Aktualno

‘NAŠI DAROVI SU BILI SKROMNI’ Sv. Nikola na Prijekome kroz sjećanja Luka Paljetka

14022018 dso valentinovo paljetak 13

Hrvatski književnik i akademik Luko Paljetak djetinjstvo i mladost proveo je na Prijekome. Blagdan sv. Nikole budi mu brojna sjećanja stvorena upravo tog dana, u toj gradskoj ulici.

— Sveti Nikola na Prijekome, budući da je to dio Grada u kojemu su živjeli mahom ljudi siromašnijeg statusa, uvijek se dočekivao s nekom velikom, i istina, skromnom radošću, jer je to svetac koji je donosio darove, kakve-takve. U mom djetinjstvu, ili u djetinj­stvu mojih tadašnjih prijatelja, nije bilo raskošnih darova ni igračaka koje imaju današnja djeca jer im to rodite­lji mogu priuštiti. Naši roditelji to nisu mogli. Naši darovi sv. Nikole bili su skromni, onakvi kakvi bi zapravo, na neki način, možda morali i biti. Sasto­jali su se od oraha umotanih u neki staniol… Ili mjendula, ili naranača, eventualno ako ih je bilo, možda malo kontonjate… I to su bili darovi koje smo dobivali, radujući se tome svecu. Netko bi se u ulici također obukao u lik sveca i hodao od vrata do vrata te ponekad i sam dijelio takve darove. Ali, to su bili darovi što bi ih naši roditelji dali njemu kako bi ih mogao nama podijeliti. To je bila neka vrsta društvenog događaja u svakoj ulici – govori nam Paljetak. Bilo je zanimljivo, kako kaže, to što se uz sv. Nikolu pojavljivao i jedan drugi lik, čiji je zadatak bio da upozorava, ali i kažnjava djecu koja se nisu dobro ponašala tijekom protekle godine.

— Njegovo ime bilo je Krampus i nosio je sa sobom zlatnu šibu. Djeca su se, uključujući i mene, njega na neki način bojala. Nije on bio toliko strašan, ali bi se pojavio u pratnji sv. Nikole kao neka vrsta opomene, da djeca sljedeće godine budu bolja nego što jesu i da dobiju možda bolje darove. U svakom slučaju, lik nije bio omiljen i malo pomalo je iščezavao iz toga ritu­ala, nazovimo ga tako – kazao je Palje­tak. Na dnu Prijekoga nalazi se crkva sv. Nikole koja se, prisjeća se Paljetak, na taj dan posebno otvarala.

‘Bio je to ispunjen dan’
— U malom stanu iznad nje stano­vao je župnik. Crkva se otvarala za taj blagdan kamo smo odlazili gledati lik sv. Nikole koji je zaštitnik djece, ali i pomoraca te čuti nešto o njegovom životu. To bi nam pripovijedao sveće­nik koji bi i sam dijelio onoliko darova koliko je mogao. Mi smo imali sreću da smo imali tu crkvu u kojoj smo na taj dan mogli otići te obnoviti sva znanja o tom zanimljivom svecu koji je pori­jeklom iz Male Azije. Za nju gotovo nitko ne mari te ona nema više svoga župnika. To je bila crkvica nas djece i ljudi s Prijekoga koji su na taj dan odlazili u nju na misu čuti propovi­jed, vidjeti lik sveca koji u ruci drži tri jabuke. Te tri jabuke su simbol prastare legende o kojoj smo mi u toj crkvi slu­šali – naglašava Paljetak. Bio je to jedan ispunjen dan, govori. Danas se to sve svodi, kako navodi, na konzumerizam i odlazak u robnu kuću.

— Naše želje su bile u skladu s mogućnostima naših roditelja. Danas kod djece ovoga doba to nije tako. Što je možda i dobro, i loše. Dobro je što djeca mogu dobiti gotovo sve što požele, i nije dobro da mogu dobiti baš sve što požele. Ali, teško je tu naći mjeru. To ovisi, ne o djeci, koliko o roditeljima, odgoju, školi ili društvu u cjelini koje je podvrgnuto zakonima tržišta, kon­zumerizma i reklo bi se – potrošačkog globalizma. Jednostavno govoreći, lik svetog Nikole transformirao se, zbog ove činjenice da je ulazio kroz dimnjak i ostavljao darove, u lik Djeda Mraza. Na taj ga je način gotovo poništio – naglašava Paljetak. Prisjeća se također jednog običaja koja je bio zaboravljen već u njegovom djetinjstvu.

— Naime, ranije generacije ljudi koji su živjeli u mojoj ulici, koja je danas polupusta i poluprazna, na taj su dan u kući palili voštane svijeće. Taj je obi­čaj već u mom djetinjstvu iščezao te se u mojoj kući to nije radilo, a koliko znam, ni u mojoj ulici ni u susjednim ulicama. Naime, trebalo je paziti na taj plamen i stalno ga strići nožicama tako da vosak te svijeće ne bi kapao preko ruba i da svijeća ne bi plakala. Vjero­jatno je to imalo svoj simbolički zna­čaj, a značenje mu je možda bilo dublje nego što mi mislimo. Značenje mu je moglo biti – ne treba plakati zato što se nema, treba vjerovati da će biti bolje i zato treba održavati taj plamen, ali bez ikakvih suza – dodao je.

Pročitajte još

OD DUBROVNIKA DO MEĐUGORJA Evo kada se otvara Camino

Dulist

Vlahušić: Plaže bez suncobrana, šetnjice bez drvoreda, zidine bez osvježivača zraka…

Dulist

BIZARNE PRITUŽBE NA MATURI ‘Nisam pročitao djelo, ali dajte mi bod’

Dulist