Na današnji dan, 15. srpnja 1901. s kolodvora u Gružu krenuo je prvi vlak, od Dubrovčana popularno zvan Ćiro. Svečano je otvorena željeznička pruga Gabela – Zelenika (bokokotorska luka) s odvojcima između Uskoplja i Gruža te Huma i Trebinja, a na otvaranju je bilo više tisuća ljudi. Za brojne uzvanike bio je organiziran svečani ručak na austro-ugarskom ratnom brodu ‘Habsburg’, a svečana večera u hotelu ‘Imperial’, kako piše viša kustosica Dubrovačkih muzeja Ljerka Dunatov
U Zbirci starih fotografija i razglednica iz fundusa dubrovačkog Pomorskog muzeja čuva se crno-bijela fotografija dolaska prve željeznice u Dubrovnik. Fotografija u prvom planu prikazuje ukrašenu lokomotivu i dio kompozicije, a lijevo zgradu postaje. Na zgradi je ploča s natpisom: ‘Gruž, Gravosa’. Pred postajom se nalaze ljudi koji su sudjelovali u dočeku vlaka, svečano odjeveni, s cilindrima ili u odori. Desno se vide gruški zaljev i usidreni veliki bijeli parobrod. Fotografija je nastala u Dubrovniku i nema zapisa o tome kako je dospjela u Muzej.
Treba napomenuti kako je do izgradnje željeznice, ulogu glavne luke na dubrovačkom području imala gradska dubrovačka luka u koju su pristajali jedrenjaci velike i male plovidbe koji su prosječno imali po tridesetak tona. Veći brodovi, parobrodi, nisu se mogli koristiti gradskom lukom zbog svoje veličine. Teretni parobrodi duge plovidbe i svi Lloydovi putničko-teretni parobrodi, pristajali su u Gružu. Stoga je sve više rasla potreba gradnje željezničkog spoja sa zaleđem. Carskom uredbom od 7. srpnja 1898. određuje se izgradnja pruge i odobrava kredit od 33,6 milijuna kruna. Pruga je smatrana možda i najtežim građevinskim zahvatom u tadašnjoj državi zbog težine terena, te uvjetom da pruga bude zaštićena od napada s mora. Tome je doprinosila i izgradnja kuća i okućnica za zaposlenike željeznice i njihove obitelji, a na predjelima koje je tadašnja vlast smatrala nepouzdanima, zgrade su građene poput tvrđava, s puškarnicama, a oko njih nije bila dopuštena nikakva gradnja. Nakon izradbe projekta gradnja je počela 1898. godine.
Inače, ova ruta je bila dio tadašnje južne mreže uskotračnih željeznica koja je Austro-Ugarska Monarhija počela graditi u 19. stoljeću. Ove željeznice su povezivale Metković, Gruž (Dubrovnik), Zeleniku (Boka Kotorska) i kasnije Ploče, s gradovima u planinskom reljefu Bosne i Hercegovine. Uvođenjem željeznice promet u gruškoj luci rapidno raste, tako da ona u svim segmentima postaje dominantnom u odnosu na staru gradsku luku.
Tijekom sedamdesetih, ukinuta je mreža uskotračnih željeznica u BiH i južnoj Dalmaciji, s izuzetkom profitabilnih ruta, a uskotračna željeznica je zamijenjena standardnom željezničkom trakom. Dana 1. lipnja 1976., promet je obustavljen na pruzi između Čapljine i Dubrovnika, a Dubrovnik je postao lučki grad bez željezničke pruge.
Izvor/Foto: Dubrovački muzeji