Turistička i ugostiteljska škola u Dubrovniku od ove godine osnovnoškolcima nudi upis u novi smjer – ‘Kuharski tehničar’ / ‘Kuharska tehničarka’. Riječ je o četverogodišnjem obrazovnom programu koji je uspostavljen kroz projekt ‘Uspostave regionalnog centra u turizmu i ugostiteljstvu’, čiji je nositelj upravo Turistička i ugostiteljska škola.
U pripremi i stvaranju novog nastavnog programa od samog je početka sudjelovala nastavnica ekonomske grupe predmeta u TUŠ-u Amela Obad. Naime, ona je, među ostalim, koordinatorica tima za izradu dokumenta ‘Kurikul za kuharskog tehničara’. S timom se upustila u stvaranje prvog takvog obrazovnog programa u Hrvatskoj. Od nove školske godine ulazi u eksperimentalnu provedbu, i to jedino u dubrovačkoj Turističkoj i ugostiteljskoj školi – prema novom modelu modularne nastave. Ako bude u potpunosti prihvaćen, četverogodišnji program za smjer kuharskog tehničara u budućnosti bi mogle provoditi sve škole u Hrvatskoj.
Upisi su krenuli u proteklu srijedu. Zasad je zainteresirano 19 učenika za novi smjer ‘Kuharski tehničar’, a kvota je 22.
Inovativne tehnike, nutricionizam…
Prvi korak u stvaranju programa bio je istraživanje tržišta i trendova kako u Dubrovačko-neretvanskoj županiji, tako u Hrvatskoj, ali i u drugim zemljama Europske unije. Isto tako, Obad naglašava i kako su sami učenici Turističke i ugostiteljske škole izražavali sve veću zainteresiranost za još jednu godinu obrazovanja u kuharskom smjeru.
— Zaključak koji je nastao na temelju tog istraživanja bio je da moramo proširiti program koji već postoji za kuhare, kao i ‘produbiti’ znanje u osnovama kuharstva kroz novi kurikul. Također, shvatili smo kako im je potrebno povećati kompetencije po pitanju komunikacijskih i prezentacijskih vještina, inovativnih tehnika, poznavanja autohtonih proizvoda, nutricionizma te engleskog jezika. U četvrtoj godini će raditi više na svojoj kreativnosti, što se i traži od kuhara – rekla je. Sve bi im to, kako kaže, trebalo pomoći u bržem pronalasku posla na tržištu.
— S druge strane, mladima smo omogućili horizontalnu i vertikalnu prohodnost u obrazovanju. Nakon četiri godine će moći pisati državnu maturu te potom upisati fakultet. Dakle, riječ je o programu koji ide u korist osnovnoškolaca koji biraju svoje buduće zanimanje te privrede koja traži poboljšanje programa. Nadamo se da ćemo na ovaj način doprinijeti stvaranju još više ‘Michelinovih’ kuhara, ali i kuhara koji održavaju tradiciju, opet možda kroz neku modernu prezentaciju – istaknula je.
Modularna nastava
Stvaranje novog programa trajalo je godinu i pol dana. Izradi kurikula prethodila je izrada dokumenata ‘Standard zanimanja’ i ‘Standard kvalifikacija’.
— Uložili smo puno truda i vremena jer se radi o novom načinu izvedbe nastave, odnosno o modularnoj nastavi. Posebnu zahvalu moram uputiti Moniki Belle, višoj stručnoj savjetnici za turizam i ugostiteljstvo u Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, koja je pružala nesebičnu podršku u izradi svih dokumenata. Jer, bilo je dosta nepoznanica i smjernice nisu bile gotove. Ulazili smo u nešto novo što dosad nitko nije radio – kazala je. Kao što smo i naveli, program u ovoj godini ulazi u eksperimentalnu fazu.
— Riječ je o nečemu što se prvi put provodi. Tijekom eksperimentalne izvedbe ćemo voditi evidenciju te kasnije ustanoviti što smo dobro radili, a što ne. Rok za reviziju, odnosno datum do kojeg bi se trebalo ustanoviti što treba popraviti je pet do šest godina – naglasila je. Novi četverogodišnji program izvodit će se prema modelu modularne nastave koji je trenutno ‘u slaganju’ i predstavlja im najveći izazov.
— Sat i dalje traje 45 minuta. No, ne radi se više o predmetima, već o modulima. Unutar svakog modula nalazi se jedan ili više skupova ishoda učenja. Opet, svaki taj skup ima svoje ishode učenja. Kako će se do toga doći i napraviti, odnosno koji će se pristup upotrijebiti, to je na nastavniku. Nastavnici sada imaju veću slobodu nego prije po pitanju kreiranja nastave. Nema ‘kalupa’. Također, jedan modul se ne mora izvoditi cijelu godinu, već, primjerice, samo dva mjeseca. U isto vrijeme izvodi se više modula. Jedan modul, ovisno o sadržaju i kurikulu ustanove, može izvoditi jedan ili više nastavnika. Upravo se kroz modularnu nastavu jako ističe suradnja između nastavnika. Svaka škola ima mogućnost sastaviti godišnji raspored modula kako misli da je najbolje. Mislim da je upravo izrada rasporeda najveći izazov za sve škole i nastavnike – zaključila je Obad.
RADNA SKUPINA ZA IZRADU KURIKULA
Tko je sudjelovao u projektu?
Uz nastavnicu ekonomske grupe predmeta i koordinatoricu Amelu Obad, među članovima radne skupine za izradu kurikula Kuharski tehničar / Kuharska tehničarka bilo je još devet nastavnika TUŠ-a. To je nastavnik ekonomske grupe predmeta Nikša Grabovac, stručni suradnik psiholog Maris Kutanjac, nastavnik poznavanja robe i prehrane Mario Kulušić, nastavnica ugostiteljskog posluživanja Ljiljana Prce, nastavnica kuharstva i slastičarstva Biljana Vučković, nastavnica kuharstva i slastičarstva Petkana Sindik, nastavnica kuharstva i slastičarstva Petra Brajković, nastavnik kuharstva Mijo Marušić te nastavnik kuharstva Tonći Vuleša. Nastavnici iz partnerskih škola koji su sudjelovali u projektu su nastavnik kuharstva iz Srednje škole Petra Šegedina (Korčula) Ante Skokandić, nastavnica kuharstva iz Srednje škole fra Andrije Kačića Miošića (Ploče) Maja Štrbić te nastavnik ugostiteljskog posluživanja iz Srednje škole Metković Rade Nikoletić. Pomoć u izradi projekta pružali su nastavnik kuharstva i nastavnik iz Regionalnog centra kompetentnosti u Splitu Ante Papić, vanjski suradnik i nastavnik kuharstva i ugostiteljskog posluživanja iz Srednje strukovne škole Blaž Jurjev Trogiranin iz Trogira Mario Pavić, metodologinja za izradu Standarda zanimanja, Standarda kvalifikacije i Kurikula dr. sc. Višnja Perin, pomoćnica ravnatelja za razvoj strukovnog obrazovanja Vesna Anđelić i viša savjetnica za turizam i ugostiteljstvo Agenciji za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih Monika Belle.
SUDJELOVANJE U NATJECANJIMA
Izuzetno iskustvo
Nastavnica Amela Obad se voli uključiti u nove i zanimljive projekte, ali i – natjecanja. S učenicima je ostvarivala izuzetne uspjehe kroz razna natjecanja, a neka od njih su ‘EuroSkills’ i ‘WorldSkills’. Isto tako, od samih je početaka članica organizacijskog tima u strukovnom natjecanju ‘WorldSkills Croatia’. Predsjednica je prosudbenog povjerenstva discipline Poslovanje recepcije hotela. Za nju, ali i za učenike, to predstavlja izuzetno iskustvo, kao i mogućnost za usavršavanje u struci.