Aktualno

LENA DYRING IZ NORWEGIAN SEAFARERS’ UNION Radišni, vrijedni i visoko kompetitivni – nije ni čudo da su hrvatski pomorci traženi u svijetu

Lena Dy 12

Lena Dyring predstavnica je žena u ITF Sekciji pomoraca i svojom ulogom promiče prava žena pomoraca diljem svijeta. Također, radi kao direktorica operacija cruise brodova za Sindikat norveških pomoraca, gdje sudjeluje u pregovorima i ‘pregledava’ kolektivne ugovore za mnoge pomorce u ovoj svjetski važnoj industriji, u kojoj upravo hrvatski pomorci imaju značajan udio. Nedavno je sudjelovala na prvom ‘Cruise Seminaru’ održanom u Dubrovniku, a za DuList je komentirala trenutnu situaciju s pomorcima u svijetu cruise industrije danas, u pandemijsko vrijeme, te se osvrnula i na vrijednost naših pomoraca na cruise brodovima.

Za početak, možete li nam reći koja je Vaša uloga u svijetu cruise industrije?
Kao direktorici zaduženoj za pitanja pomoraca u Norwegian Seafarers’ Union, moja glavna misija i nit vodilja jest, kroz sindikalni tim, skupljati, promatrati i pregovarati pitanja ugovora pomoraca s cruise kompanijama u svijetu, te se naravno brinuti da velike kompanije koje izdaju te ugovore također poštuju stavke iz tih ugovora, na dobrobit pomoraca. Naša osnovna misija jest pomagati pomorcima, a jedan od načina kako im pomoći, odnosno upoznati ih sa svim njihovim pravima, jest upravo kroz seminare kao što je ovaj, ‘Cruise Seminar’, prvi put održan u vašem prelijepom gradu. Sve to radimo u suradnji s drugim sindikatima.

Seminari ovakvog tipa od izuzetne su važnosti za pomorce, a teme koje se na njima raspravljaju u svakom slučaju vrijede diljem svijeta. Kada bismo istaknuli jednu od krucijalne važnosti, koja bi to bila? Možda – zdravlje? Ipak smo još uvijek u pandemiji.
U ovom trenutku, rekla bih da, definitivno zdravlje pomoraca. Upravo ta tema svima ‘visi nad glavom’, posebno u sferi različitih pravila, restrikcija i slično koje različite države kroz koje pomorci putuju propisuju, a sve u svjetlu COVID-19 pandemije. Većina problema s kojima se danas susrećemo vezana je upravo za pandemiju koronavirusa, od toga kako se ponašati u kojoj državi, pa sve do načina na koji pomorci mogu ulaziti i izlaziti iz država, potom je tu i praćenje na tisuće različitih pravila različitih država.

I sva ta pravila i odluke mijenjaju se u vrlo kratkom vremenu.
Da, pravila se konstantno mijenjaju, jedan tjedan je jedna priča, drugi druga. Zapravo, pomorci rijetko kad točno znaju što ih zapravo čeka u drugoj državi, a cjelokupna slika ostavlja dojam kako ni države same ne znaju kakva će situacija biti kod njih u, primjerice, idućem tjednu. Imate ugovore s točno određenim stavkama, potpišete ih, odjednom se sve promijeni i sve to skupa postaje poprilično frustrirajuće, pogotovo ako ste u tom trenutku već na palubi.

Čini se kao da je bilo lakše 2019. godine, kad je održan zadnji seminar prije ovog ‘dubrovačkog’? Trendovi, odnosno teme o kojima raspravljamo su isti – zdravlje, financije, obitelj pomoraca i tako dalje, ali da, svijet danas funkcionira na sasvim drugi način. Trebali smo održati seminar 2020. u veljači, na Filipinima, ali svi znamo kako je svijet izgledao u veljači 2020. (smijeh). Drago mi je da je upravo prvi seminar nakon otvaranja svjetskog tržišta održan upravo ovdje, u Dubrovniku, 15. put.

Jeste li ikad prije posjetili Hrvatsku, odnosno Dubrovnik?
O da, ali izuzetno mi je drago biti ovdje ponovo. Predivna zemlja, predivan grad i predivni ljudi!

Evo, upravo mnogi pomorci iz Hrvatske, iz našeg grada, dio su svjetskih posada cruise brodova. Kako izgleda život pomorca na cruiseru danas?
Za mnoge pomorce on može biti izuzetno težak, danas zbog svih stvari koje smo već prije navele, svih tih pravila koje je teško pratiti. Primjerice, često je slučaj da pomorac ne smije napustiti brod na doku zbog pravila države u kojoj se nalazi u tom trenutku. To je izuzetno frustrirajuće, pogotovo ako uzmemo u obzir da su mnogi pomorci dugo vremena ‘plutali’. Drugi veliki problem pomoraca danas su nepravedne stavke ugovora o radu. To je nešto na čemu definitivno moramo raditi. Naime, primjećujemo dosta frustriranosti upravo zbog te nemogućnosti napuštanja palube, pogotovo ako je cijela priča kombinirana s karantenom prije samog ukrcaja. Prije nego počnu raditi, mnogi pomorci moraju odraditi karantenu u trajanju do dva tjedna, desetak dana, ovisno o tome gdje se ukrcavaju, nerijetko u hotelu na toj lokaciji i da, sve to skupa je poprilično frustrirajuće, i sve to skupa utječe na boravak na brodu.

Banner 300x250 DU 1

Čini se kao da pomorci idu na brod samo da ‘prežive’?
Upravo tako. Problemi i frustracije se sve više gomilaju. No, cilj nam je upravo s ovakvim seminarima uočiti i na neki način ‘izbrusiti’ te probleme, kako bismo efikasnije pomogli svim pomorcima diljem svijeta. To pomaže i nama sindikatima – lakše uočavamo probleme kad ih ‘stavimo na hrpu’, potom analiziramo i naravno – uklanjamo. Ključno je iz prve ruke znati za njih, rukovati njima, usmjeriti pomorce na njihova prava i naravno, popravljati njihove uvjete na brodovima. To je i za njih i za nas od neprocjenjive važnosti.

Vratimo se trenutak na nešto već prije spomenuto – ugovore koji nisu ‘fer’ prema pomorcima.
O da, ima ih, a najčešće se tiču upravo zdravlja. Pritom ne mislim na zdravlje u smislu COVID-19, već zdravstvenog osiguranja i sličnih pitanja. Nerijetko je jedna stvar ‘zapisana’, a sasvim druga obećana.

Je li tomu tako svugdje u svijetu?
Da. Varira od jednog do drugog kraja svijeta, ali generalno se jedan pomorac svugdje može naći u takvoj situaciji. Ugovori kao takvi su se također izmijenili s pandemijom i često ima stvari koje ‘prođu ispod radara’. Često se radi o individualnim situacijama, ali s naše točke gledišta uočavamo kako je jako puno poslova – ovdje ne moramo nužno pričati o poslovima na cruise kompanijama – na neki način dovela posloprimce do situacije rada ‘od ugovora do ugovora’. Što se tiče pomoraca, to znači da kad su doma – a većina njih je u posljednje vrijeme bila doma jako dugo – nisu službeno zaposleni. To za sobom poteže pitanja gubitka zdravstvenog osiguranja, mirovine i mnogih drugih financijskih pitanja. Uz to, kad ste prisiljeni biti doma tako dugo, to utječe na vaše mentalno zdravlje, postajete još više isfrustrirani.

Sve to dovodi do toga da pomorci više ne žele raditi taj posao?
Upravo tako. U svijetu cruise kompanija postoji jako puno sjajnih poslova, i sjajnih kompanija. Ne želim prikazivati stvari tako crno, ali da, to je nešto s čime se pomorci suočavaju. I nažalost, danas su svi ti problemi usko vezani uz pandemiju. Srećom, tu je još mnogo odličnih razloga zašto poći na cruise ‘putovanje’ kad ste pomorac – upravo na seminarima pokušavamo odgovoriti na ova pitanja. Još je puno stvari koje se mogu unaprijediti!

Za kraj, na globalnom tržištu – naši pomorci su…?
Moj dojam o hrvatskim pomorcima je – iskreno – odličan. Na svjetskoj ‘karti’ oni su percipirani kao visoko kompetitivni, odlični radnici, koji se neprestano usavršavaju i teže uvijek boljem. U kombinaciji s odličnim tzv. ‘hospitality skills’, vrlo su privlačni na tržištu rada. U prilog im ide i to što nerijetko, sve do kraja karijere, rade na vlastitom usavršavanju. Stoga ne čudi da su hrvatski pomorci nerijetko upravo časnici na brodu, i na bilo kojem brodu na svijetu upravo će vaši pomorci biti časnici, što je, znate i sami, odlična pozicija na brodu. Po meni, sasvim opravdano!

Pročitajte još

VIJENCI ZA POGINULE SUBORCE Postrojba HRM Dubrovnik obilježava 33. obljetnicu osnutka

Dulist

ODRŽANI EU DAYS Mladima predstavljeni europski programi i institucije

Dulist

Udruga eDUreh obilježila Međunarodni mjesec svjesnosti o potpomognutoj komunikaciji

Dulist