Dubrovnik je ovo ljeto bio suočen s učestalim zamućenjima vode uslijed ekstremnih količina oborina. Voda na području Dubrovnika (izvorište Ombla) je, naime, od 1. svibnja do 23. rujna bila zamućena čak 18 dana (toliko vremena na snazi su bile obavijesti o mutnoći)!
Sve to ne utječe samo na život stanovnika Dubrovnika i okolnih područja već i na turizam od kojega Dubrovnik živi. Budući da voda početkom rujna nije bila ni za osnovne higijenske potrebe, odnosno nije bila ni za tuširanje niti za pranje zubi, zanimalo nas je kako se tim problemom nose dubrovački hoteli, nositelji dubrovačke privrede.
Je li moguće da se gosti ne žale?
Prema većini zaprimljenih odgovora hotelske kuće zbog zamućene i zemljane vode nisu imali nikakvih problema (!?). Dapače, kažu, gosti su izrazili razumijevanje za nastalu situaciju. No, ipak je malo nevjerojatno da se nitko od gostiju nije žalio na nemogućnost tuširanja u hotelima s 5 zvjezdica budući da su za noćenje izdvojili ne baš male novce. Pa iako su stranci naviknuli konzumirati pitku vodu u bocama vjerujemo kako im nije bilo svejedno što se ne mogu otuširati. A što je s pripremom hrane?
Većinu dubrovačkih hotela okupljenih u dvije grupacije – Jadranski luksuznih hoteli te Riviera Adria gdje problema nije bilo, demantirala je pak predsjednica Uprave Hotela Lero Nataša Bašić, koja je DuListu, jedina vjerujemo dostavila realni prikaz stanja.
– Svjesni smo činjenice da je učestalost i količina oborina tijekom ljetnog razdoblja bila neuobičajeno velika, te da kao takva spada u ekstreme, no to je nedovoljna izlika za zagađenost vode do granice u kojoj nije prikladna ni za higijenske potrebe. Dubrovnik je razvijena urbana sredina, etablirano turističko središte, a vrijeme u kojem živimo je 21. stoljeće i tehnologija čini čuda – ističe Nataša Bašić.
Na upit kako su se u Hotelu Lero nosili s pojavom učestale zamućenosti vode ističe kako je prioritet osigurati na svim kritičnim mjestima dovoljne količine sanitarno ispravne vode.
– To znači da u kuhinji prilikom pripreme hrane i kod posluživanja pića ne koristimo vodu iz slavine. Bilo kakvi rizici povezani s konzumacijom jela i pića su neprihvatljivi. Pri učestalim situacijama zamućivanja vode osoblje već prilikom prijema na recepciji pojasni gostima za što je prikladna voda iz slavine. Istina, takva upozorenja gostima svakako nisu ugodna. Nešto teže je bilo pojasniti situaciju u kojoj voda iz vodovoda nije bila ispravna niti za tuširanje, što je rezultiralo brojnim operativnim problemima i pritužbama – govori Bašić, dodavši kako je u situaciji kada je hotel u cijelosti popunjen, unatoč naporima osoblja i dodatnim mjerama koje su poduzeli, prirodno da se gosti žale.
Brinuo ih i proces pripreme hrane
– Tijekom razdoblja u kojem je voda bila zamućena danima i nije bila prikladna niti za tuširanje, pritužbi je bilo zaista puno. Dio gostiju je zabrinut za sigurnost procesa pripreme hrane u navedenoj situaciji, dok su se drugi žalili na nemogućnost tuširanja i nelijepe prizore zemljane vode – ističe Nataša Bašić.
Hotel Lero svoje je goste o zamućenoj vodi obavještavao već kod prijema na recepciji ili putem jednog od sustava obavještavanja, kad se radi o gostima koji su već više dana u hotelu.
– Kako smo mi uslužna djelatnost, osobni kontakt je uvijek najbolji. Stoga je osoblje i management hotela bio na raspolaganju za dodatna pitanja, pomoć i pritužbe. Pored procedura u pripremi hrane i pića koje primjenjujemo već pri manjem i kratkotrajnijem zamućivanju vode, za goste smo osigurali i sanitarno ispravnu vodu za higijenske potrebe. To znači dodatne troškove. I puno strpljenja – zaključuje Nataša Bašić.
Iz Jadranskih luksuznih hotela tek su nam kratko poručili kako hoteli njihove grupacije nisu imali nikakvih tegoba zbog zamućene vode.
– Vodu smo besplatno dijelili svim gostima, koje smo na vrijeme o svemu obavijestili – rekla je Zrinka Marinović, PR manager JLH-a.
– U hotelima hotelske kuće Riviera Adria d.d., koja djeluje u okviru hrvatske turističke grupacije Valamar, od strane gostiju nije bilo pritužbi zbog zamućenosti vode te su također pokazali razumijevanje za nastalu situaciju jer se radi o prirodnoj pojavi na koju ne možemo utjecati.
Gosti su obaviješteni da je voda zamućena zbog velike količine kiše te prema informaciji Vodovoda Dubrovnik, iako ne udovoljava Zakonu o vodi za ljudsku potrošnju nije štetna za zdravlje i može se koristiti za sanitarne potrebe, dok su za piće gosti koristili vodu u boci. Zbog navedene situacije nije bilo otkazanih ili skraćenih boravaka gostiju pa tako ni negativnih posljedica na poslovanje Društva. Isto tako nije bilo prijavljenih zdravstvenih tegoba koje bi se mogle povezati sa zamućenom vodom – navela je u odgovoru Nike Labaš, iz Odjela marketinga & PR-a Riviera Adria.
Kakav dojam ostavljaju boce u hotelskim sobama?
No, činjenica je da početkom rujna voda u Dubrovniku, pa tako i u hotelima ove grupacije nije bila upotrebljiva ni za sanitarne potrebe!
Na upit hoće li se situacija s učestalim zamućenjima vode odraziti na poslovanje, Nataša Bašić iz Hotela Lero ističe:
– Problemi s vodom imaju izravni i neizravni utjecaj. Izravan problem jest povećanje materijalnih troškova, pošto smo u više navrata bili prisiljeni osigurati našim gostima sanitarno ispravnu vodu za piće, higijenske potrebe i potrebe pripremanja hrane. Neizravni utjecaj se ogleda u brojnim upitima o stanju s vodom prilikom procesa rezerviranja smještaja u našem hotelu, a koji su uslijedili nakon višekratnih problema i shodno tome upozorenja našim gostima. U današnje vrijeme sve lijepe, ali i loše karakteristike i problemi destinacije imaju svoju brzu i široku prezentaciju na internetu. Boce s vodom u kupaonicama nisu prikladni za turizam kakav nastojimo razvijati. Naravno, indirektne posljedice nisu lako mjerljive u kraćem roku – govori Bašić.
Osim Dubrovnika probleme s vodom imala je i dubrovačka okolica pa i Župa dubrovačka. Iz Hotela Astarea poručuju kako se gosti ne žale na vodu već na vremenske neprilike!
– Kontinuirano izvještavamo goste da je preporuka korištenje konfekcionirane vode. Naravno, intenzitet komunikacije je različit ovisno o stvarnim događanjima. U većini slučajeva problema s vodom nema. Moramo spomenuti da su naši gosti većinom stranci koji iz navike i konzumiraju konfekcioniranu vodu neovisno o činjenici da je kod nas voda u redu – naveo je Mario Matković, direktor tvrtke Dubrovnik Riviera Hotels.
Na pitanje je li bilo pritužbi gostiju Matković ističe:
– Gosti se uglavnom žale na vremenske neprilike, a ne vodu za piće. Do sada nismo imali zabilježen niti jedan odlazak gosta iz hotela zbog vode, odnosno nije nam poznato da je istih bilo. Ne očekujemo da će se ovo direktno odraziti na poslovanje. Točnije informacije ćemo biti u mogućnosti dati u vremenu ispred nas – zaključio je Matković.