U rujnu će nešto manje od dvije tisuća učenika i srednjoškolaca biti dijelom eksperimentalne skupine u programu ‘Škola za život’ na kojoj će se provoditi prijedlog novog obrazovnog programa.
U ovaj su program uključene ukupno 72 škole, odnosno 46 osnovnih i 26 srednjih škola u kojima je zaposleno 1500 učitelja i profesora. Ukoliko ovaj ‘eksperiment’ poluči dobre rezultate i iskustva, cjelovita reforma obrazovanja, koja je i jedan od glavnih ciljeva Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije, uvest će se iduće godine u sve hrvatske škole. S područja Dubrovačko-neretvanske županije svoje su mjesto pronašle i tri škole, a to su Osnovna škola Ivana Gundulića, Osnovna škola Blato i Srednja škola Vela Luka.
Samostalniji i kreativniji rad
Ravnateljica Osnovne škole Ivana Gundulića Vedrana Elez istaknula je kako u eksperimentalnom programu ‘Škola za život’ vidi mogućnost daljnjeg razvoja svoje odgojno-obrazovne politike usmjerene prema učeniku i novoj školi za novo vrijeme. Iz škole se vesele novim oblicima i metodama poučavanja, osnaživanju vlastite uloge i razvoju kreativnosti, a ravnateljica naglašava kako mogućnost aktivnog sudjelovanja u počecima promjena koje dolaze smatraju velikom nagradom.
72 škole uključene su eksperimentalni program ‘Škola za život’
— Svjesni ograničenja (do)sadašnjih odgojno-obrazovnih okvira, vjerujemo kako bi se eksperimentalnim programom osiguralo korisnije i smislenije obrazovanje koje će učenike osposobljavati za život i rad u 21. stoljeću, a ostalim sudionicima odgojno-obrazovnog procesa, nastavnicima, učiteljima i stručnim suradnicima, omogućiti samostalniji i kreativniji rad. Smatramo kako naša škola dosadašnjim aktivnostima i projektima te svojom uključenošću u lokalnu zajednicu i zahtjeve suvremenog društva i života nastoji odgajati i obrazovati u skladu s novom obrazovnom paradigmom ‘istraži, promisli i stvaralački primijeni’, a ‘Škola za život’ osigurala bi nam programsku i financijsku potporu te mogućnost povezivanja s drugim hrvatskim ‘školama života’ – istaknula je Elez te dodala kako su pozitivnu izjavu o sudjelovanju donijeli Školski odbor, Vijeće roditelja te Učiteljsko vijeće uz suglasnost i podršku osnivača, Grada Dubrovnika.
Tableti, besplatan Internet…
Eksperimentalan program provodit će se u 1. i 5. razredu osnovne škole u svim nastavnim predmetima te u 7. razredu osnovne škole u biologiji, kemiji i fizici. Dodajmo kako će se program provoditi i u 1. razredu gimnazija u svim nastavnim predmetima te u 1. razredu strukovnih škola s četverogodišnjim programima u općeobrazovnim predmetima. Učenici tih razreda dobit će moderan školski pribor – tablete za rad i besplatan Internet u vrijednosti od 250 tisuća kuna te udžbenike, odnosno nastavne materijale. Ravnateljica Elez naglasila je kako je u tijeku odabir eksperimentalnih nastavnih materijala, uključujući i digitalne, ali i opremanje škola za nadolazeći eksperimentalni program.
Stručno usavršavanje učitelja i ravnatelja započelo je u svibnju kao posebno osmišljeno virtualno okruženje za učenje, komunikaciju i suradnju, po predmetima, razredima, vrstama škola
Što se tiče učitelja, koji su prema riječima Elez ključ uspjeha eksperimentalnog programa, oni će biti itekako spremni. Sportski rekviziti, kemijski i fizikalni laboratorij, tehnička oprema, glazbeni instrumentarij i informatička oprema bit će im dostupni u svakodnevnom podučavanju, a vrijednost je također 250 tisuća kuna. Dodaje kako u cijelom procesu pripreme imaju podršku svih telekomunikacijskih tvrtki.
— Stručno usavršavanje učitelja i ravnatelja započelo je u svibnju kao posebno osmišljeno virtualno okruženje za učenje, komunikaciju i suradnju, po predmetima, razredima, vrstama škola. Osmišljeni su interaktivni sadržaji i zadaci za kontinuirano, višemjesečno usavršavanje nakon čega se dobiju potvrde s navedenim temama, ishodima i trajanjem. Cilj je umrežavanje učitelja i škola, dijeljenje primjera dobre prakse i stvaranje zbirke aktivnosti i sadržaja. Online edukacije provodit će se i tijekom ljeta – naglasila je Elez koja kao ravnateljica novom reformom ima izbor o trajanju školske godine – kad će završiti nastava i kad će početi praznici.
Glavni cilj
Promjene u hrvatskom obrazovanju provode se kako bi se ‘djeci i mladim osobama osiguralo korisnije i smislenije obrazovanje, u skladu s njihovom razvojnom dobi i interesima te bliže svakidašnjem životu; obrazovanje koje će ih osposobiti za suvremeni život, svijet rada i nastavak obrazovanja’, kako su istaknuli iz Ministarstva znanosti i obrazovanja. Također naglašavaju kako je glavni cilj reforme ‘uspostavljanje usklađenoga i učinkovitoga sustava odgoja i obrazovanja koji odgovara zahtjevima modernog i za život potrebnog obrazovanja’.
U prijevodu, učenike se želi rasteretiti, po mnogima, nepotrebnih obrazovnih cijelina. Tako primjerice, učenici prvih razreda osnovnih škola na satu hrvatskog jezika neće biti opterećeni pravilima pisanja malih tiskanih slova. Zato će na satu morati znati sastaviti kratke tekstove od nekoliko rečenica, bez obzira kojim slovima pisali. U kurikulima predmeta kao što su biologija, kemija i fizika dolazi do preokreta u pristupu podučavanju. Naglasak se stavlja na brojna istraživanja i praktičan rad, dok ‘bubanje’ – odlazi u povijest. Ostaje nam za vidjeti hoće li eksperimentalan program biti ne samo eksperimentalan, nego i uspješan.