Vlada je sastavila novu listu sa 70 proizvoda kojima se ograničavaju cijene, a sami trgovački lanci, očito u panici zbog sveopćeg bojkota, posegnuli su za tom mjerom.
Prvi je Konzum objavio listu još 250 proizvoda domaćih proizvođača kojima će cijena biti ograničena od 1. veljače do 1. lipnja. Zatim je slično učinio i Kaufland. Ovaj je trgovački lanac pošao i korak dalje najavivši, ne zamrzavanje, već sniženje cijena više od tisuću proizvoda od 5. veljače. Logičnim se čini za očekivati da će se niz nastaviti.
Očito da bojkot, protivno brojnim skeptičnim izjavama kako od toga ništa, pokazuje rezultate. Ipak, iako bojkot pokazuje rezultate u tome koliko ujedinjeni možemo biti kao narod, odluka Vlade o ograničenim cijenama mogla bi biti obeshrabrujuća.
Kada se bolje promotre cifre ograničenih cijena koje je Vlada odredila, javlja se pitanje je li se time zapravo otvorio prostor za dodatno poskupljenje? Naime, mnogi proizvodi koji su na policama trgovačkih lanaca trenutačno su jeftiniji od ograničenih cijena. Hoće li odluka o ograničenim cijenama navesti trgovačke lance da dodatno povise cijene, umjesto da ih smanje?
Kilogram šećera se primjerice trenutačno prodaje za 0,99 eura u Konzumu, a Vladina ograničena cijena je do 1,33 euro. Oslić od 500 grama se prodaje za 3,99 eura, a ograničena cijena za pakiranje od 400 do 500 grama je do 4,80 eura. Čašica kiselog vrhnja s 12 posto mliječne masti prodaje se za 0,69 eura, a ograničena cijena je do 0,94 eura.
Uspijeva li se bojkotiranjem postići ono što većina ljudi u Hrvatskoj želi, ili se manjina igra brojevima u nadi da će priča o bojkotu utihnuti? Nije neočekivano da trgovci općenito nadoknade maržu na proizvodima koji nisu na listi ovih kojima se ograničava cijena, a uz ovakve ograničene cijene ostaje prostor za dodatna poskupljenja, koja će najviše osjetiti oni kojima je svaki cent bitan.
Uz sve to, govori se i o otvaranju posebnih odjela za proizvode s ograničenim cijenama. Zbog informiranja potrošača, cijene proizvoda koji su obuhvaćeni odlukom moraju biti jasno istaknute. Trgovci su također dužni istaknuti, na ulazu u trgovinu i na mrežnoj stranici, i plakat koji sadrži minimalno vizualnu identifikacijsku oznaku i popis odabranih artikala s pripadajućom maloprodajnom cijenom iz svake kategorije proizvoda koje nude u svom asortimanu, a obuhvaćeni su odlukom.
Ono što je novost i što je pomalo prošlo ispod radara, kako navodi Index, jest da se dodatno propisuje obveza za sve prodajne objekte veće od 400 četvornih metara da osiguraju zasebne dijelove u prodajnim prostorima za prodaju artikala iz točke II. i III. ove Odluke, sukladno propisima o hrani i predmetima opće uporabe.
Ekonomist Ljubo Jurčić za N1 je naveo kako, ne samo da ograničavanje cijena neće zaustaviti poskupljivanja, već se gura politika siromaštva.
– Došli smo do toga da razvijamo ekonomiju siromaštva. Sad ćemo prvo imati odjele u trgovačkim centrima za siromašne, a onda ćemo imati cijele trgovačke centre. Ovo je žalosno gledati. Dobili smo europske cijene, a ostali na našim plaćama – kazao je Jurčić dodavši da je razočaran koliko Vlada ili premijer nemaju osjećaj za duh hrvatskog čovjeka.
– Koliko god je čovjek siromašan, on je ponosan, ne želi da ga se izdvaja – kaže Jurčić.