi trebale služiti razvoju gospodarstva, prvenstveno malog i srednjeg poduzetništva. Župan Dobroslavić i tu apsolutno ništa nije učinio. Imamo tridesetak poduzetnika u tim zonama s nekoliko stotina zaposlenih. U Županiji koja nudi mogućnosti kao što je naša to je smiješno. Cijela županija bori se s nekim problemima koji su nedopustivi za 21.stoljeće, kao što su vodoopskrba, odvodnja i sanitarna zaštita izvorišta pitke vode. Ti problemi mogu se vrlo efikasno riješiti povlačenjem sredstava iz fondova Europske unije, na čemu ćemo predano raditi planski i sukladno potrebama pojedinih područja i isključivo u suradnji s jedinicama lokalne samouprave, a ne kao do sada temeljem nestručne procjene iz Županije.
Koje mjere biste uveli za otočane?
Treba početi razgovarati o povezivanju Korčule i Pelješca. Počet ćemo s projektom mosta Viganj – Kneže. Glavni problem naših otoka jest prometna nepovezanost, za što smo ponudili niz rješenja – od izgradnje manjih zračnih luka na otocima, rekonstrukcije županijske ceste Ubli – Pasadur na Lastovu, uspostavljanje pojačanih trajektnih i brodskih linija tijekom ljetnih mjeseci i slično. Također, naši otočani znatno su zakinuti po pitanju obrazovanja i u tu svrhu cilj nam je subvencioniranjem osigurati potpuno besplatan prijevoz učenika i to na području cijele županije te posebno stipendirati studente s otoka. Želimo obrazovane mlade ljude vratiti u njihova rodna mjesta i omogućiti im kvalitetne uvjete za rad. Također,u planu nam je za otočane ponuditi subvencije za prijevoz do Zagreba autocestom i avionom.
PROMO