Kritička retrospektiva slikarice koju često opisuju kao osobu ispred svoga i našega vremena, Naste Rojc otvorena je u srijedu navečer u Umjetničkoj galeriji Dubrovnik, a ostaje otvorena do 5. travnja ove godine, te se može posjetiti svaki dan osim ponedjeljka od 10 do 16 sati.
Autor projekta je Umjetnički paviljon iz Zagreba koji je ovom izložbom između ostaloga želio pokazati nepravedno zapostavljen opus autorice bogatog izričaja, što je i rečeno na otvaranju same izložbe.
Brojni su motivi zastupljeni na izložbi, autorice poznate po portretima, autoportretima kojima šokira ondašnju javnost, slikama simbolističkih i fantazmagoričnih tema, motiva mrtve prirode, ali i upečatljivim pejzažima među kojima se našli i motivi Dubrovnika i Lokruma, također prisutni na ovoj izložbi.
Ravnateljica Umjetničkog paviljona u Zagrebu Jasminka Poklečki Stošić, kao autorica i kustosica izložbe naglasila je na otvaranju izložbe kako se velika kritička retrospektiva ‘rodila’ ponajprije kroz potragu i skupljanje djela iz većinom privatnih zbirki, te iz bogate zbirke dr.sc. Josipa Kovačića. Tu si također i djela iz hrvatskih muzeja, uz pomoć se zatvorio krug stvaranja autorice, kroz razne faze, razne teme, motive i tehnike.
– Stvaralaštvo Naste Rojc dokaz je kako se umjetnost ne smije dijeliti na mušku i žensku, već se mora sagledavati ukupno – kazala je Poklečki Stošić, ističući kako je Nasta Rojc za svoje doba bila izrazito progresivna i seksulano otvorena osoba koja nije skrivala svoju homoseksualnost.
Ravnateljica Umjetničke galerije Dubrovnik Vesna Delić Gozze provela je posjetitelje je bogat i zanimljiv život autorice, te istaknula i kako će se uskoro realizirati novi projekt UGD i Umjetničkog paviljona u Zagrebu.
Nasta Rojc rođena je u Bjelovaru 1883. 1902. – 1904. studira u Beču slikarstvo na Kunstschule für Frauen und Mädchen. 1907. se upisuje na Frauen Academie u Münchenu.. 1908.-1912. ponovno je na umjetničkoj školi u Beču. 1913. priređuje prvu samostalnu izložbu u Salonu Ullrich u Zagrebu, a 1926. u Gieves Art Gallery u Londonu. 1927. – 1929. surađuje s Women’s International Art Club iz Londona. Zastupa ideju o ravnopravnosti „muškog“ i „ženskog“ slikarstva. 1928. s nekolicinom umjetnica pokreće inicijativu osnivanja Kluba likovnih umjetnica. U Umjetničkom paviljonu u Zagrebu priređuju Prvu izložbu Kluba likovnih umjetnica. 1930. – 1938. razdoblje je brojnih grupnih izložbi, a 1938. priređuje samostalnu izložbu u Umjetničkom paviljonu u Zagrebu. 1964. umire u Zagrebu.
Povjesničarka umjetnosti Ivanka Reberski, autorica koncepcije izložbe i izbora djela, ovako je u katalogu izložbe opisala Rojcino stvaralaštvo:
‘…umjetnička poetika Naste Rojc razvijala (se) isključivo na vlastitom iskustvu, usko povezana s njezinim emotivnim bićem i, što je bitno, da je to dobro slikarstvo. Slikarski vokabular i formu, koja ju je morfološki obilježila, duguje jedino samoj sebi. Malo je onih koji su tu individualnu komponentu njene inspirativne i izražajne strukture na pravi način uočili, iako je to itekako važan čimbenik njezina umjetničkog identiteta.’