Prije četiri mjeseca Marko Miloslavić preuzeo je vlast u Općini Župa dubrovačka. U tom razdoblju novi je načelnik održao niz sastanaka o ključnim župskim projektima, a Općinska uprava počela se sve više otvarati prema stanovnicima. Koji su mu bili najveći izazovi u protekla četiti mjeseca, pitanje je s kojim smo započeli razgovor s načelnikom Miloslavićem.
–Preuzeti vođenje Općine značilo je preuzeti i odgovornost prema svakom čovjeku u Župi. U prvim mjesecima fokus je bio na uvođenju reda, boljoj organizaciji rada i jasnijoj komunikaciji između službi i građana. To nije uvijek lako, posebno kada se općina dugi niz godina vodila drugačijim stilom upravljanja i pristupom.
Najveći izazov bio je pronaći ravnotežu između onoga što se mora odmah rješavati i onoga što zahtijeva sustavan i dugoročan pristup. Osjećam veliku odgovornost i poštovanje prema ljudima koji su mi dali povjerenje, zbog čega sam sebi nametnuo brz ritam rada i visoka očekivanja. U protekla četiri mjeseca ostvario sam kontakte s gotovo svim relevantnim institucijama, susjednim jedinicama lokalne samouprave, ali i s brojnim našim sumještanima. Nastojim biti dostupan pa često sastanke sa stanovnicima organiziram i izvan radnog vremena Općine.
Jedan od izazova koji sam želio, ali tehnički još nisam mogao u potpunosti riješiti, jest pitanje prometa i prometnog redarstva. Ipak, ono što me ohrabruje jest činjenica da se već sada vidi drugačiji pristup s više transparentnosti, više suradnje i brža reakcija na potrebe ljudi.
Među prvim sastancima koje ste održali bio je onaj s 3LHD studijom zbog projekta novog vrtića u Kuparima. Budući da Općini prijete financijske sankcije ili povrat dobivenih 2,3 milijuna eura jer vrtić treba biti gotovo do linja 2026., jeste li na tu temu održali sastanak s Vladom ili resornim Ministarstvo i jeste i uspjeli dobiti produljenje roka? Kad se realno može očekivati početak gradnje?
Vrtić u Kuparima jedan je od ključnih projekata mog mandata. Odmah po preuzimanju dužnosti održali smo sastanak sa studijom 3LHD i započeli proces optimizacije projekta. Paralelno s time, obratio sam se Zajednici općina kako bi se razmotrila mogućnost produženja rokova predviđenih ugovorom. Za ovaj je projekt osigurano 2,3 milijuna eura kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti, no rok za završetak izgradnje i ishođenje uporabne dozvole je lipanj 2026. godine. Budući da sam projekt zatekao tek u fazi razrade idejnog rješenja, te da su postojala otvorena pitanja usuglašavanja s uvjetima Hrvatskih voda, bilo je jasno da se takvi rokovi ne mogu realno ispoštovati. U ovom trenutku nije izvjesno da će doći do produljenja roka, ali smo s Hrvatskim vodama usuglasili sve tehničke uvjete, čime je napravljen važan korak naprijed.
Projekt vrtića u Kuparima financijski je iznimno zahtjevan za proračun Općine Župa dubrovačka, stoga ćemo, uz vlastita sredstva, tražiti pomoć države kroz druge programe ako se za to otvori mogućnost. Riječ je o projektu koji po svojoj složenosti zahtijeva maksimalan angažman svih uključenih, od stručnih službi Općine, državnih institucija pa do projektanta. Ako svaka strana odradi svoj dio u predviđenim rokovima, očekujem da će gradnja započeti tijekom sljedeće godine.
Ima li pomaka u projektu nadogradnje zgrade osnovne škole na Mljekari? I to je jedan od dugovječnih župskih projekata.
Djeca i obrazovanje moraju imati prioritet. Ovdje ne govorimo samo o ulaganju u zgradu, nego o ulaganjima u budućnost Župe. Osnovna škola bila je glavna tema mog prvog sastanka sa županom Dubrovačko-neretvanske županije, Blažom Pezom. Županija, kao osnivač škole, nositelj je projekta, dok je Općina aktivno uključena u rješavanje niza izazova s kojima se škola suočava, od infrastrukturnih do organizacijskih. Sadašnji model kojim je osigurana jednosmjenska nastava nije dugoročno održiv, a proširenje škole trenutno je jedino realno rješenje za taj problem. Županija u tom procesu ima našu punu podršku, jer se radi o projektu koji je od ključne važnosti za roditelje, učenike i cijelu zajednicu. Za sada se situacija nije bitnije promijenila, ali očekujem konkretan iskorak tijekom sljedeće godine, kako bismo što prije osigurali kvalitetne uvjete za obrazovanje naše djece.
Jeste li pri kraju s odlukama o uređenju prometa i naplati parkinga? Kad se iščekuje njihovo donošenje i što će one donijeti stanovnicima Župe? Hoće li Općina ulagati i stvarati nove parkirne površine i gdje?
Kako bismo uveli sustav naplate i kontrole parkiranja po modelu sličnom Gradu Dubrovniku, potrebno je donijeti niz dokumenata koji će nam omogućiti da taj sustav zaživi u praksi. Prvi među njima je Odluka o uređenju prometa, koja je trenutno u izradi. Nakon toga slijedi usuglašavanje s Ministarstvom unutarnjih poslova, zatim javna rasprava, te upućivanje dokumenta na usvajanje Općinskom vijeću. Paralelno s time, pripremamo i Odluku o javnim parkiralištima, kojom će se urediti postojeća otvorena i zatvorena parkirališta, te definirati pravila korištenja. U tijeku je i doregistracija komunalnog društva kako bi ono moglo obavljati poslove naplate i kontrole parkiranja. Cilj nam je da do sljedeće turističke sezone uspostavimo uređen i kontroliran sustav parkiranja na području Župe dubrovačke. Ne možemo si više dopustiti prometni nered kakav smo imali tijekom ovogodišnje sezone. Potrebno je pronaći ravnotežu između potreba posjetitelja i naših stanovnika, posebno kada govorimo o pristupu obalnom pojasu. Najveći prometni pritisak bilježimo u Platu, Mlinima i Srebrenom, osobito nakon zatvaranja turističkog kompleksa u Kuparima. Stoga planiramo, u skladu s financijskim mogućnostima proračuna, ulagati u izgradnju dodatnih parkirališta, prije svega na području Srebrenog i Kupara.
Gorući problem svakako je i promet. Što ćete poduzeti po pitanju protočnosti prometa posebno u sezoni do izgradnje brze ceste? Što ste u ova četiri mjeseca poduzeli po pitanju same brze ceste i na čemu ćete kao Općina inzistirati kod tog projekta?
Najveća dnevna migracija u našoj Županiji odvija se upravo između Grada Dubrovnika i Župe dubrovačke, to pokazuju službeni državni podaci. Župa je već godinama prometno usko grlo između zračne luke i Grada, i taj problem ne može riješiti sama, ali ćemo kao Općina biti vrlo aktivni u traženju rješenja. Osim protočnosti, iznimno je važan i element sigurnosti prometovanja kroz Župu. Na pojedinim lokacijama još uvijek nemamo adekvatne pristupe autobusnim stanicama, što predstavlja ozbiljan sigurnosni rizik. Po tom pitanju već smo razgovarali s Hrvatskim cestama. Pokrenuli smo izradu projektne dokumentacije za nogostup od raskrižja na Zoni do autobusne stanice, a u planu je i premještanje autobusne stanice na Dupcu južnije, kako bismo osigurali sigurniju pješačku komunikaciju. Planiramo povezati raskrižje Kupari s Ulicom dr. Ante Starčevića kako bismo rasteretili prometno opterećeno raskrižje u Srebrenom. Budući da je Jadranska magistrala u nadležnosti Hrvatskih cesta, svaki zahvat na njoj mora biti u njihovoj ingerenciji. Ipak, Općina će i dalje ulagati u razvoj lokalnih cesta kako bi se promet unutar Župe odvijao sigurnije i bez zastoja.
Što se tiče brze ceste, o toj temi sam već razgovarao s gradonačelnikom Dubrovnika i županom Dubrovačko-neretvanske županije. Svima je jasno da se s ovim projektom mora krenuti što prije. Očekujem sastanak i s predstavnicima Hrvatskih cesta, kao i dodatnu analizu gornje trase. Potrebna su nam tehnička rješenja koja će najmanje narušiti krajolik Župe, zaštititi prirodne i kulturne vrijednosti, te istovremeno omogućiti daljnji gospodarski i infrastrukturni razvoj. Brza cesta nije samo prometni projekt, ona je projekt koji će definirati budućnost Župe dubrovačke. Zbog toga moramo biti iznimno oprezni i odgovorni u donošenju odluka. Župa ima pravo na izbor, i zato ću učiniti sve da taj izbor bude u rukama Župe i njenih stanovnika.
Proveli ste anketu među stanovnicima, kako biste dobili od njih dobili povratne informacije o tome što u općini treba unaprijediti? Kako su Župljani reagirali na anketu i što ih najviše muči? Koji su prioriteti iz nje proizašli?
Anketu je ispunilo više od sedamsto stanovnika Župe dubrovačke, što jasno pokazuje da su naši sumještani zainteresirani i spremni aktivno sudjelovati u oblikovanju zajedničke budućnosti. Na tu brojku sam iznimno ponosan jer potvrđuje da postoji povjerenje u dijalog između građana i Općine.
Povratne informacije dale su nam jasnu sliku stvarnih potreba Župljana. Ono što posebno veseli jest da su predloženi prioriteti realni i ostvarivi, te će svakako biti uvršteni u provedbeni program za ovo mandatno razdoblje. Stanovnici su najviše isticali važnost rješavanja komunalne infrastrukture, posebno kanalizacije, zatim ulaganje u obrazovanje kroz proširenje škole i izgradnju novog dječjeg vrtića, ali i potrebu za uređenjem novih javnih i rekreacijskih prostora.
Vidljivo je i da građani podržavaju uvođenje reda u prometu i naplatu parkinga, što pokazuje svijest o tome da Župa mora rasti planski i održivo. Ova anketa je tek dio sustavnijeg, otvorenijeg i bližeg pristupa Općine prema stanovništvu. Moj je cilj da Općina postane učinkovit i dostupan servis koji radi u interesu svojih stanovnika, a svaka odluke koju donosimo mora imati svoj temelj u stvarnim potrebama naše zajednice.
Nedavno ste održali sastanak na temu Aglomeracije Župe dubrovačke, projektu o kojem se također govori već nekoliko godina. Zbog čega se s njim kasni i kad se konačno očekuje prijava na EU fondove?
Nositelj projekta Aglomeracije Župa dubrovačka je Vodovod Dubrovnik, budući da je kompletna vodovodna i kanalizacijska mreža pod njihovom upravom. Projekt je trenutačno u fazi izrade studijsko-projektne dokumentacije, a do kraja ove godine projektant, tvrtka Hidroprojekt – ING projektiranje, očekuje ishođenje okolišnog elaborata. U sljedećoj fazi Općina će aktivno sudjelovati u rješavanju imovinsko-pravnih odnosa, kako bi se stvorili preduvjeti za izdavanje građevinske dozvole. Projekt aglomeracije jedan je od najvažnijih infrastrukturnih zahvata u povijesti Župe dubrovačke, jer će njime biti obuhvaćena sva naselja na području Općine.
Projektom je planirana dogradnja i rekonstrukcija vodoopskrbne mreže i pratećih objekata, u ukupnoj duljini od oko 18 kilometara novih cjevovoda, čime će se osigurati stabilnija i učinkovitija opskrba vodom. Istodobno, predviđena je izgradnja sustava odvodnje otpadnih voda za cijelo područje Župe, što uključuje ukupno 56 kilometara kanalizacijskih cjevovoda i niz novih crpnih stanica koje će omogućiti pravilno funkcioniranje sustava.
Jedan od ključnih elemenata projekta je i izgradnja uređaja za pročišćavanje otpadnih voda drugog stupnja u Kuparima, koji će značajno doprinijeti zaštiti okoliša i kvalitete mora u Župskom zaljevu. Time Župa dubrovačka, po prvi put, dobiva cjelovit i suvremen sustav upravljanja vodama.
Kao i kod svih kapitalnih projekata, velik dio vremena odnosi se na složenu pripremu dokumentacije, ali upravo ta faza presudno određuje kvalitetu provedbe. Na nama je da budemo aktivni i odgovorni partneri, te da taj proces pratimo bez zastoja. Zato sam predložio stalnu koordinaciju između projektanta, Vodovoda Dubrovnik i Općine, kako bi sve aktivnosti tekle u planiranom ritmu.
Župa dubrovačka nema luksuz gubiti vrijeme na projektu koji izravno utječe na kvalitetu života svih naših stanovnika. Očekujem da će se cjelokupna projektna dokumentacija pripremiti u naredne dvije godine i da ćemo projekt moći prijaviti za europsko financiranje u novoj financijskoj perspektivi 2028. godine.
Najavili ste reorganizaciju općinske uprave, ali je još niste proveli u djelo. Koji su razlozi tome i koliko odjela planirate uspostaviti?
Općina trenutno ima Jedinstveni upravni odjel unutar kojeg djeluje osam odsjeka. Kada sam preuzeo dužnost načelnika, mjesto pročelnika Jedinstvenog upravnog odjela bilo je upražnjeno, a u prva dva mjeseca nisam imao kompletiran kadar na ključnim pozicijama.
U međuvremenu smo proveli natječaje za pročelnika, gdje je imenovan gospodin Franko Mekišić, zatim za administrativnu tajnicu i administrativnog referenta u Odsjeku za javnu nabavu. Trenutno je otvoren natječaj za pisarnicu, a uskoro slijedi i natječaj za komunalnog redara. Proveden je i natječaj za komunalno-prometnog redara, ali nažalost bez uspješnog odabira kandidata.
Što se tiče reorganizacije uprave, okvir novog ustroja je u izradi i predviđa formiranje tri do četiri upravna odjela, ovisno o završnoj analizi i potrebama sustava. Tijekom listopada i studenoga intenzivno radimo na pripremi proračuna za sljedeću godinu, koji ćemo ove godine donijeti mjesec dana ranije nego što je dosad bila praksa. Nakon toga ćemo steći uvjete i osloboditi kapacitete za daljnju razradu preustroja.
Cilj nije provesti reorganizaciju što prije, nego je provesti kvalitetno i svrhovito. Ako je ne završimo do kraja ove godine, učinit ćemo to u slijedećoj godini. Najvažnije je da preustroj rezultira učinkovitijim, funkcionalnijim i dugoročno održivim upravljačkim aparatom, koji će stanovništvu pružiti bržu i kvalitetniju uslugu.
Pokrenuli ste i osnivanje Kulturnog vijeća. Koja će biti njegova uloga i hoće li se i na koji način konačno poraditi na prezentaciji bogate župske baštine?
Kao što smo najavljivali u izbornoj kampanji, Općinskom vijeću smo predložili donošenje odluke o osnivanju Kulturnog vijeća. Iako Općina Župa dubrovačka zakonski nije obvezna osnovati takvo tijelo, odlučili smo to učiniti jer vjerujemo da kultura ima važno mjesto u svakodnevnom životu naše zajednice, a u proteklom je razdoblju, nažalost, bila zapostavljena.
Kulturno vijeće imat će pet članova, a njegov će zadatak biti praćenje i poticanje kulturnog i umjetničkog stvaralaštva, predlaganje mjera kulturne politike te stručna podrška u vrednovanju kulturnih projekata i programa. Uskoro ćemo raspisati javni poziv za predlaganje članova, čime ćemo osigurati transparentnost i uključivost u odabiru. To je prvi korak prema stvaranju sustavnijih uvjeta za razvoj kulturnog života u Župi dubrovačkoj.
Najveći izazov trenutno je nedostatak odgovarajuće infrastrukture za kontinuirano održavanje kulturnih događanja. U planu nam je uređenje spomen-sobe Domovinskom ratu, tražimo lokaciju za zavičajnu kuću Župe dubrovačke, a u razradi je i ideja o izgradnji višenamjenske dvorane koja bi bila središte kulturnih događanja i okupljanja. U sljedeće četiri godine naš je cilj ojačati kulturni identitet Župe, poticati lokalne manifestacije i stvaralaštvo, te paralelno ulagati u infrastrukturu koja će kulturi dati prostor koji zaslužuje.
Općina može i hoće stvoriti uvjete, ali odgovornost za očuvanje i prezentaciju bogate župske baštine pripada svima nama. Kultura nije samo podsjetnik na prošlost, ona je temelj našeg identiteta i inspiracija za budućnost.