Aktualno

MJESEC DANA DO IZBORA Prisjetili smo se obećanja i vizije grada do 2030.

promet naslovna

Kad smo 2012. godine slušali o novom transportnom sustavu podzemnog lakog metroa od Gruža do Buže s nastavkom prema Viktoriji, činilo nam se to kao daleka budućnost. Tim više što je on predstavljen u sklopu Prometne studije koja je ispričala budućnost prometnog sustava Grada kroz četiri vremenska presjeka od tada do 2031. godine i kasnije. Međutim, evo nas u 2025. godini, a ne da laki metro nije na vidiku, već se u prometnom sustavu grada malo toga promijenilo. Budući da su pred nama lokalni izbori, ovih smo se dana naslušali svakakvih prometnih rješenja, ali je činjenica kako je sve ono što se predlaže ili samo gašenje požara ili je riječ o projektima za koje će trebati dosta vremena do realizacije. A nama je, kada je promet u pitanju, voda ne došla do grla, nego se u njoj već pomalo utapamo.
Vratit ćemo se stoga na laki metro, odnosno Prometnu studiju koju je prije 13 godina predstavio tadašnji gradonačelnik Andro Vlahušić. Izradili su je tvrtka Promet i Građevinski fakultet u Zagrebu.
-U vrlo bliskoj budućnosti najisplativija investicija bit će u novi transportni sustav podzemnog lakog metroa od Gruža do Buže s nastavkom prema Viktoriji, s jedanaest milijuna eura godišnjih ušteda, a koji bi koštao oko 95 milijuna eura, uključujući pet kompozicija vlakova dužine 40 metara, s dvokolosječnim tunelom i stanicama od Lapada preko Stare Bolnice i Buže – predstavio je te 2012. godine novu ideju u prometnoj studiji dr.sc. Damir Pološki s Građevinskog fakulteta u Zagrebu te dodao kako se potreba za metroom ne mjeri veličinom grada ili brojem stanovnika, već potrebama u prometu. Za metro bi, rečeno je tada, trebalo izdvojiti oko 95 milijuna eura, a godišnja ušteda iznosila bi 10,4 milijuna eura, a za razdoblje do 2016. godine ukupna ulaganja u promet iznosila bi oko 15,5 milijuna eura s godišnjom uštedom od 1,75 milijuna eura.
Bitnu stavku studije predstavljao je i pješački koridor od Pila preko Ulice branitelja Dubrovnika niz Vukovarsku ulicu sve do Gruža, bez kontakta s individualnim prometom i pasažom ispod prometnica.
– Ključno u prometnom sustavu grada kojeg smo nazvali Dubrovnik City jest srce grada, oblikovano jednosmjernim cestovnim sustavom ulicom Splitski put, Vladimira Nazora i u povratku preko Vukovarske, a koji će 2021. godine djelovati na vrlo visokoj razini uslužnosti B, s minimalnim zaustavljanjima. Dotad će se Grad povezivati na vanjski sustav na Osojniku i prema Župi – kazao je dalje Pološki.
Bivši gradonačelnik Vlahušić bio je opsjednut tunelima pa je ova studija predviđala i tunel koji se trebao realizirati do 2016.
– Studija je pokazala potpunu opravdanost tunela ispod Minčete do Splitskog puta i on je sastavni dio studije, s realizacijom iza 2016. godine. Dobili smo donaciju francuske vlade od 600 tisuća eura za studiju izvedivosti, a ova studija će biti sastavni dio te studije – kazao je tada Vlahušić. Međutim, prije tri godine smo pisali kako ta donacija francuske vlade nikad nije stigla do gradske blagajne.
-Bila je dogovorena s ljudima koji su u to vrijeme bili u francuskoj vladi. U Dubrovniku su boravili i predstavnici Vincija, najveće svjetske građevinske kompanije, i oni su aplicirali prema francuskoj agenciji za potporu ulaganja izvan zemlje. Vinci je dakle aplicirao projekt za Dubrovnik, što je načelno odobreno, odnosno rečeno je da će ako Vinci bude radio projekte u Dubrovniku, od francuske vlade dobiti 600 tisuća eura. Dakle, donaciju nije dobio Grad Dubrovnik – objasnio nam je 2022. godine Vlahušić te napomenuo kako je Egis donio odluku o potpori za financijska ulaganja prema vani, ali za izradu projektne dokumentacije, ne za klasične radove. A onda je, kaže Vlahušić, dva puta došlo do rušenja proračuna.
No, nije samo Vlahušić imao svoju viziju Dubrovnika do 2023. godine. Predstavio ju je prije pet godina i aktualni gradonačelnik Mato Franković. U njoj se također krio jedan tunel. Ovog puta u Gružu.
-Električni brodovi će s Elafita dovoditi ljude u grad, a iz gruške luke do Grada prevozit će putnike s kruzera. Kruzeri bi se u luci spajali na struju te ne bi cijelo vrijeme radili generatori, što je u potpunosti ‘eco friendly’ sustav. Gradom bi vozili električni autobusi, a javni prijevoz za sve građane bio bi besplatan. Prometne gužve ne bi postojale zahvaljujući ‘park and ride’ sustavima, garažama i pametnim upravljanjem prometom, a Gruž bi postao potpuno novi urbani centar bez prometa, koji bi bio ispod zemlje, u razini mora. Tako bi Dubrovnik trebao izgledati 2030. godine – rekao je gradonačelnik Mato Franković na predstavljanju projekta intermodalnog urbanog centra, čiji se najveći dio odnosi na potpunu transformaciju prvenstveno područja Gruža do 2030. Od svega spomenutog, ostvaruju se tek električni autobusi koji bi ove godine trebali početi voziti gradskim cestama, a za nadati se kako će ove godine konačno započeti i gradnja prvog ‘park and ride’ sustava na Pobrežju.

Pročitajte još

PUTOSITNICE UTORKOM Jasen Boko održat će predavanje ‘Od Dnjepra do Jadrana’

Dulist

OD UTORKA Gorivo jeftinije za 8, odnosno 9 centi po litri!

Dulist

ISPOD RADARA PROLAZI ONO NAJBITNIJE Top 5 projekata kandidatata za prvu fotelju Grada!

Dulist