‘Prvi e-skuteri, nabavljeni u sklopu projekta GreenGo, predstavljeni su danas dubrovačkoj javnosti.’ Iako bi ova prva rečenica mogla ostavljati dojam kako se radi o svojevrsnom nastavku projekta ‘elektrifikacije’ Dubrovnika u zgodnoj maniri – prvo autobusi, potom i skuteri, morat ćemo napraviti okret prema 2016. godini. Ovo je , naime, vijest iz studenog spomenute 2016. godine, kada su prva tri testna e-skutera stigla u grad.
Kako nam je početak godine obilježilo testiranje, ali ne ono na COVID, već na ceste, uz pomoć električnog minibusa koji bi se uspio ‘provući’ posvuda, pa čak i kroz ‘vrleti’ Monte i Kineskog zida, vrijedilo se prisjetiti i ovog zaboravljenog projekta. A nije bio loš!
Dakle, cilj e-skutera bio je omogućiti građanima te svim posjetiteljima grada Dubrovnika alternativni oblik mobilnosti koji će biti puno održiviji te ekološki prihvatljiviji od postojećih opcija transporta. Kako je naglašavao tadašnji gradonačelnik Andro Vlahušić, ideja je bila da nakon testnih vožnji gradska tvrtka Libertas kupi još pedesetak e-skutera, koji bi bili na raspolaganju svima koji imaju pokaz te posjetiteljima Dubrovika putem Dubrovnik Carda. Ideju je tadašnji gradonačelnik nazvao ‘modernom, ekološkom’ i ‘dodatkom javnom prijevozu’.
PA što se onda dogodilo s njom?
Pitali smo sadašnju gradsku upravu početkom godine. Pitanje je glasilo: ‘S obzirom kako je tijekom tjedna predstavljen novi električni mini autobus u sklopu projekta SOLEZ, molimo odgovor na pitanje u kojoj je fazi projekt ‘GreenGo – Sustav dijeljenja električnih skutera u gradu Dubrovniku’? Također nas je zanimalo, s obzirom na činjenicu kako je i gore navedeni projekt također pod tvrtkom Libertas Dubrovnik, postoje li rezultati testiranja ovakvog oblika javnog prijevoza i za kraj, ukoliko se projekt pokazao nesiplatiim ili na bilo koji drugi način nepogodnim – zbog čega?
– Vezano za projekt ‘GreenGo – Sustav dijeljenja električnih skutera u gradu Dubrovniku’, riječ je o projektu iz 2016. godine. Od strane Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost financirano je testiranje skutera na području Grada Dubrovnika – planirano je uspostaviti sustav ‘moto sharing’ pod upravljanjem tvrtke Libertas. Prof Deur i Fakultet strojarstva i brodogradnje su izabrali testne skutere (3 komada) te radili procjenu isplativosti. DURA i Grad Dubrovnik su sudjelovali kao lokalni partneri u procesu procjene isplativosti, određivanju postaja za punionice, razradi modela upotrebe. Testni skuteri su uzeti u najam samo za vrijeme trajanja procesa testiranja – istaknuli su nam iz gradske uprave u službenom odgovoru. Dalje su nastavili o temi autobusa.
Ceste dobre za električne autobuse
– U okviru projekta SOLEZ, koji se bavio pitanjima pametnih prometnih rješenja, jedna od pilot aktivnosti bila je telemetrijsko praćenje autobusa javnog prijevoznika Libertas d.o.o. Grad Dubrovnik je opremio 10 gradskih autobusa s telemetrijskim uređajima za praćenje u trajanju od šest mjeseci. Prikupljali su se sljedeći podaci: brzina autobusa, apsolutni položaj (dužina, širina i nadmorska visina), kilometraža, potrošnja goriva, broj okretaja i zakretnog momenta motora, prijenosni omjer itd. Analiza, koju je izradio Fakultet strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Zagrebu, pokazala je da je dubrovački gradski prijevoz dobar kandidat za električne autobuse – odgovor je iz gradske uprave.
Sjajno je čuti kako su autobusi, koji su ‘obišli’ sve kritične prometnice grad,a dobili i zeleno svjetlo. Međutim, još uvijek ostaje otvoreno pitanje zbog čega se odustalo od e-skutera, odnosno zbog čega su isti nakon tog ‘Trećeg energetskog tjedna’ u studenom 2016., samo ‘isparili’? Bilo bi lijepo uskoro čuti konkretnije objašnjenje, osobito ako se uzme u obzir kako je te 2016. isticano kako će se ideja nastaviti, a danas se napominje kako su uzeti u najam tek tijekom testne faze. Nadamo se kako se isto neće dogoditi i električnim minibusevima!
Samo za testiranje, a prerađeni Električni skuteri mogu se kretati 45 kilometara na sat, a uz jedan skuter vozaču su na raspolaganju trebale biti i dvije kacigem kao i mobilna aplikacija putem koje će moći naručiti skuter na svoju adresu te ga nakon korištenja ostaviti na za to predviđena mjesta. Jedno punjenje baterije ima kapacitet od 80 odnosno 100 kilometara. Te 2016. godine direktor tvrtke Krk moto, koja je distributer e-skutera, Dinko Jakovljević istaknuo je kako su predstavljeni e-skuteri malo prerađeni i dorađeni kako bi što lakše mogli svladati konfiguraciju terena u Dubrovniku. -Radi se o skuterima koji imaju baterije od pet kilovata i deklarirani doseg od 120 do 140 kilometara s jednim punjenjem koje smo morali malo preraditi pošto je u Dubrovniku dosta zahtjevan teren pa je bilo potrebno pojačati okretni moment da može ići po uzbrdicama, posebno kad su na motoru dvije osobe, tako da je ubrzanje bolje – kazao je direktor Jakovljević. Moramo primjetiti kako ovo svakako ne zvuči kao da su planirani za korištenje samo tijekom testiranja, s obzirom na prerade koje su na istima rađene!
mnjb