Donedavno je prevladavao dojam da kotarevi nisu postojali. U kotaru Lapad, moji suradnici na koje sam oslonjen u kotarskom vijeću i ja kao predsjednik pokazali smo da mjesna samouprava ima svoju svrhu. Nema ona neke velike ovlasti, gotovo pa da su joj nikakve, ali veća je njezina uloga ona gdje služi kao kanal između građana kotara i gradske uprave. Ljudi su to osjetili, kontaktiraju nas za ona pitanja koja se tiču njihovog svakodnevnog života. Radi se uglavnom o radovima manje vrijednosti, ali važno je da Lapađani znaju da imaju nekoga u vlasti na koga se mogu osloniti kad ‘zaškripi’ – ističe predsjednik Gradskog kotara Lapad Nikola Babić s kojim smo porazgovarali o ‘gorućim’ problemima, aktualnim projektima te budućim planovima.
Svaki je gradski kotar po nečemu specifičan pa tako ima i raznolike probleme. Što građani, ali i Vi kao predsjednik, doživljavate kao najveću problematiku Lapada?
Problemi su doista različiti. Građani često iskazuju potrebu za uređenjem manjih ulica koje nisu prohodne za motorna vozila nego imaju skaline. Iznimno je u Lapadu velik i problem prometa, a posebice u turističkoj sezoni. Najveći izazov nakon toga je parking, ne samo u gradskom kotaru Lapad, već i u cijelom gradu, ali kod nas je najizraženiji.
S parkingom se na kraj pokušava izaći na području cijelog grada. Što se konkretno može u Lapadu napraviti po tom pitanju?
Već radimo na tome, u kontaktu sa stanovnicima ciljamo na konkretna mjesta kako bismo mogli iznaći rješenje. U Ulici Josipa Pupačića stanari dva donja ‘Mercedesova’ nebodera obratili su nam se za rješavanje njihovog problema s parkingom i postupak je u tijeku. Nadam se pozitivnom ishodu. To je jedan od svježih primjera. Na području između Dalmatinske ulice i Ulice kralja Tomislava bila su neriješena imovinskopravna pitanja u odnosu na zgrade i zemljište koje zgradama pripada. U postupku smo parcelacije i pristupit ćemo izgradnji parking mjesta. Tražimo svakako i sami rješenje na drugim lokacijama. Pripremili smo neformalni projekt koji ćemo formalizirati na sljedećoj sjednici vijeća gradskog kotara i time planiramo napraviti dodatna parking mjesta. Provjeravamo gdje je Grad upisan kao vlasnik kako bismo tome mogli pristupiti konkretnije.
Koliko je zahtjeva građana do sada realizirano i što Lapađani najviše traže?
Najsvježiji je primjer uređenja parka na sjecištu Ulice kneza Domagoja, Dalmatinske i Miljenka Bratoša. Radi se o manjem zahvatu stanara i to smo im napravili. Tu je svakako i autobusno stajalište na početku Ulice od Batale i u Ulici žrtava s Dakse. Protokolirali smo u ovoj godini dvadesetak konkretnih predmeta koje su nam građani uputili. Djelujemo također i kroz Plan rada. Uredili smo dio ulice do ulaza na igralište u OŠ Lapad i čak smo ga produžili. Postavili smo i rukohvate na dodirnom dijelu Ulice od sv. Mihajla i Ulice od Batale. Sitni su to radovi, ali stanovnicima puno znače. Kroz suradnju s upravnim odjelima Grada asfaltirali smo Dalmatinsku ulicu. Bili smo sve vrijeme na terenu i pokušavali svakom stanovniku izaći u susret. Mnogo toga je u ulicama prilikom gradnje pogrešno napravljeno i ne može se riješiti preko noći. Uređeno je i skretanje za Mostarsku ulicu, rasvjeta na šetalištu od Orsana do Uvale Lapad, a početkom travnja dotjerali smo i raslinje u našem kotaru.
Koje ste sve projekte obuhvatili Planom rada kotara Lapad?
Najviše toga ipak ostvarujemo u suradnji s gradskom upravom, a u Plan rada uključeni su samo manji, tehnički projekti. Asfaltiranje ulica proveli smo u suradnji s upravnim odjelima grada. Napokon je postavljena nova ograda na šetnici Nika i Meda Pucića. Još ćemo uređivati ovo šetalište, a čekaju nas i veći projekti uređenja Ulice Vatroslava Lisinskog te kardinala Stepinca gdje će se raditi na odvodnji. Vršimo određeni pritisak na gradsku upravu i na gradonačelnika, s kojima odlično surađujemo i izlaze nam ususret s našim željama, što i nije uvijek moguće. Kroz Plan rada želimo pokrenuti i određene zabavne manifestacije pa ćemo 15. lipnja imati besplatan koncert Klape Rišpet za stanovnike Lapada, ali i Grada. Poslije ljeta pristupit ćemo izgradnji dječjeg igrališta na Glavici Babina Kuka, što nam je vrlo značajno.
Jesu li stanovnici Lapada uvijek spremni na suradnju s predstavnicima kotara ili se katkad pojavljuju i poteškoće u komunikaciji?
Nije uvijek ni lako djelovati, a nije ni popularno biti predsjednik gradskog kotara. Primjerice, trenutno pokušavamo oformiti civilnu zaštitu za kotar Lapad. Stanovnici, naravno, uvijek nešto trebaju, ali opet, kada nama nešto treba i, na primjer, želimo formirati ovu jedinicu, odgovaraju redovito ‘nemojte mene’. Nedostaje aktivnosti, postalo je nepopularno biti društveno aktivan. Svatko se povukao u sebe. Počeli smo odnedavno prakticirati zbor građana. Sazovemo stanovnike i razgovaramo te se družimo. Primijetili smo kada smo bili na terenu zbog izvođenja radova u Dalmatinskoj ulici da se stanovnici gotovo ne poznaju niti previše komuniciraju. Ipak, kotar je mjesto susreta, dopiremo do njih, kako ja tako i vijećnici u našem vijeću, a dosta mi savjetima pomaže i vijećnik Zlatko Begušić pa i u odnosima s gradskom upravom.
Istaknuli ste da funkcija predsjednika gradskog kotara nije popularna. Zbog čega tako mislite?
Doista nije popularno biti na ovoj funkciji, malo tko bi na njoj htio biti. Treba dobro zasukati rukave. Puno je toga loše postavljeno i treba ispraviti krivu rijeku. Nekada puno toga i ne napravimo, ali saslušamo ljude. Ne znam koliko ću još izdržati ovaj tempo. Neki su na mene i ljuti, primjerice, trebalo se nešto napraviti u ulici jer im voda ulazi u dvorište, a oni su tako prije 20 godina izgradili da je nemoguće riješiti i ljute se te kažu ‘nije mi napravio’. Ipak, odlučio sam biti kandidat za ovu poziciju jer volim ovu domovinu i Grad. Dubrovnik mi je dao mnogo lijepih stvari, moja je mama odavde.
Iz Grada su za vikend obavijestili kako su dobili prvu građevinsku dozvolu za rekonstrukciju Lapadske obale. Hoće li time napokon biti rješenja ‘najbolnija’ točka Lapada?
Problem je svakako ovog kotara promet, moramo imati drugi izlaz iz Lapada. Ovo što smo do sada napravili s regulacijom po Lapadskoj obali stišalo je vatru, ali nije riješilo problem. On će konačno biti riješen uređenjem Lapadske obale.
Ulica kralja Tomislava gubi svoje prepoznatljive borove. Vrtlar je u siječnju za DuList najavio kako je u pripremi projekt njihove revitalizacije. Jesu li poznati konkretni koraci?
Kroz naš Plan rada za ovu godinu unijeli smo promjenu vegetacije. Nadam se da će se kroz dvije godine pristupiti većim radovima na revizalizaciji borova i cjelokupne vegetacije.
Na Glavici Babina Kuka grade se luksuzne vile, a građani negoduju kako je cijela vizura tog dijela narušena. Kako to komentirate? Postoji li bojazan da bi Lapad mogao u budućnosti biti veliko gradilište?
Vrlo je to nezahvalno komentirati. Sve je to u nadležnosti gradske uprave. Ne interesiraju me privatni investitori nego mi je stalo do toga da prostorno-planska dokumantacija ostane takva da domaćem čovjeku koji ovdje živi sa svojom obitelji i posjeduje stambeni objekt omogući izgradnju kako bi svojoj djeci priskrbio i potaknuo ih da u budućnosti ostanu živjeti u Gradu. Na to je usmjereno djelovanje gradskog kotara. U našem timu nema nekih šminkera. Nije se toliko ni komentirao rezultat HDZ-a u Lapadu. On je bio povijesni s obzirom na broj glasova koji smo osvojili, a koji se rijetko viđa i na gradskim izborima. Ljudi su osjetili da postoji netko kome se mogu obratiti i na koga se mogu osloniti.