AktualnoGrad

Magistrala opasna, alternativa još opasnija!

cesta brgat komolac naslovna

Kad se iz nekog razloga zatvori magistrala od Dupca do Grada, a najčešće su to nažalost tragicni događaji, poput prošlotjednog pada stijene na kombi uslijed kojega je izgubljen jedan mladi život, jedina cesta koja nas spaja ‘sa svijetom’ jest ona koja vodi preko Brgata do Komolca. No, ni ta alternativa nije niti malo sigurna. Znaju to dobro svi oni koji se svakodnevno voze ovom cestom – uska je, skliska, puna oštrih zavoja, a ni tu odroni nisu nepoznanica… Jednom riječju cesta je – opasna, posebno kad se sav promet s državne ceste slije na nju. Pokazalo se to i prošlog petka kada je zbog opasnosti od odrona sa Srđa donesena odluka o zatvaranju prometa magistralom. I ne samo da nastane prometni kolaps, već tom cestom nahrupe voziti i kamioni i šleperi… A na uskim se dionicama teško mogu dva veca vozila mimoici. Zbog toga je Libertas bio primoran obustaviti svoje linije prema Župi i Konavlima. Sigurnost svih sudionika u prometu treba svakako biti na prvom mjestu. Svi ćemo se složiti kako je prometni kolaps najmanja žrtva koju možemo podnijeti samo da sigurno dođemo doma, jer ima i onih koji su, nažalost, izgubili svoj život, ali stanje ceste od Brgata do Komolca nikome ne ulijeva povjerenje. Znaju to dobro i u Gradskom kotaru Komolac čiji nam predsjednik Tomo Kristović ističe kako se ova cesta na pojedinim dijelovima urušavala u zadnje dvije godine, a o tome redovito izvještava i putem društvenih mreža. Na naše pitanje ima li nade da će se ikada obnoviti, odgovara:

– Nada je na adresi Pred Dvorom  kod Mata Frankovića – govori nam Kristović te dodaje kako je Grad Dubrovnik vlasnik cak tri četvrtine ove ceste, a ostalo je u nadležnosti Županijske uprave za ceste. Libertas obustavio linije – nezamislivo!

– Ako znate da je u Županiji i Gradu na vlasti ista stranka, onda mi nije jasno kako se oni ne mogu dogovoriti da se ta cesta obnovi u cijelosti. To je jedini alternativni pravac. Nekidan smo, kad se zatvorila magistrala, imali situaciju kao 1991. godine da Libertas nije mogao voziti za Župu i Konavle, što je nezamislivo! Još od 2022. godine tražimo rekonstrukciju te ceste i stavljamo je u razvojne planove kotara. Projekt njene obnove
postoji, iz vremena dok je ona još bila pod Županijom, ali to je netko stavio u ladicu i nema se novaca za to. Projekt dakle postoji, samo treba dobra volja – ističe za DuList Kristović. No, osvrnuo se i na stanje s odronima na cesti od Komolca do Sustjepana.

– Možete tuda proći s autom, ali najbolje bi bilo kad bi vas netko provozao barkom pa da vidite u kakvom
je stanju cesta od Komolca prema Gružu. Na pojedinim mjestima će isto doći do odrona, samo je pitanje vremena. Sve je to zapušteno, u to se ne ulaže – naglašava predsjednik Gradskog kotara Komolac te dodaje kako cesta od Komolca do Brgata nije problem samo ovog kotara, već cijelog grada pa i šire.

– Cesta je u katastrofalnom stanju. Zadnjih godina u nju se nije ulagalo. U Podgaju, u Knežici imamo poslovnu zonu i svi ti kamioni i šleperi voze tom dionicom koja se urušava i samo je pitanje vremena kad će koji poći ispod. Kad se na Dupcu zatvori magistrala, sav se promet koji prolazi magistralom preusmjeri na ovu malu cestu te treba samo minuta da se napravi čep poviše pumpe – ističe.

Projekt postoji

Inače, Županijska uprava za ceste, koja je do 2012. godine bila nadležna za cestu Brgat – Komolac, izradila je projekt njenog uređenja. Pisali smo o tome još početkom 2012. godine. Taj značajan projekt spomenuo je tada nekadašnji ravnatelj ŽUC-a Nikša Konjevod. Njime je ŽUC, u skladu s prostornim planovima nastojao omogućiti kvalitetnu povezanost Rijeke dubrovačke i Župe, što je najprije trebalo podrazumijevati uređenje neprimjerenog prostora oko same pumpe. To se križanje projektom trebalo urediti, a sve do Knežice bila je u planu pješačka staza, uz postavljanje rasvjete. Projekt sadrži i uređenje raskrižja za Knežicu i Šumet. Namjera je, dakle, bila da se od marine u Komolcu do Brgata napravi primjerena cesta sa šetnicom i rasvjetom.

– Važno je napomenuti da će prema novim propisima sve županijske i lokalne ceste na administrativnom području Grada Dubrovnika doći u nadležnost dubrovačke gradske uprave. No, to ne znaci da će ŽUC prestati sufinancirati ili realizirati projekte poput ovoga od Komolca do Brgata. I dalje ćemo unaprjeđivati
mrežu cesta na području Dubrovnika i to u dogovoru s gradskom upravom – rekao je tada za DuList Nikša
Konjevod. No, projekt se ipak do danas nije realizirao. Zašto je tome tako, pitali smo Grad Dubrovnik, no odgovor nismo dobili. Ipak, na obnovu ove ceste, ali i na brzu cestu koja bi riješila dobar dio naših prometnih problema, osvrnuo se nedavno na konferenciji za medije sam gradonačelnik Mato Franković.

– Brza cesta da, ali kroz brdo Srđ, izlaz na most. To je rješenje koje štiti okoliš, to je rješenje koje štiti Grad, to je sigurno prometno rješenje. Mi ćemo kroz mjesec i pol, dva dana početi raditi na projektu Park and Ride, i logično je da svi koji dođu s brze ceste na tom kružnom roku na mostu budu upoznati s tim da je 500 metara poviše prostor za parkiranje gdje će ostaviti svoje automobile. Mi ne želimo više automobila poviše grada Dubrovnika, oni nam nisu potrebni. Ovo se treba pretvoriti u lokalnu prometnicu. Glavna brza cesta, ona mora proći svojim koridorom. Kada se ovo pretvori u lokalnu prometnicu, onda će grad Dubrovnik moći upravljati i biti odgovoran i preuzimati odgovornost – istaknuo je te napomenuo, kad je riječ o obnovi ceste Brgat – Komolac kako Grad nema fiskalni kapacitet da odjednom radi sve ceste.

U planu je, ali…

– Ovo je jedna od cesta koja je u našem planu, ona do granice s Općinom Župa dubrovačka. Zašto je još nismo počeli raditi? Zato jer je planiramo prekopati jer kroz izmjene prostornog plana u trup te ceste ugrađujemo vodoopskrbni i kanalizacijski sustav koji će se spojiti na naselje Ivanica. Želimo da naselje Ivanica vodu dobiva s izvorišta Ombla, a kanalizacijski sustav da ulazi u kanalizacijski sustav Grada uz uvjet koji smo rekli Općini Ravno da to bude pročišćena voda. Dakle, da oni na Ivanici naprave pročistač, pročiste vodu, ubacuju je u kanalizacijski sustav i onda se ona spušta tom cestom i kroz tu investiciju bismo proširili cestu i zapravo napravili ono što je nužno, zaštitili naše izvorište rijeke Omble. Nikome nije više u interesu da Ivanica ima kanalizacijski sustav od građana grada Dubrovnika i da mi kontroliramo te procese jer to nam se nalazi odmah iznad glava – komentirao je gradonačelnik.

Dvije faze

Zbog opasnosti od pada još veće stijene na magistralu, Hrvatske ceste odlučile su prošlog petka
zatvoriti magistralu na jedan dan, a sve kako bi se područje osiguralo. No, Hrvatske ceste nisu našle
za shodno obavijestiti građane koliko će magistrala biti zatvorena te što će se raditi. O tome je javnost
morao obavijestiti gradonačelnik Mato Franković.

– Nakon što je utvrđeno da je na predjelu brda Srđ jedan bor visine 5 metara razbio stijenski kompleks,
specijalizirana tvrtka započela je radove na stabilizaciji područja. Utvrđeno je da jedna stijena koja prijeti padom ima čak dvostruko veću masu od one koja je pala prije dva dana – rekao je za DuList prošlog
petka gradonačelnik. Franković je inicirao i sastanak u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture,
tijekom kojeg je odlučeno da će Ministarstvo hitno odobriti mjere zaštite.

– Radovi će uključivati postavljanje zaštitnih mreža, s ciljem stabilizacije stijena, te će se raditi u dvije faze. Planira se postavljanje zaštitne mreže 150 metara dužine, a izvođač radova predviđa da će prva faza biti završena do kraja ožujka, bez potrebe za dodatnim zatvaranjima ceste. Ministarstvo je također zatražilo od Hrvatskih cesta da izrade cjelokupni projekt zaštite brda Srđ kao sljedeću fazu, nakon postavljanja zaštitne mreže – objasnio nam je Franković.

 

Pročitajte još

POVODOM DANA ŽENA Gourmet dani u dubrovačkim restoranima

Dulist

PRIUŠTIVO STANOVANJE MLADIH Za mjeru 30×30 osigurano 900 tisuća eura

Dulist

Marko Bošnjak s pjesmom Poison Cake predstavlja Hrvatsku na Eurosongu!

Dulist