Nova Lerova scenska avantura, nazvana ‘Vjerenice’ ponire duboko u povijest Dubrovnika, njegove malo znane, tajene, zaboravljane i skrivane teme, priče i prizore tame. Svoju premijeru doživjela je u ponedjeljak navečer, a reprizna izvedba slijedi 22. prosinca.
O čemu ovaj put progovaraju u Leru? Mučnim i bolnim temama Republike, čestim i u današnje doba – silovane žene, izvanbračna djeca, nahodi, sudska svjedočenja, priznanja, licemjerne presude, zatočenja, ubojstva, sudbine marginalki i neznanaca, trag nahodišta, oporuke i lutke ‘teatra vlasti’ – sve to se nalazi u ‘Vjerenice’, a prizive jednog vremena, uz autentična svjedočenja, priznanja, citate, dokumente… Dramatizirao je i režirao ‘Vjerenice’ Davor Mojaš.
‘Vjerenice’ u svojoj srži otkrivaju mučnu i bolnu stranu sjajne Dubrovačke Republike, onu ‘javnu tajnu’ koja je bacala tamnu sjenu na iznimno razvijenu kulturu, medicinu, velikane i vlastelu – dubrovačka nahodišta, slamku spasa neželjene djece stvorene među plemstvom i pučankama.
Srećom po tugu žena koje je snašla ‘bređa’ sudbina, dubrovačka medicina bila je iznimno razvijena, no često su se nesretnom sudbinom gubili mladi ili tek stvoreni životi nahoda, baštarda, te životi nesretnih majki koje su svoju sramotu u nekom trenutku morale obznaniti. Stoga, ‘Vjerenice’ se posvećuju njima, onima koje su vjerovale i bivale prevarene, onima koje je snašla zla kob nepoštivanja i koje su bile iskorištavene. Glumačka ekipa Lera tako stvara u novoj premijeri ‘svijet u malome’, svijet kojeg nitko osim njih samih, dubrovačkih vjerenica, nije mogao razumijeti.
Tako bi se njihov život, bar u trenutku, mogao opisati riječima upisanim nasuprot franjevačkog samostana u Ulici Dominika Zlatarića, iznad kuće: Cochalvit cor meu itra me et ditatione mea exeardescet igni – U meni je srce gorjelo, na samu pomisao buknuo bi oganj. Oganj ljubavi ili nesreće koje su vjerenice Grada i okolice proživljavale.
Neželjena, nevoljena, odbačena, nezakonita… Djeca su često bila ‘samo’ produkt, bez ljubavi, no njihove majke su vjerovale, živjele za njih, skrivale ih, odbacivale zbog društvenih uredbi tadašnjeg svijeta. Pa ipak, dokumenti kazuju kako su se odbačena djeca pazila, a nahodišta su bila posljednja slamka spasa nesretnih vjerenica… Njihove monologe Lero donosi kroz inserte, mini spotove u kojima je otkriveno tek toliko da publici ostavi promišljanje koliko je težak bio život žena koje su na ovaj način bile žrtvovane društvu. Povijest ne može izbrisati taj aspekt dubrovačkog društva, a Lero, nastavljajući s kazališnim propitivanjem dramske baštine, povijesti svakodnevnice i drugih priziva dubrovačkog povijesnog naslijeđa i tradicije te suvremenih autora koje je iznjedrilo podneblje, novim naslovom slijedi davno započeti trag svojih scenskih izazova, i ovoga puta posvećen fragmentima Dubrovnika.
Nakon Kazalija, Kaznačića, Pucića, Vodopića, Gjene i Iva Vojnovića, Držića, Anice i Ruđera Boškovića te suvremenih autora kao što su Šehović, Paljetak, Milišić i Mojaš, Vjerenice su dio slijeda koji će biti nastavljen prvim uprizorenjem djela Antuna Gleđevića ali i nekih drugih dubrovačkih autora.
Ekipa ‘Vjerenica’
Igraju: Ksenija Medović, Jasna Held, Zvončica Šimić, Ana Petrović, Barbara Damić / Glas: Sebastijan Vukosavić
Režija: Davor Mojaš / Scenografija i kostimografija: Dubravka Lošić /Tehničko vodstvo i realizacija scene: Mato Brnjić / Oblikovatelj svjetla i ton: Antonio Ljubojević /Tonska montaža: Viktor Lenert
Realizacija kostima: Dubravka Lošić i Maja Glamočanin / Koreografija: Palma Pati / Grafičko oblikovanje: Nora Mojaš
Elementi korišteni u predstavi
Slavica Stojan Vjerenice i nevjernice, žene u svakodnevnici Dubrovnika (1600.-1815.), Rina Kralj-Brassard Djeca milosrđa, napuštena djeca u Dubrovniku od 17. do 19. stoljeća ,Nella Lonza Kazalište vlasti, ceremonijal i državni blagdani Dubrovačke Republike u 17. i 18. stoljeću, Petar Marija Radelj O dubrovačkom nahodištu , Samuel Beckett Come and Go, Ivana Lovrić Jović Jezična analiza hrvatskih dubrovačkih oporuka iz 17. i 18. stoljeća, Davor Mojaš Viatik Conte Iva, Fonoarhivska snimka monologa Jele iz Ekvinocija Iva Vojnovića u interpretaciji Katice Labaš snimljen 1955. u Radio Dubrovniku…